Spoor, rails

GVB gunt Strukton vernieuwing metrospoorbrug in Amsterdam

Strukton Rail gaat in juli van dit jaar het kruiswisselcomplex Amstelveenseweg en de spoorconstructies op de metrospoorbrug over de Schinkel in Amsterdam vernieuwen. Opdrachtgever GVB gunde het project aan de spooraannemer “op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding”.

De beweegbare metrospoorbrug ligt naast twee spoorbruggen tussen de rijbanen van de snelweg A10. In totaal liggen er vijf bruggen naast elkaar. In alle bruggen bevinden zich beweegbare brugkleppen, zodat ze open kunnen worden gezet voor scheepsvaart.

Complexe brug

De metrospoorbrug is een van de weinige enige beweegbare bruggen in Nederland die deel uitmaakt van een metrolijn. Op de metroverbinding Hoekse Lijn tussen Hoek van Holland en het centrum van Rotterdam liggen ook twee beweegbare spoorbruggen.

Volgens Strukton Rail is de metrospoorbrug is vergelijkbaar met bruggen van ProRail, omdat deze “complex in hun combinatie van constructie, sturing en beveiliging” zijn. Tijdens de spoorvernieuwing werken medewerkers van Baan, Kabel, Seinwezen, wisselverwarming en kunstwerken van de spooraannemer met elkaar samen. Na de werkzaamheden dient de Schinkelbrug opnieuw gebalanceerd te worden.

Logistieke uitdaging

Naast de technische uitdagingen die het project biedt, meldt Strukton dat er ook op het gebied van logistiek vraagstukken zijn die moeten worden opgelost. Het werkterrein ligt tussen de twee rijrichtingen van de A10 en naast twee andere spoorbruggen.

Voor het aan- en afvoeren van materialen en materieel, wordt een tijdelijk bouwterrein gemaakt. Dit terrein is bereikbaar via een tijdelijke uitvoegstrook aan de linkerzijde van de rijbaan en kan alleen ’s nachts worden gebruikt. “Tijdens de voorbereiding moeten alle logistieke zaken in beeld zijn, zodat overdag alle benodigde materialen en materieel aanwezig zijn om het werk te kunnen uitvoeren”, meldt het spoorbedrijf. Strukton stelde een plan van aanpak op in samenwerking met MW Projectmanagement en advies, waarbij uitgebreid is ingegaan op planning, organisatie en logistiek.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.