Een passagierstrein van Infrabel in de spoortunnel van de Noord-Zuidverbinding in Brussel

Infrabel plaatst warmtecamera’s in strijd tegen spoorlopers

Spoorbeheerder Infrabel heeft dertig warmtecamera’s geplaatst in de spoortunnel van de Brusselse Noord-Zuidverbinding om spoorlopers aan te pakken. De Noord-Zuidverbinding is met 1.200 treinen per dag het drukste spoorknooppunt van België. De spoorlijn is tegelijkertijd een hotspot voor spoorlopers, wat een negatieve impact heeft op de punctualiteit van het treinverkeer.

Verspreid over de spoortunnel hangen dertig nieuwe camera’s die 24 uur per dag de locatie monitoren. De camera’s maken op basis van een set vooraf gedefinieerde regels een onderscheid tussen mensen, dieren, treinen en andere voorwerpen. Op die manier worden er valse alarmen uitgefilterd. Wanneer er iets wordt gedetecteerd, ontvangt de controlekamer een melding waar vervolgens de situatie wordt geanalyseerd.

Tekst loopt verder onder afbeelding.

Een camerabeeld met een spoorloper
Een camerabeeld met een spoorloper. Bron: Infrabel

Automatische omroep

Als het een spoorloper blijkt te zijn, gaat de verlichting in de betrokken tunnelkoker aan en klinkt er ook een automatische omroep met de waarschuwing om de tunnel onmiddellijk te verlaten. Voor elk type incident is er een specifiek scenario bedacht. Dat kan door beveiligingsmedewerkers te sturen of bijvoorbeeld maatregelen nemen voor het treinverkeer.

Infrabel heeft het aantal spoorlopers in 2019 verder terug weten te dringen met acht procent naar 705 officiële meldingen ten opzichte van het jaar ervoor. Ook in 2018 was er een daling te zien van 818 naar 768 (2017) meldingen van spoorlopers, meldt Infrabel. Volgens de spoorbeheerder is de daling te danken aan diverse maatregelen zoals het plaatsen van afsluitingen, struikelmatten, bewustwordingscampagnes en controles op en rond het spoor.

Cijfers over spoorlopers, bron: Infrabel
Bron: Infrabel

Automatische omroep

De maatregelen hebben er volgens Infrabel onder meer voor gezorgd dat de punctualiteit van het treinverkeer op het Belgische spoor in 2019 met 3,2 procent toegenomen in vergelijking met het jaar daarvoor. De punctualiteit was in 2019 90,4 procent tegenover 87,2 procent in 2018. Infrabel becijfert de punctualiteitscijfers op basis van het percentage treinen die minder dan zes minuten vertraging hadden op het eindstation.

Ook het aantal slachtoffers is gedaald, blijkt uit de cijfers van Infrabel. In 2019 viel er een dodelijk slachtoffer en raakten drie mensen zwaargewond als gevolg van spoorlopen. Het jaar daarvoor vielen er vier doden en waren er zes zwaargewonden.

Daarnaast heeft spoorlopen een negatieve impact op de punctualiteit van het treinverkeer. Voor 2019 werden er 128.820 minuten vertraging geregistreerd. Ten opzichte van 2018 is dat een daling van 7,8 procent. Toch is dat omgerekend nog steeds gemiddeld bijna zes uur vertraging per dag.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.