Testcentrum ERTMS Ban Nor, foto: Bane Nor

Bane NOR opent opleidings- en testcentrum voor ERTMS

De Noorse spoorbeheerder Bane NOR maakt flinke vorderingen met de uitrol van het Europese treinbeïnvloedingssysteem ERTMS. Het spoorbedrijf opende vorige week Campus Nyland, een test-, training-, en simulatiecentrum voor de ontwikkeling van ERTMS. Vanuit dit centrum wordt komend voorjaar het Europese systeem getest op de spoorlijn tussen Roa en Hønefoss.

In Campus Nylan zijn alle centrale systemen die via het ERTMS-programma worden geleverd, op elkaar aangesloten. Daarbij gaat het om sein- en veiligheidsinstallaties, het verkeersbeheersysteem en de componenten die in de treinen moeten worden geïnstalleerd. Dit maakt het mogelijk om het systeem op de Roa-Hønefoss-lijn vanuit het testcentrum aan te sturen, te monitoren en analyseren.

Opleiding

Naast het testen van de werking en functionaliteit van ERTMS, worden in het centrum de komende tijd zo’n vijfduizend spoorprofessionals opgeleid om met het nieuwe systeem te gaan werken. Dat zijn bijvoorbeeld medewerkers van Bane NOR zelf, maar ook personeel van spooraannemers, onderhoudsbedrijven en ingenieursbureaus.

De volgende fase van het ERTMS-programma is de installatie van het systeem op het baanvak tussen Grong en Bodø op de Nordland Line in het noorden van het land. De verwachting is het systeem in oktober 2022 in gebruik kan worden genomen op dit traject. Het is de bedoeling dat in 2034 het gehele Noorse spoorwegnet van 4.200 kilometer spoor met het systeem is uitgerust.

ERTMS-programma

Siemens Mobility is de leverancier voor de infrastructuur, interlocking en radio block centers (RBC) van het Noorse ERTMS-programma. Volgens directeur Michael Peter van Siemens Mobility is Noorwegen het “eerste land dat met één digitale interlocking-architectuur” werkt en loopt daarmee “voorop op het gebied van digitalisatie”. “De digitale vergrendeling, met IP-gestuurde componenten en ERTMS vormen de ruggengraat voor een sterk verbeterde operatie en onderhoud”, aldus Peter. Hij voegt daaraan toe dat ERTMS kan worden gebruikt om in de toekomst Automatic Train Operation (ATO) te implementeren in het Scandinavische land.

Lees ook:

Meer weten over ERTMS en Automatic Train Operation? Laat je bijpraten over de laatste internationale ontwikkelingen tijdens de Intelligent Rail Summit 2019 op 19, 20 en 21 november in Parijs. Bezoek de conferentiewebsite voor meer informatie.Banner Intelligent Rail Summit 2019

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.