Ontwerp nieuw station Groningen, strukton, bron: Groningen Spoorzone

Strukton start begin 2020 met verbouwing station Groningen

Aannemer Strukton Civiel heeft definitief de opdracht gegund gekregen voor de verbouwing van het monumentale station Groningen door ProRail. Met het project is een investering van 300 miljoen euro gemoeid. De werkzaamheden gaan begin volgend jaar van start.

Het station en het omringende gebied word verbouwd volgens een plan van architect Koen van Velsen. In mei maakten de partners van project Groningen Spoorzone bekend dat Strukton Civiel de voorkeursaanbieder was voor de stationsverbouwing. Verder zijn RoyalHaskoningDHV en kunstenaar Gabriel Lester betrokken bij het ontwerp. Het project bestaat vooral uit de be- en verbouwing van het gebied en de perrons rondom het station. Het monumentale pand blijft grotendeels ongemoeid.

Perronkapppen

Voor de restauratie van de stalen constructie van de perronkappen loopt nog een aparte aanbestedingsprocedure. De monumentale kappen verkeren volgens ProRail in slechte staat. De constructie is aangetast en door onvoorziene belastingen is op verschillende plekken schade ontstaan. De kappen moeten daarom worden gedemonteerd, opgeslagen en gestraald. Naast de stalen constructie zijn er ook herstelwerkzaamheden nodig aan de natuurstenen consoles van het stationsgebouw. Het uit 1896 daterende gebouw is een rijksmonument.

Verhuizing

De voorbereidende werkzaamheden starten in de eerste helft van 2020, zoals het verhuizen van de winkelruimtes die nu op het perronplein staan en het verwijderen van de sporen op het huidige opstelterrein aan de zuidzijde van het station. Dit laatste kan vanaf juni volgend jaar omdat dan het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren klaar is en treinen daar kunnen parkeren. Nadat er ruimte is gemaakt, kan de bouw van de voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perrons, busonderdoorgang en het busstation starten. Naar verwachting is de verbouwing van het station in 2023 klaar.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.