Breuk spoorwegovergang Castricum, bron: ProRail

ProRail zoekt nieuwe oplossingen voor ingegoten spoor

Spoorbeheerder ProRail wil ingegoten spoorstaven sneller kunnen vervangen of repareren. Nu zijn er nog relatief lange Trein Vrije Periodes (TVP) nodig voor het herstel en zijn er veel verschillende partijen bij betrokken. ProRail is een marktconsultatie gestart om samen met de markt te onderzoeken of er betere oplossingen zijn.

Nu bestaat het ingieten van het spoor uit drie handelingen: de voorbehandeling en het coaten van de spoorstaaf, het voorbehandelen en eventueel coaten van de goot en het inbrengen van ingegoten spoor, inclusief goot en spoorstaaf. Deze drie handelingen worden door tenminste drie verschillende bedrijven uitgevoerd. ProRail vraagt zich af of het ingieten van spoor samen met de levering van de ingietmassa en de ondersteuning en spoedherstel in de toekomst bij één partij neer kan worden gelegd. Deze partij zou eventueel een deel van de werkzaamheden weer uit kunnen besteden.

Op dit momenteel valt het dagelijks onderhoud en storingsherstel van ingegoten spoor onder de werkzaamheden van de PGO-aannemers. Dit kan eventueel zo blijven door samen te werken met de PGO-aannemer in de gebieden met ingegoten spoorstaven. Deze techniek wordt onder meer toegepast in brugdekken en overwegen.

Prefab

Naast het anders inrichten van de werkzaamheden wil ProRail ook onderzoeken of er technische innovaties mogelijk zijn die de hersteltijden bij incidenten bekorten, en daarmee de TVP’s. Bijvoorbeeld door het toepassen van prefab-constructies. Maar ook suggesties voor alternatieven voor het ingieten van spoorstaven of verbeteringen in de bestaande constructie zijn welkom. Hierbij valt te denken aan verbeteringen aan de coating die gebruikt wordt, de aanhechting, de voorbehandeling. Maar ook aan de kwaliteit, hechting en uithardingstijd van de ingietmassa en de preparatie van de goot.

De spoorbeheerder vraagt zich af of hiervoor een ontwikkeltraject nodig is, hoe dit er uit zou zien en wat de doorlooptijd is inclusief testen en acceptatie door ProRail. Het is daarbij de vraag of de markt in Nederland groot genoeg is om zo’n systeem of product voor te ontwikkelen. “Wat is de ondergrens wat betreft volumes, aantallen en omzet om mee te dingen bij aanbestedingen?”, wil ProRail weten van partijen die deel nemen aan de marktconsultatie.

Kwaliteitsslag

Ingegoten spoor wordt vooral in overwegen en op bruggen toegepast. ProRail start een marktconsultatie omdat het een aanbesteding wil starten voor ingegoten spoor, een kwaliteitsslag wil maken voor dit type spoor en de markt voor ingegoten spoor wil verkennen. “Wij verwachten met deze marktconsultatie een beeld te krijgen van de beschikbare leveranciers, en de ontwikkelingen die plaatsvinden in de markt, de oplossingen die
beschikbaar zijn, en mogelijk kunnen voldoen aan onze functionele specificaties.”

Ingegoten spoor bestaat uit een prefab gecoate spoorstaaf die door middel van een gietmassa wordt gefixeerd in een goot in een betondek, betonplaat of stalen brug. Voor de kwaliteit van het ingegoten spoor is het belangrijk, dat er geen vocht indringt tussen ingietmassa en goot, en tussen ingietmassa en spoorstaaf.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.