Testritten met meerdere metro's op de Hoekse Lijn, bron Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Hoekse Lijn van start met beperkt aantal verstoringen

De Hoekse Lijn trok in de eerste werkweek na de officiële ingebruikname, gemiddeld twintigduizend reizigers per dag, op werkdagen. Dat is volgens RET meer dan verwacht. Wel traden er storingen op in het beveiligingssysteem die zorgden voor vertragingen en een rit die uitviel.

Op sommige momenten past de beveiligingssoftware de snelheid ten onrechte automatisch naar beneden aan. Het systeem wordt nu gemiddeld twaalf keer per dag handmatig gereset door medewerkers van leverancier Bombardier. Zij zitten her en der langs het traject in de technische ruimtes van RET. Door het regelmatig resetten  kan de metro weer op de gewenste snelheid rijden. Deze tijdelijke situatie heeft volgens RET geen impact op de veiligheid. Op korte termijn volgt een nieuwe software release waarmee het probleem van de automatische verlagingen van de snelheid opgelost zou moeten zijn.

Naast de software, zouden ook zwerfstromen een rol kunnen spelen, melden RET-medewerkers aan RTV Rijnmond. Die ontstaan door de energie die een metrostel teruggeeft. Zwerfstromen zoeken net zo lang een uitweg tot deze is gevonden en kunnen het netwerk verstoren. Per dag was er ondanks de tijdelijke oplossing voor de softwarestoring wel sprake van een aantal verstoringen van de dienstregeling. Deze leidden meestal tot beperkte vertraging en in één geval tot rituitval. De verstoringen waren ruim binnen het uur verholpen. Op het gebied van punctualiteit voldeed de RET naar eigen zeggen in de eerste week ruim aan de concessie-eisen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

Zwaluw

Volgens Maurice Unck, algemeen directeur van de RET zijn de reizigersaantallen weliswaar bemoedigend, “maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Er kunnen zich nog steeds kinderziektes voordoen en cijfers over zo’n korte periode zijn slechts een indicatie voor de langere termijn.” In eerdere ramingen ging de RET uit van een ‘ingroeimodel’ waarbij binnen drie jaar de 16 duizend in- en uitstappers per werkdag uit de NS-tijd met 40 procent zou groeien. In de eerste week zit het aantal in- en uitstappers al boven deze groei. Maar Unck is voorzichtig met het duiden van deze cijfers: “Allerlei tijdelijke effecten kunnen hierin een rol spelen, zoals het weer, de tijd van het jaar en het feit dat omwonenden de nieuwe lijn willen uitproberen.”

Reizigers gaven als verbeterpunt aan dat zij graag meer fietsenrekken zien bij Maassluis Steendijkpolder. Op social media kwam naar voren dat reizigers op sommige plekken gladheid ervaren als de perrons nat zijn en dat de abri’s bij regen en wind onvoldoende beschutting bieden. Daarnaast klonk soms nog frustratie door over de vertraagde ombouw van het traject en kwamen er klachten binnen over een lift op Schiedam Nieuwland die niet functioneerde.

Abri’s en fietsen

RET meldt dat de verstoring van de lift bij Nieuwland inmiddels is verholpen en dat de gladheid op de perrons binnenkort wordt aangepakt. Eventuele aanpassing van de abri’s vraagt wat meer tijd en het uitbreiden van de fietscapaciteit bij Steendijkpolder valt onder de bevoegdheid van de gemeente. De RET zegt hierover in gesprek te gaan met de gemeente Maassluis.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.