Stoomtrein Stadskanaal. Foto: Tim Goorman

STAR wil museumspoorlijn doortrekken naar Gieten

Op de museumspoorlijn van de Stichting Stadskanaal Rail (STAR) tussen Veendam en Stadskanaal moeten vanaf 2025 weer reizigerstreinen van Arriva gaan rijden. Daarnaast blijft STAR zelf met historisch materiaal over de lijn rijden. Om het traject interessanter te maken voor toeristen wil de stichting een nieuw spoor aanleggen tussen Stadskanaal en Gieten. Hiermee is een bedrag van 7 miljoen euro gemoeid.

“Maar het bedrag pakt lager uit als we het traject niet doortrekken tot aan Gieten, maar eerder laten eindigen’’, zegt STAR-voorzitter Pieter Hofstra in het Dagblad van het Noorden. Zijn stichting rijdt al meer dan een kwart eeuw met historische locomotieven en wagons over het traject Veendam-Stadskanaal. Duizenden toeristen kopen jaarlijks een kaartje voor een rit.

Vanaf 2025 rijden er ook weer moderne treinen over het traject. De lijn Veendam-Stadskanaal wordt voor dit doel in de komende jaren onder meer geëlektrificeerd. De STAR kan wel van het traject Stadskanaal-Veendam gebruik blijven maken en blijft er volgens Hofstra vooralsnog ook eigenaar van. Maar hij en zijn medebestuurders zien ook veel in een verbinding tussen Stadskanaal en Gieten, over een route waar ooit treinen reden. Alleen de STAR zou gebruik van die verbinding maken. ,,We krijgen dan een mooie verbinding met Drenthe, over de Hondsrug’’, zegt Hofstra in de krant.

Geen geld

De verbinding van Stadskanaal met Gieten is volgens Hofstra technisch haalbaar. Een onderzoek hiernaar werd onlangs afgerond. Hieruit bleek ook dat de aanleg circa 7 miljoen euro gaat kosten. Hoewel de gemeenten Stadskanaal, Aa en Hunze en de provincie Drenthe mede opdracht gaven voor het onderzoek en positief staan tegenover de aanleg, willen ze er niet aan meebetalen. Ook STAR zelf kan het bedrag niet ophoesten en is daarom op zoek naar subsidies en fondsen. “Het zoeken naar geld kan wel een zaak van de lange adem worden”, aldus Hofstra.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.