Een hogesnelheidstrein

Groen licht voor aanbesteding treindienst Eindhoven-Düsseldorf

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) heeft groen licht gekregen om een openbare aanbesteding voor te bereiden voor een directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Vanaf 2025 kan de spoorvervoerder die de aanbesteding wint tussen de twee steden gaan rijden. Een consortium bestaande uit AT Osborne en Royal HaskoningDHV werkte mee aan een onderzoek naar de verschillende opties, uitgangspunten en eisen voor de treindienst.

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) is een verkeersautoriteit in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen en omvat het openbaar vervoer in de metropoolregio Rhein-Ruhr. Het onderzoek van AT Osborne en Royal HaskoningDHV wees uit dat de integratie van de bestaande Duitse Regional Express RE13 vanuit Düsseldorf via Venlo naar Eindhoven de meest aantrekkelijke optie is om de steden met elkaar te verbinden. Het consortium kreeg ondersteuning voor de studie van VRR, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Noord-Brabant en Limburg.

Snellere reistijd

Op dit moment rijdt de Regional Express RE13 vanuit Hamm in Duitsland via Düsseldorf tot aan Venlo, waarna reizigers moeten overstappen. De reistijd vanuit beide richtingen is nu nog ongeveer 1 uur en 50 minuten. De directe treinverbinding levert een reistijdwinst op van 13 à 14 minuten. De verwachting is dat de nieuwe treindienst jaarlijks ongeveer 250.000 extra reizigers zal aantrekken.

Het consortium AT Osborne-Royal HaskoningDHV is in 2015 gestart met het onderzoek naar de verbetering van de spoordienst tussen Nederland en Duitsland. Daarbij zijn verschillende scenario’s onderzocht voor een directe treinverbinding. Naast de verbinding met Eindhoven is ook gekeken naar een directe treindienst tussen Den Haag en Düsseldorf.

Verbinding met Den Haag

Volgens David Koopman, consultant spoorcapaciteit, dienstregelingen en infrastructuur bij Royal HaskoningDHV, bleek al snel dat er wat haken en ogen zaten aan de treindienst tussen Den Haag en Düsseldorf. “Enerzijds heeft het te maken met waar reizigers vandaan komen, en anderzijds met de inpassing van de treindienst. Voor de reizigers uit Den Haag is de verbinding via Utrecht bovendien sneller.” Vanuit Utrecht rijdt al een ICE-hogesnelheidstrein in ongeveer 1 uur en 50 minuten via Arnhem, Oberhausen en Duisburg naar Düsseldorf.

In Duitsland is er door het ontbreken van dubbelspoor tussen Dülken en Kaldenkirchen bovendien onvoldoende capaciteit beschikbaar om een intercity in te passen. Hierdoor is integratie met de huidige Regional Express RE13 noodzakelijk. Het doortrekken van deze regionale trein naar Den Haag over de hogesnelheidslijn heeft echter zowel vervoerkundig als operationeel allerlei negatieve effecten.

“Vanuit Den Haag zouden zowel door Nederland als door Duitsland veel treinkilometers over diverse systemen moeten worden gereden, waardoor een dergelijke treindienst erg kwetsbaar wordt. Daarnaast zou een complexe samenloop met andere treindiensten op het hoofdrailnet ontstaan.”

Treindienst Düsseldorf-Eindhoven

Uiteindelijk is de doorgetrokken treindienst van Düsseldorf naar Eindhoven als meest aantrekkelijke alternatief naar voren gekomen. Barth Donners, consultant rail en openbaar vervoer bij Royal HaskoningDHV: “We hebben daarbij een heel pakket van maatregelen vastgesteld, waarbij we hebben gekeken naar het vervoersproduct, governance, infrastructuur en de dienstregeling. Dit moest er allemaal voor zorgen dat de Regional Express van en naar Eindhoven voor de reizigers een aantrekkelijk product wordt.”

Om de nieuwe treindienst goed in te kunnen passen, zal naar verwachting in Best gekeerd moeten worden. Koopman: “Het inpassen van de trein uit Duitsland hangt van veel factoren af. Eindhoven is een knooppunt waar nu geen capaciteit is om de trein te laten keren. De trein die uit Duitsland komt, kan vanwege het drukbezette spoor niet in Eindhoven blijven staan. Daardoor is in de plannen voorzien in een keermogelijkheid in Best. Om keren in Best mogelijk te maken moet een bestaand keerspoor functioneel hersteld worden.”

Ambities

Peter Kee, consultant mobiliteit en infrastructuur bij AT Osborne, merkt op dat de ambities voor deze verbinding erg groot waren. “De toenmalige Eindhovense burgemeester Van Gijzel wilde graag een hogesnelheidsverbinding van Eindhoven naar Düsseldorf. Maar tijdens het onderzoek bleek dat zelfs een volwaardige intercityverbinding Eindhoven-Düsseldorf op korte termijn niet haalbaar is omdat hiervoor voorlopig geen capaciteit beschikbaar is op het spoor in Duitsland.”

“Je kunt allerlei vergezichten hebben van snelle treinen, maar dit is niet binnen tien jaar te realiseren”, legt hij uit. De hoofdrailnetconcessie van NS en de Duitse spoorconcessie lopen beide in 2025 af, wat de mogelijkheid biedt om de nieuwe treindienst te introduceren. Donners vult aan: “Het is best uniek dat we in beide landen van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken.”

Internationale samenwerking

Kee: “In het consortium waren vanaf het begin ook Duitse onderzoeksbureaus uit de regio betrokken. Deze samenwerking gaf ons de mogelijkheid om alle in Nederland en Duitsland benodigde kennis en expertise voor deze verbinding aan te bieden, wat veel vertrouwen gaf. We hadden daarnaast een tweetalige projectmanager en diverse adviseurs met veel ervaring met internationale projecten.”

Koopman: “Het is belangrijk om goed te luisteren naar hoe zaken aan de andere kant van de grens gaan. In Duitsland zijn een aantal dingen fundamenteel anders geregeld. Je ziet bijvoorbeeld dat het Programma van Eisen van de aanbesteding er anders uit ziet. In Duitsland zijn er veel details. Daarin worden bij wijze van spreken alle boutjes en moertjes en welke kleur ze moeten zijn in beschreven.” Wederzijds begrip en met elkaar meedenken hebben er volgens de deskundigen uiteindelijk voor gezorgd dat het onderzoeksproject tot een goed einde is gebracht.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Groen licht voor aanbesteding treindienst Eindhoven-Düsseldorf”

Twan Hendriks|03.06.19|12:49

OK. Wat heeft dit voor invloed op de reguliere treinen tussen Venlo en Schiphol?
Moeten reguliere forenzen nu extra overstappen en langer reizen om deze yuppentrein door te laten?

John rdam|03.06.19|13:57

@Twan Hendriks: Yuppentrein??? Een trage stoptrein die verlengd wordt van Venlo naar Eindhoven is een yuppentrein?

John rdam|03.06.19|14:00

Als ProRail zou zorgen dat de huidige overstap in Venlo makkelijker en betrouwbaarder wordt was deze houtje-touwtje doorgaande stoptreinverbinding helemaal niet nodig. En het is natuurlijk weer een gotspe dat een dergelijke zeer beperkte verbetering nog 6 jaren op zich laat wachten. Wederom wordt bewezen: In de spoorsector worden innovaties getrokken door een schildpad.

Pat Rick|03.06.19|14:46

De verbinding krijgt nu eindelijk wat meer prioriteit. DB laat liever hun IC bus op het traject rijden. Er ontbreekt in Duitsland nog een stuk: in Viersen uit NL in de richting Dusseldorf. Dit ligt in Viersen zelf. Het stuk tussen Kaldenkerken en Dulken is ca 12 km in landelijk gebied en heeft een zelfs paar passeersporen (bij Bryel en Boisheim), dus dat mag het probleem niet zijn: NL heeft bij Landgraaf ook spoor verdubbeld tbv Twee (Drie)landentrein.

Huib Frankefort|07.06.19|20:23

Twam Hendriks heeft helemaal gelijk.
Zoals het nu uitziet vervalt er voor Deurne 1 IC. De Dusseldorftrein gaat nl alleen stoppen in Helmond.

Dir Station groeit jaarlijks en reiziger kom van heinde en verre.
Jammer. De regio wordt nog onbereikbaarder en wegen zullen nog meer dichtslippen.

Laat die yuppentrein dus gewoon in Deurne stoppen!

Marc Busio|10.06.19|11:12

Als de huidige overstap in Venlo verbeterd wordt is het inderdaad totaal overbodig om die RE door te laten rijden naar Eindhoven, met alle complicaties die dat met zich meebrengt. Zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn: Een overstaptijd van ruim tien i.p.v. vijf minuten, op het zelfde perron van de IC Eindhoven-Venlo naar de RE Venlo Hamm overstappen en uiteraard die Duitse Fahrkartenautomat uit de stationshal naar dat perron overbrengen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.