station Schiphol Airport

Verkeersinfarct verwacht rondom Schiphol ondanks verbod op OV-staking

De rechter heeft zondag besloten dat luchthaven Schiphol dinsdag deels bereikbaar moet blijven met het openbaar vervoer. Tussen 05.00 en 21.00 uur moeten in ieder geval vier treinen per uur per blijven rijden tussen Amsterdam Centraal, station Sloterdijk, station Lelylaan, Schiphol en Hoofddorp. Of het door Schiphol en vervoerders gevreesde verkeersinfarct rondom de luchthaven zo kan worden voorkomen is nog de vraag.

Schiphol stapte afgelopen zondag naar de rechter om via een kort geding een verbod op de staking af te dwingen. De directie van de luchthaven maakte zich grote zorgen over de plannen voor een landelijke OV-staking. Volgens cijfers van Schiphol uit 2018 gebruikt 46,3 procent van de bijna 217.000 vliegtuigpassagiers per dag het OV om op Schiphol te komen of te verlaten. Een verkeersinfarct op de wegen rondom de luchthaven dreigt wanneer er meer dan honderdduizend mensen extra met de auto komen. Vooral de capaciteit van de toerit Arrivals/ Departures zou niet berekend zijn op de extra toestroom van autoverkeer.

Noodpendel

De rechter was het met Schiphol eens dat het niet verantwoord is wanneer reizigers alleen via de weg richting Schiphol kunnen reizen. Daarnaast bestaat er volgens de rechter een gerede kans dat het te druk wordt op Schiphol Plaza wanneer te veel reizigers de luchthaven niet kunnen verlaten. Toch werd de staking niet volledig verboden; alleen deze ‘noodpendel’ wordt ingezet. Wat het effect is van deze pendel hangt vooral af van het materieel dat wordt ingezet. De lengte van de treinen, wel of geen dubbeldekkers zijn bepalend voor de drukte op de stations en Schiphol zelf. Naar verwachting profiteren alleen buitenlandse toeristen van de treinen die wel rijden. Reizigers vanuit Nederland moeten eerst op een van de Amsterdamse stations zien te komen om van daaruit met de trein door te reizen naar Schiphol.

Luchtvaartmaatschappij KLM verwacht niet dat de treinen die van de rechter moeten rijden voldoende zijn voor alle reizigers. KLM-topman Pieter Elbers laat aan het AD weten dat de KLM er veel aan doet om de overlast zo veel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door reizigers om te boeken naar andere dagen. Behalve voor reizigers verwacht Elbers ook een ‘flinke impact’ voor KLM-personeel dat op de luchthaven aan de slag moet.

Geen partij

Voor de rest van het land blijft de kans wel bestaan dat de staking het hele OV plat legt. De NS waarschuwt voor zeer beperkt tot geen treinverkeer in het hele land. “Omdat we niet weten hoeveel mensen gaan staken, kunnen we niet aangeven welke treinen wel en welke treinen niet rijden. Wij kunnen dus geen betrouwbare dienstregeling maken en adviseren reizigers op 28 mei niet met de trein te reizen”, meldt NS. “Wij hebben begrip voor de zorgen over pensioenen, maar vinden het jammer dat opnieuw gekozen is voor een middel waar onze reizigers zeer veel hinder van ondervinden. Reizigers worden de dupe van een conflict waar NS geen partij in is.”

Ook spoor-goederenvervoerders houden rekening met hinder door de acties. “Op dit moment is de uitwerking van de ‘landelijke actiedag pensioenen’ nog niet duidelijk”, schrijft DB Cargo. “Ernstige hinder in het treinverkeer van DB Cargo van, naar en in Nederland kan niet worden uitgesloten.”

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Verkeersinfarct verwacht rondom Schiphol ondanks verbod op OV-staking”

Pat Rick|29.05.19|15:59

Gelukkig is de chaos rond de luchthaven uitgebleven. Men heeft dit goed bijgestuurd. Spijtig dat er rond 80 vluchten niet door gingen.

Jammergenoeg jaagt het spoor mensen hiermee de auto of het vliegtuig in. Gelieve in de toekomst meer betrouwbaar te zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.