Aannemers nemen Rotterdamse havenspoorlijn onder handen

In Rotterdam is tijdens het Paasweekend op negen verschillende plekken gewerkt aan de havenspoorlijn. Er werden onder meer drie wissels vervangen, damwanden geslagen, looppaden gelegd en er werd aan een bovenleiding gewerkt.

In opdracht van ProRail waren honderden spoorwerkers van verschillende aannemers aan het werk langs de Rotterdamse havenspoorlijn, de ruim 40 kilometer lange goederenspoorlijn tussen de emplacementen IJsselmonde, Kijfhoek en de Maasvlakte, inclusief de aangesloten emplacementen en raccordementen.

(Tekst loopt verder onder de foto)

Zo zijn er op de emplacementen Botlek en Pernis seinen aangepast en is op zo’n honderdtachtig plekken over een afstand van tien kilometer de software van systemen op en langs het spoor vernieuwd.

(Tekst loopt verder onder de foto)

Er werden drie wissels en de tussenliggende spoortakken vervangen op het emplacement Europoort. Verder is er onderhoud gepleegd in de Botlekspoortunnel en zijn er looppaden op de Waalhaven aangelegd.

(Tekst loopt verder onder de foto)

Voor de aanleg van het Theemwegtracé en van een viaduct voor de Container Exchange Route zijn tientallen damwanden geslagen.

Lees ook: 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Aannemers nemen Rotterdamse havenspoorlijn onder handen”

Pat Rick|25.04.19|11:36

Daar kunnen ze in Duitsland nog iets van leren, bij aanleg van het derde spoor Emmerik – Oberhausen. Nu duurt het nog een eeuwigheid (terwijl de vraag van NL er pas 15 jaar ligt)

Chris Laarman|25.04.19|14:18

@Pat Rick: In Duitsland wil men dat van ons leren. Zie (met www ervoor) duitslandnieuws.nl/blog/2019/04/23/waarom-de-nederlandse-aanpak-voor-infrastructuur-duitsland-inspireert/

Marc Busio|25.04.19|14:21

In Duitsland denken ze: Nederland, waarom maak je je zo druk over dat derde spoor naar Oberhausen. Zestig procent van wat in de Rotterdamse haven aankomt gaat per binnenvaartschip naar het achterland, nog geen tien procent met de trein. En dat laag water in de rivieren heeft daar geen verandering in gebracht. Bedrijven laten de binnenvaartschippers liever een keer extra varen dan dat ze hun spullen toevertrouwen aan die dure, inflexibele goederenvervoerders op het spoor.

Pat Rick|26.04.19|10:12

@Marc: wat weet jij wat de Duitsers denken? Ze hebben zelf in recordtijd (een paar jaar) een spoorverbinding aangelegd naar hun enige haven die de grootste containerschepen aankan (Jade-Weser Port, diepte 16m). En doen er 20 jaar om een spoor te verbreden. Lijkt een beetje dat ze hun eigen havens voortrekken. Ze gaan nu ook de Elbe verdiepen en waarschijnlijk is die eerder klaar (na 10 jaar discussieren) dan het 3de spoor. Er is daar wel degelijk vraag om containers per spoor te vervoeren

Marc Busio|27.04.19|12:01

Inderdaad, de Duitsers geven prioriteit aan de spoorinfrastructuur die hun eigen havens met het binnenland verbindt omdat hun waterwegen nu eenmaal minder gunstig gelegen zijn dan in Nederland. Vandaar dat ze 30% van de goederen uit de havens per trein afvoeren. Ze gaan dan ook geen haast maken om wat dat betreft voor Nederland ‘de loper uit te leggen’. Allemaal heel begrijpelijk, net zoals wij de Belgen ook niet gaan faciliteren met hun IJzeren Rijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.