Ondertekening samenwerking Network Rail ProRail op RailTech Europe

Brits-Nederlandse samenwerking ProRail als voorbeeld voor Europa

De Britse spoorbeheerder Network Rail en zijn Nederlandse evenknie ProRail gaan de komende vijf jaar samen werken aan technische en operationele innovaties. Beide partijen tekenden afgelopen week op RailTech Europe een samenwerkingsovereenkomst. ‘Brexit of niet, techneuten blijven met elkaar praten.’ 

Network Rail en ProRail gaan kennis en informatie delen over onder meer ATO (Automatic Train Operation), intelligente infrastructuur en veiligheid (preventie spoorlopers en zelfdoding). ProRail-ceo Pier Eringa, innovatie-directeur Karel van Gils en Jon Shaw, directeur veiligheid en ontwikkeling bij Network Rail, zetten op de beurs hun handtekening onder een vijf jaar durend samenwerkingsverband.

Shaw verwacht niet dat de Brexit in welke vorm dan ook van invloed zal zijn op de manier waarop samengewerkt gaat worden met ProRail of andere Europese infrabeheerders. “Het gaat om een samenwerking tussen techneuten. En die praten sowieso met elkaar, omdat ze denken in oplossingen. Als ze dan ook nog eens kampen met dezelfde problemen en goed Engels spreken, dan komt het goed.”

Wiel opnieuw uitvinden

Volgens de Britten zijn er veel overeenkomsten tussen het Nederlandse en Engelse spoorstelsel. Dat het ene land wat groter is dan het andere maakt niet zoveel uit, vindt Shaw. “Vooral in de grote Britse steden is er veel overlap met Nederland. Ook wij hebben veel wissels, een grote vervoersvraag en te weinig capaciteit. Ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren over de manier waarop je mee moet omgaan. Waarom zou je allebei het wiel opnieuw moeten uitvinden?”

Karel van Gils is bij ProRail verantwoordelijk voor innovatie en zijn team gaat direct met het 44 ingenieurs tellende R&D team van Network Rail samenwerken. Ook hij ziet veel overlap. “We hebben allebei te kampen met verouderde assets en een toenemende vraag, dat schept een band. Ook spoorlopers zijn een probleem dat zowel in Groot-Brittannië als in Nederland speelt.”

Goed Engels

ProRail is de eerste spoorbeheerder buiten Groot-Brittanië waar Network Rail mee samenwerkt. Er worden wel gesprekken gevoerd met collega’s in andere Europese landen zoals Frankrijk en Duitsland, maar deze zijn volgens de Britten nog niet in zo’n vergevorderd stadium als die met ProRail. “Er was al regelmatig contact tussen onze ingenieurs en die van ProRail, we hebben ook al eens samen een baanbrekend project, namelijk ERTMS Level 3 Hybrid gedaan. De positieve ervaringen daarmee hebben geleid tot deze officiële samenwerking. Wat ook meespeelt is dat Nederlanders heel goed Engels spreken, dat maakt de communicatie een stuk eenvoudiger.”

Network Rail investeert de komende vijf jaar 400 miljoen euro in innovatie. ProRail gaat daar voor een deel ook van meeprofiteren, maar volgens Van Gils investeert ProRail zelf ook vele miljoenen in innovatie. Hoeveel precies is lastig te bepalen. “Bij ons is het niet gespecificeerd als een R&D budget zoals bij de Britten, maar zit het verwerkt in de projectbudgetten.”

Spoorlopers

Vooral op het gebied van intelligente infrastructuur verwacht Network Rail veel van de samenwerking. “We hebben zo’n 60 duizend sensoren in het Britse spoornet en de treinen zitten. Daar komt enorm veel data uit. Wij zijn erg geïnteresseerd in wat ProRail daar mee doet. We hebben grotendeels hetzelfde materieel rijden. Vooral predictive maintenance vinden we interessant. Er zijn bij ons veel veiligheidsproblemen op het spoor, vooral door spoorlopers. We hebben daarom bijna overal hekken geplaatst, maar met beperkt effect. Afgelopen jaar kwam het 3.500 keer voor dat er iemand op het spoor liep. Dit zorgde toen voor 700 duizend minuten vertraging. Er vielen 40 dodelijke slachtoffers exclusief de zelfmoordgevallen.”

“Wij zoeken het vooral in voorlichtingscampagnes om het publiek bewust te maken van de gevaren, maar we willen ook meer gaan kijken naar technologische oplossingen zoals die bij jullie gebruikt worden, zoals het plaatsen van camera’s die signaleren dat er mensen op het spoor zijn en software die gezichten vastlegt en herkent. Ook weten we dat ProRail kijkt naar algoritmen om er achter te komen wanneer het en waar het meest voorkomt.”

Testbaan

ProRal verheugt zich van zijn kant op de toegang tot de 26 kilometer langen testbaan die Network Rail tot zijn beschikking heeft. “Wij hebben wel een RailCenter in Amersfoort met onder ander het ERTMS-laboratorium en op korte termijn een sensor-lab en testsporen”, zegt Van Gils, maar die testsporen zijn geen van 26 kilometer lang. Het is ook fijn dat we samen kunnen optrekken in de communicatie met fabrikanten. Of dat we taken kunnen verdelen in projecten die ons allebei aan gaan.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.