ProRail-topman Pier Eringa, foto: ProRail

ProRail: niet zes maar acht treinen per uur in 2030

Tot 2030 kunnen er volgens ProRail met relatief kleine aanpassingen meer treinen rijden op het Nederlandse spoor dan de overheid voor ogen heeft. Niet zes treinen per uur maar acht. “Het aantal treinreizigers neemt toe en dus zijn er meer treinen nodig.”

Staatssecretaris Van Veldhoven wil dat in 2040 zes treinen per uur rijden tussen grote steden. Maar volgens ProRail kunnen het er eerder al meer zijn. “De overheid is niet ambitieus genoeg”, zei ProRail-directeur Pier Eringa dinsdagmorgen op Radio 1. “Om de toename van de reizigers op te vangen is het heel erg belangrijk dat de capaciteit snel hoger wordt. Er moet nu op korte termijn iets gebeuren. Anders komen we er in 2040 achter dat we te laat zijn begonnen.”

ProRail presenteert op RailTech Europe in Utrecht zijn masterplan voor 2030 en daarna. Door de huidige infrastructuur en de bestaande technieken optimaal te benutten heeft Nederland volgens de infrabeheerder al in 2030 een netwerk van meer en snellere treinen op de grote lijnen. Daar kunnen de komende jaren al ‘tienminutentreinen’ gaan rijden op de drukste lijnen en is het mogelijk om in de brede Randstad acht keer per uur een Intercity te laten rijden.

Tot 60 procent groei

Volgens Eringa pakken nu al anderhalf miljoen mensen dagelijks de trein. “En dat aantal groeit de komende tien jaar fors: landelijk worden 30 à 40 procent meer reizigers verwacht. In de Randstad komen de rekenmeesters tot groeipercentages van wel 50 à 60 procent”. Tegen 2030 is de rek van het huidige systeem en dienstregeling er echt uit, waarschuwt Eringa. “We kunnen alleen nog meer treinen laten rijden door gebruik te maken van innovaties.”

Zo wil ProRail een aantal trajecten ‘ontvlechten’. Onder meer de lijn Amsterdam-Schiphol kan losgekoppeld worden van de rest van het spoornetwerk, waardoor de hoeveelheid treinen daar al eerder omhoog zou kunnen.
Om sneller en vaker te kunnen optrekken is er meer stroom op de bovenleiding nodig (3KV). Om preciezer te kunnen rijden en halteren is ATO (Automatic Train Operation) nodig. Verder is ERTMS Level 3 Hybrid een voorwaarde om sneller en korter achter elkaar kunnen rijden. Met ERTMS kunnen snelheden van 500 km/u gehaald worden.

Lees ook: Liveblog RailTech Europe dag 1

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “ProRail: niet zes maar acht treinen per uur in 2030”

G Winkel|26.03.19|20:08

Om sneller en vaker te kunnen optrekken is er meer stroom op de bovenleiding nodig (3KV).

Ik zou zeggen dat er meer vermogen nodig is. Om dat te bereiken wordt de spanning op de bovenleiding verhoogd.
Verhogen van de stroom zou dikkere bovenleiding vergen…

Pat Rick|27.03.19|14:18

Mooi promotieverhaal van ProRail voor de Randstad. Laat ze eerst maar eens 3 treinen per uur rijden over de Maaslijn, want de dienstregeling belemmert de reizigersgroei

Als ze Amsterdam-Schiphol willen loskoppelen van het netwerk, laat ze dit ook meteen in een aparte tunnel stoppen (ipv de volle, storingsgevoelige Schipholtunnel) en aansluiten op de Amsterdamse metro. Het lijkt wel of ProRail zelf metro wil gaan spelen, maar hun netwerk is niet geschikt voor metrofrequenties van 30 – 60 per uur

Pat Rick|27.03.19|14:25

Mooi promotieverhaal van ProRail vooral voor de Randstad. Laat ze eerst maar eens 3 treinen per uur over de Maaslijn, waar het aantal reizigers wordt beperkt door de dienstregeling.

Als ze Amsterdam-Schiphol loskoppelen, laat ze ook deze in een aparte tunnel stoppen (ipv de volle, storingsgevoelige Schipholtunnel) en het aansluiten op de Amsterdamse metro. ProRail wil zelf metro spelen, maar hun netwerk is ongeschikt voor metrofrequenties van 30- 60 treinen per uur.

Gerard Munnik|28.03.19|18:17

8 treinen/uur is logischer dan 6. Dan kun je dienstregeling makkelijker uitdunnen buiten de brede randstad en in rustiger uren. Maar elke 10 minuten een trein bekt wel lekker. ProRail succes met plannen die al vele jaren oud zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.