Verkeerde kraagbouten gebruikt bij vernieuwing Zaanlijn

Bij de spoorvernieuwing van de Zaanlijn afgelopen zomer zijn op verschillende plekken verkeerde kraagbouten gebruikt. De bouten die in het spoor zitten, zijn niet verzinkt om roestvorming tegen te gaan. Dat had wel gemoeten. Ze worden vervangen tijdens reguliere buitendienststellingen.

Bij de werkzaamheden in 2018 is het spoor vernieuwd tussen Zaandam en Uitgeest. De fout kwam aan het licht toen de bouwmanager van ProRail twijfelde bij opname of de kraagbouten wel voldeden aan alle eisen. Hij heeft ze daarop voor onderzoek naar een certificerende instantie gestuurd. Daaruit bleek dat de kraagbouten niet conform voorschrift verzinkt waren.

Oplossing

VolkerRail was de opdrachtnemer van het project. Vorig jaar heeft de aannemer ruim twintig kilometer spoor vernieuwd, waarbij onder meer zo’n 36.000 dwarsliggers vervangen zijn. Het bedrijf laat weten de fout te erkennen en in overleg te zijn met ProRail over een oplossing. Volgens VolkerRail gaat het om maximaal om 32.000 kraagbouten waar niet de juiste exemplaren gebruikt zijn. “We zijn al enige tijd in gesprek met onze ketenpartners hierover”, aldus een woordvoerder.

De vervangingskosten komen voor rekening van de aannemer. Beide partijen doen geen uitspraken over de hoogte van de schadepost. Volgens ProRail en VolkerRail is de veiligheid niet in het geding geweest en zullen de reizigers niets merken van de herstelwerkzaamheden. Er bestaat volgens VolkerRail geen risico dat de niet verzinkte kraagbouten ook op andere locaties waar het bedrijf actief was gebruikt zijn.

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “Verkeerde kraagbouten gebruikt bij vernieuwing Zaanlijn”

John Hogaarts|05.02.19|17:51

dan is er door de leverancier (Rail Pro) inferieure kwaliteit geleverd toch.

henk derksen|10.02.19|10:16

vroeger waren alle kraagbouten van gewoon staal en werden geteerd na montage,,gingen met gemak dertig jaar mee

henk derksen|10.02.19|10:18

vroeger waren alle kraagbouten van gewoon staal, na montage werden de koppen geteerd…en toch gingen ze ruim dertig jaar mee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.