Materialenstroom voor spooraansluiting railterminal Venlo logistieke uitdaging

Over ongeveer een jaar zal de Cabooter Group de nieuwe railterminal Greenport Venlo in gebruik nemen. Om mogelijk te maken dat er ook treinen kunnen komen, bouwt Dura Vermeer in opdracht van ProRail dit jaar een nieuwe zes kilometer lange spooraansluiting naar de terminal. Voestalpine Railpro levert de hele bovenbouw: spoorstaven, ballast en dwarsliggers.

Het is een behoorlijke logistieke uitdaging om alle materialen op het gewenste moment op de juiste plek te krijgen. Het gaat bovendien om enorme hoeveelheden. Om dat goed voor elkaar te krijgen vergt een strakke voorbereiding. “Zonder een goede planning kun je niets”, zegt key accountmanager Chantelle van de Merwe van Voestalpine Railpro. Er is daarom een nauwe afstemming met Dura Vermeer om die planning continu te actualiseren. Daarbij spelen allerlei factoren een rol. Waar worden de opslagdepots geplaatst, op welke manier gaat het transport plaatsvinden en hoe kan dat zo efficiënt mogelijk met zo min mogelijk belasting voor het milieu?

Puzzelstukjes

Daar komt bij dat de wensen voor het aanleveren per materiaalsoort kunnen verschillen. “Spoorstaven moeten er ruim op tijd zijn, terwijl wissels ‘just in time’ worden geleverd”, aldus Van de Merwe. Doordat de spoorstaven al in een vroeg stadium tijdens het project geleverd worden, kan Dura Vermeer alvast veel voorwerk verrichten. Dat scheelt tijd, zodat de tijd van de buitendienststelling – wanneer het nieuwe spoor aangesloten wordt op het hoofdspoor – optimaal benut kan worden. Van de Merwe: “Dan hoef je niet in de baan te bouwen, maar kun je de puzzelstukjes er zo in passen.”

Tijdens de buitendienststellingen zijn er 24 uur per dag medewerkers van Voestalpine Railpro aanwezig om Dura Vermeer te ondersteunen. Ze coördineren de materiaalstromen en kunnen inspelen op onvoorziene ontwikkelingen. Zo kan het zijn dat er plotseling extra ballast nodig is omdat er meer ballast verwijderd wordt dan tevoren was ingeschat. In dat geval wordt de gewenste hoeveelheid snel nageleverd. Binnenkort gaan de eerste materiaalstromen richting Venlo.

Logistiek knooppunt

De komst van de grootste binnenlandse railterminal van het land zal de functie van de regio rondom Venlo als logistiek knooppunt nog verder versterken. Met de terminal ontstaat er een betere verbinding met de haven Rotterdam en naar het Verre Oosten door de verbinding met de Nieuwe Zijderoute.

Het gaat om een project van Cabooter Group, die de terminal ook gaat beheren. De terminal zal zowel vanuit het oosten als het westen bereikbaar zijn voor treinen met een lengte van maximaal 750 meter. In totaal bouwen ProRail en Dura Vermeer zo’n 6 km nieuw spoor en 15 nieuwe wissels. De wissels worden geleverd door Voestalpine WBN. Het nieuwe spoor zal aan het einde van dit jaar klaar zijn.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.