Station Breda

Royal HaskoningDHV stimuleert veiligheidsbewustzijn onder collega’s

Royal HaskoningDHV heeft de afgelopen jaren veel stappen gezet om het veiligheidsbewustzijn onder medewerkers te vergroten. Het ingenieursbureau behaalde vanwege de aanpak onlangs trede vier op de Veiligheidsladder. Veiligheid staat ook de komende jaren hoog op de agenda van de spoorsector, omdat er steeds meer treinen gaan rijden over het bestaande spoor.

Nadine Aarts, verantwoordelijk voor kwaliteitszorg en veiligheid binnen Royal HaskoningDHV: “We hebben de afgelopen jaren een programma uitgerold om veiligheidsbewustzijn bij medewerkers te vergroten, waarin we veiligheid iedere keer op een andere manier naar voren brachten.”

“We communiceren bijvoorbeeld de ene keer via een nieuwsflits, waarin we verschillende cases of projectvoorbeelden bespreken. Een andere keer roepen we het team bij elkaar voor een lunchsessie of het spelen van een Safety Game. Daardoor komen we steeds op een andere manier met veiligheid in aanraking en leren we van elkaars expertise en ervaring.”

Veiligheidsbewustzijn

Dit heeft in de afgelopen jaren merkbaar voor een cultuurverandering gezorgd, vindt Ramona Mochel, integraal veiligheidskundige van het Railteam. “Collega’s zijn bewuster met veiligheid bezig. Het komt vaker ter sprake en bij ontwerpkeuzes wordt de invloed op veiligheid meegenomen.”

Een van de projecten, waarbij veiligheid een belangrijk aspect was, is het ontwerp van Spoorzone Ede. Hierin wordt station Ede-Wageningen omgebouwd naar een toekomstbestendig OV-knooppunt. Royal HaskoningDHV werkte het bijzonder ontwerp van het nieuwe station en het stationsgebied verder uit en bereidde de aanbestedingsdossiers voor. Ook tijdens de aanbestedingsfase en gedurende de uitvoering is de onderneming betrokken om advies te geven.

“Wij werken samen in het multidisciplinaire team met ProRail en de gemeente, waardoor we veiligheid in het gehele ontwerpproces hebben kunnen meenemen. We hebben er ook voor gezorgd dat de onderhoudswerkzaamheden die in de toekomst moeten gebeuren aan objecten in het station, veilig kunnen worden uitgevoerd.”

“Zo is bijvoorbeeld de glazen perronkap over het spoor makkelijk te onderhouden. De verlichting zat eerst boven de sporen, maar die hebben wij verplaatst naar de perrons. Op die manier kan de aannemer hier met een hoogwerker bij, zonder dat het spoor buiten dienst moet.”

Veiligheid in bouwplanning meenemen

Martijn Cornelissen, teamleider binnen het Railteam: “Al in de eerste ontwerpfases kijken we samen met opdrachtgevers hoe veiligheid in de bouwfasering kan worden meegenomen. Als je bijvoorbeeld een stationsemplacement ombouwt, dan moeten doorgaans een aantal sporen beschikbaar blijven voor het treinverkeer. We bespreken samen welke sporen we uit dienst nemen en in welke volgorde er aan de sporen wordt gewerkt. Daardoor kan de aannemer later veilig werken en hoeft geen sporen over te steken die in gebruik zijn.”

Het ingenieursbureau ontwikkelde een systeem waarmee medewerkers onveilige situaties kunnen melden via een app op de telefoon. Aarts: “Collega’s kunnen bijvoorbeeld een foto uploaden van een onveilige situatie. Ze kunnen daarbij aangeven wat ze gedaan hebben om de situatie veiliger te maken en daarna delen we de meldingen met collega’s.”

Nieuwe collega’s betrekken

Royal HaskoningDHV nam in augustus alle projecten en medewerkers van de railafdeling van Verebus over van het Duitse bedrijf TÜV NORD. Aarts: “Wij hebben de nieuwe collega’s betrokken bij het veiligheidsprogramma, om hun expertise en ervaring te kunnen delen en kennis te maken met onze veiligheidscultuur. Daarnaast hebben ze deelgenomen aan voorlichtingssessies, waarin we ons kwaliteitssysteem hebben besproken. Dit is heel succesvol verlopen. Iedereen nam enthousiast deel aan de sessies en heeft zich voor de volle honderd procent ingezet.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.