Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol

NS-directeur Roger van Boxtel wil station Amsterdam Zuid onderdeel maken van Schiphol door middel van een korte treinverbinding. NS, Schiphol en KLM willen dat reizen vanuit Nederland naar Europese bestemmingen zoals Berlijn en Parijs niet meer met het vliegtuig worden afgelegd, maar met internationale treinen. Volgens Van Boxtel is de infrastructuur op en rondom station Schiphol Airport hier echter niet geschikt voor. Station Amsterdam Zuid zou dit wel aankunnen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol”

Pat Rick|22.10.18|12:30

Dit is window dressing eerste klasse. Als je met de HSL naar de luchthaven reist, verwacht niemand nog eens over te moeten stappen op een sprinter voor die laatste 10 km. Geen enkele luchthaven heeft een terminal zo’n afstand.

Hiermee geeft Van Boxtel dus impliciet toe dat de Schipholtunnel te weinig capacteit heeft voor internationale treinen EN lokale treinen. Het is beter om capaciteit vrij te maken door een metro-verbinding. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro!

Wouter van Gessel|25.10.18|14:17

Jammer dat jullie alleen de bijdrage van de heer van Boxtel noemen. De andere bijdrage in de reportage geeft aan dat investeren in hogesnelheidstreinen een verkeerde weg is. Tevens moet men gewoon inzien dat Schiphol verbouwd moet worden. Voor de dagelijkse publieke treinenloop, maar ook voor een metronetwerk die de gehele metropool regio bedient. Het geeft aan dat de spoorsector zijn product niet meer kent, maar ook geen echte ambities heeft om het spoor daadwerkelijk te verbeteren.

Eric Horst|28.03.20|14:31

In dat geval lijkt het me voor de hand liggend dat Hoofddorp dan ook onderdeel van Schiphol wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol | SpoorPro.nl

Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol

NS-directeur Roger van Boxtel wil station Amsterdam Zuid onderdeel maken van Schiphol door middel van een korte treinverbinding. NS, Schiphol en KLM willen dat reizen vanuit Nederland naar Europese bestemmingen zoals Berlijn en Parijs niet meer met het vliegtuig worden afgelegd, maar met internationale treinen. Volgens Van Boxtel is de infrastructuur op en rondom station Schiphol Airport hier echter niet geschikt voor. Station Amsterdam Zuid zou dit wel aankunnen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol”

Pat Rick|22.10.18|12:30

Dit is window dressing eerste klasse. Als je met de HSL naar de luchthaven reist, verwacht niemand nog eens over te moeten stappen op een sprinter voor die laatste 10 km. Geen enkele luchthaven heeft een terminal zo’n afstand.

Hiermee geeft Van Boxtel dus impliciet toe dat de Schipholtunnel te weinig capacteit heeft voor internationale treinen EN lokale treinen. Het is beter om capaciteit vrij te maken door een metro-verbinding. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro!

Wouter van Gessel|25.10.18|14:17

Jammer dat jullie alleen de bijdrage van de heer van Boxtel noemen. De andere bijdrage in de reportage geeft aan dat investeren in hogesnelheidstreinen een verkeerde weg is. Tevens moet men gewoon inzien dat Schiphol verbouwd moet worden. Voor de dagelijkse publieke treinenloop, maar ook voor een metronetwerk die de gehele metropool regio bedient. Het geeft aan dat de spoorsector zijn product niet meer kent, maar ook geen echte ambities heeft om het spoor daadwerkelijk te verbeteren.

Eric Horst|28.03.20|14:31

In dat geval lijkt het me voor de hand liggend dat Hoofddorp dan ook onderdeel van Schiphol wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.