station Schiphol Airport

Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol

NS-directeur Roger van Boxtel wil station Amsterdam Zuid onderdeel maken van Schiphol door middel van een korte treinverbinding. NS, Schiphol en KLM willen dat reizen vanuit Nederland naar Europese bestemmingen zoals Berlijn en Parijs niet meer met het vliegtuig worden afgelegd, maar met internationale treinen. Volgens Van Boxtel is de infrastructuur op en rondom station Schiphol Airport hier echter niet geschikt voor. Station Amsterdam Zuid zou dit wel aankunnen.

NS, Schiphol en KLM willen dat vliegroutes van maximaal 600 kilometer met de treinen worden gedaan in plaats van met het vliegtuig. Doordat dit soort afstanden worden afgelegd met de trein, kan Schiphol in 2020 weer groeien in vliegbewegingen en nieuwe routes. Dat betekent wel dat al deze reizigers moeten kunnen overstappen van vliegtuig naar internationale treinen en vice versa. Volgens de partijen is de infrastructuur op en rond NS-station Schiphol Airport hier onvoldoende op voorbereid.

Daarom wordt er nu gekeken naar station Amsterdam Zuid als nieuw station Schiphol. Het maakt niet uit dat dit station niet op de luchthaven is, zegt Van Boxtel in een interview met NH Nieuws. In andere landen zijn terminals soms onderling verbonden met monorailtreinen. Van Boxtel wil iets vergelijkbaars zien tussen Zuid en Schiphol. Van Boxtel: “Als je een hele snelle verbinding hebt tussen Amsterdam Zuid en Schiphol, is dat ook Schiphol.”

Internationaal treinstation

Het pleidooi van de NS-topman past ook binnen de plannen van NS om van station Amsterdam Zuid het nieuwe internationale treinstation te maken, in plaats van Amsterdam Centraal. Treinen als Eurostar en Thalys zouden dan voortaan vanaf Zuid vertrekken. Amsterdam Zuid wordt daartoe uitgebreid met een vijfde en zesde spoor. Amsterdam CS verliest juist sporen: het aantal sporen wordt teruggebracht naar negen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio Amsterdam trekken voor de projecten in totaal 350 miljoen euro uit.

Tegelijkertijd ondergaat Amsterdam Zuid een grote verbouwing. Het station krijgt twee brede passages en moet wat voorzieningen betreft vergelijkbaar worden met Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. Dit is onderdeel van project Zuidasdok. De oplevering van dit project staat gepland voor 2028.

Vliegbewegingen

Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil vliegreizigers de trein in krijgen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voerde in opdracht van het ministerie een onderzoek uit naar de mogelijkheid om vliegverkeer op kortere afstanden te vervangen met treinverkeer. Het KiM concludeerde dat de trein in 2030 minimaal 1,9 miljoen vliegreizen kan vervangen op de 13 belangrijkste bestemmingen tot achthonderd kilometer van en naar Schiphol.

In een reactie op het rapport zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat zich de komende jaren in te spannen om ruim twee miljoen passagiers op korte Europese bestemmingen, uit het vliegtuig en in de trein te krijgen.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol”

Pat Rick|22.10.18|12:30

Dit is window dressing eerste klasse. Als je met de HSL naar de luchthaven reist, verwacht niemand nog eens over te moeten stappen op een sprinter voor die laatste 10 km. Geen enkele luchthaven heeft een terminal zo’n afstand.

Hiermee geeft Van Boxtel dus impliciet toe dat de Schipholtunnel te weinig capacteit heeft voor internationale treinen EN lokale treinen. Het is beter om capaciteit vrij te maken door een metro-verbinding. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro!

Wouter van Gessel|25.10.18|14:17

Jammer dat jullie alleen de bijdrage van de heer van Boxtel noemen. De andere bijdrage in de reportage geeft aan dat investeren in hogesnelheidstreinen een verkeerde weg is. Tevens moet men gewoon inzien dat Schiphol verbouwd moet worden. Voor de dagelijkse publieke treinenloop, maar ook voor een metronetwerk die de gehele metropool regio bedient. Het geeft aan dat de spoorsector zijn product niet meer kent, maar ook geen echte ambities heeft om het spoor daadwerkelijk te verbeteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.