Werkzaamheden Hoogkerk te Groningen

Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start

In opdracht van ProRail zijn maandag de eerste werkzaamheden gestart om in 2020 een extra sneltrein te laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Dit is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland, een grootschalig project om de bereikbaarheid van de noordelijke provincies van Nederland te verbeteren. Om de extra sneltrein mogelijk te maken, wordt er van 15 tot en met 29 oktober aan het spoor in Zuidhorn, Hoogkerk en Groningen gewerkt. Eind 2019 zijn alle werkzaamheden van project Extra Sneltrein afgerond.

Er rijden tussen de stations Groningen en Leeuwarden op dit moment twee stoptreinen en één sneltrein per uur per richting, maar omdat het aantal reizigers toeneemt, is het nodig om de frequentie uit te breiden. Ook kunnen er straks tijdens de spits langere treinen rijden. Op dit moment maken er al 10.000 reizigers per dag gebruik van deze verbinding.

Dat gaat niet zomaar. Eerst moeten een aantal maatregelen worden genomen om voldoende ruimte te maken op het traject voor de extra trein en op de perrons voor de langere treinen. ProRail start met de eerste werkzaamheden binnen project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden in de periode van 15 tot en met 29 oktober. Er rijden dan op dit tracé geen treinen. De eerste werkzaamheden vinden plaats in Groningen, Hoogkerk en Zuidhorn.

Spoorverdubbeling

Tussen station Zuidhorn en Hoogkerk wordt over een lengte 8 kilometer het spoor verdubbeld, zodat treinen hier harder kunnen gaan rijden. In Hoogkerk wordt de komende dagen een spoorwissel met een lengte van meer dan 130 meter neergelegd. Treinen kunnen daar met hoge snelheden overheen rijden, waardoor ze niet hoeven te remmen.

Aannemer BAM vervangt in Zuidhorn de spoorbrug bij de Fanerweg. Het spoordek is naast het spoor gebouwd en legt BAM de komende periode neer. De oude spoorbrug wordt gesloopt. Op dit moment is de brug enkelsporig, maar het nieuwe spoordek is dubbelsporig.

Bij de Paterswoldseweg in Groningen wordt de spoorwegovergang vervangen door een onderdoorgang. Daardoor kunnen de treinen hier veilig harder rijden. De voorbouw van het spoordek voor de onderdoorgang is in volle gang. Dit gebeurt nu naast het spoor, zodat het treinverkeer er geen last van heeft. De komende periode wordt dit grote spoordek geplaatst.

Eind oktober 2019 kan de tunnel in gebruik worden genomen door fietsers en voetgangers. Tot die tijd ligt er een tijdelijke overgang voor fietsers. Eind 2019 gaat de onderdoorgang open voor al het verkeer.

Spoorplan Noord-Nederland

De komende jaren werkt ProRail ook aan de andere maatregelen om de extra sneltrein mogelijk te maken. Alle perrons van de stations aan het traject Leeuwarden-Groningen worden verlengd. Om de veiligheid te vergroten gaan er in totaal op het traject vijf particuliere overwegen dicht en drie onbeveiligde overwegen worden beveiligd met halve overwegbomen. Op de plek van de spoorwegovergang aan de Rijksstraatweg in Hardegarijp komt een onderdoorgang.

Project Extra Sneltrein is onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland. Binnen dit project werken de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel en ProRail samen om de bereikbaarheid van Noord-Nederland te verbeteren en meer treinverkeer mogelijk te maken. Ook station Zwolle en station Groningen worden flink onderhanden genomen. In totaal is 1 miljard euro vrijgemaakt voor dit jarenlange project. Project Extra Sneltrein kost in totaal 171 miljoen euro.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start”

kees boer|16.10.18|20:17

Deden ze dit ook maar eens een keer op de Maaslijn,dit staat al meer dan 50 jaar op de rol

Pat Rick|22.10.18|16:58

@kees boer: inderdaad, verdubbeling van de Maaslijn kan niet snel genoeg beginnen. Maar iedere keer worden nieuwe hordes opgeworpen. Het geld hiervoor wordt daarom in de Randstad uitgegeven. Amsterdam-Zuid krijgt 300 miljoen weggegooid geld om HSL-reizigers daar over te laten stappen op een trein die je wel naar de luchthaven moet brengen. Maar 6 miljoen voor een station voor GreenPort kan er niet vanaf, terwijl OV wel gestimuleerd zou moeten worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.