Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start

In opdracht van ProRail zijn maandag de eerste werkzaamheden gestart om in 2020 een extra sneltrein te laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Dit is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland, een grootschalig project om de bereikbaarheid van de noordelijke provincies van Nederland te verbeteren. Om de extra sneltrein mogelijk te maken, wordt er van 15 tot en met 29 oktober aan het spoor in Zuidhorn, Hoogkerk en Groningen gewerkt. Eind 2019 zijn alle werkzaamheden van project Extra Sneltrein afgerond.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start”

kees boer|16.10.18|20:17

Deden ze dit ook maar eens een keer op de Maaslijn,dit staat al meer dan 50 jaar op de rol

Pat Rick|22.10.18|16:58

@kees boer: inderdaad, verdubbeling van de Maaslijn kan niet snel genoeg beginnen. Maar iedere keer worden nieuwe hordes opgeworpen. Het geld hiervoor wordt daarom in de Randstad uitgegeven. Amsterdam-Zuid krijgt 300 miljoen weggegooid geld om HSL-reizigers daar over te laten stappen op een trein die je wel naar de luchthaven moet brengen. Maar 6 miljoen voor een station voor GreenPort kan er niet vanaf, terwijl OV wel gestimuleerd zou moeten worden

Jules Vismale|16.02.19|22:45

Niettemin zullen ze daar tussen Groningen en Leeuwarden NOOI de hele spoorlijn dubbelsporig maken, laat staan elektrificeren daar trouwens vrijwel het hele spoorwegennet in Noord-Nederland enkelsporig is en zonder elektrificatie! De stations van Groningen en Leeuwarden zijn daarbij voor 80 a 90% kopstations, het interieur is daar eveneens voor meer dan 60 a 80% gemoderniseerd en ze staan tussen veel grotere en moderne kantoorgebouwen alsof het oude dwergen zijn!

Jules Vismale|16.02.19|22:49

Helaas zullen ze de spoorlijn Groningen – Leeuwarden NOOIT voor 100% verdubbelen, laat staan elektrificeren daar vrijwel alle spoorlijnen in Noord-Nederland enkelsporig zijn en zonder elektrificatie! Bovendien zijn de stations van de twee hoofdsteden voor meer dan 80% kopstations, het interieur eveneens voor meer dan 60% gemoderniseerd en staan ze tussen veel grotere en moderne kantoorgebouwen waardoor ze haast op oude dwergen lijken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start | SpoorPro.nl

Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start

In opdracht van ProRail zijn maandag de eerste werkzaamheden gestart om in 2020 een extra sneltrein te laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Dit is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland, een grootschalig project om de bereikbaarheid van de noordelijke provincies van Nederland te verbeteren. Om de extra sneltrein mogelijk te maken, wordt er van 15 tot en met 29 oktober aan het spoor in Zuidhorn, Hoogkerk en Groningen gewerkt. Eind 2019 zijn alle werkzaamheden van project Extra Sneltrein afgerond.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Werkzaamheden project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden van start”

kees boer|16.10.18|20:17

Deden ze dit ook maar eens een keer op de Maaslijn,dit staat al meer dan 50 jaar op de rol

Pat Rick|22.10.18|16:58

@kees boer: inderdaad, verdubbeling van de Maaslijn kan niet snel genoeg beginnen. Maar iedere keer worden nieuwe hordes opgeworpen. Het geld hiervoor wordt daarom in de Randstad uitgegeven. Amsterdam-Zuid krijgt 300 miljoen weggegooid geld om HSL-reizigers daar over te laten stappen op een trein die je wel naar de luchthaven moet brengen. Maar 6 miljoen voor een station voor GreenPort kan er niet vanaf, terwijl OV wel gestimuleerd zou moeten worden

Jules Vismale|16.02.19|22:45

Niettemin zullen ze daar tussen Groningen en Leeuwarden NOOI de hele spoorlijn dubbelsporig maken, laat staan elektrificeren daar trouwens vrijwel het hele spoorwegennet in Noord-Nederland enkelsporig is en zonder elektrificatie! De stations van Groningen en Leeuwarden zijn daarbij voor 80 a 90% kopstations, het interieur is daar eveneens voor meer dan 60 a 80% gemoderniseerd en ze staan tussen veel grotere en moderne kantoorgebouwen alsof het oude dwergen zijn!

Jules Vismale|16.02.19|22:49

Helaas zullen ze de spoorlijn Groningen – Leeuwarden NOOIT voor 100% verdubbelen, laat staan elektrificeren daar vrijwel alle spoorlijnen in Noord-Nederland enkelsporig zijn en zonder elektrificatie! Bovendien zijn de stations van de twee hoofdsteden voor meer dan 80% kopstations, het interieur eveneens voor meer dan 60% gemoderniseerd en staan ze tussen veel grotere en moderne kantoorgebouwen waardoor ze haast op oude dwergen lijken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.