Van Veldhoven wijst Eringa’s ‘plannetje’ voor plaatsen betonblokken af

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wijst het idee van ProRail-topman Pier Eringa om onbewaakte spoorwegovergangen te sluiten met betonblokken af. “Het is inmiddels traditie dat de heer Eringa in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met allemaal plannetjes in de media verschijnt,” zegt Van Veldhoven. Ze laat daarbij weten dat haar deur openstaat voor iedereen met een ‘serieus plan’.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

9 reacties op “Van Veldhoven wijst Eringa’s ‘plannetje’ voor plaatsen betonblokken af”

Pat Rick|10.10.18|17:06

NABO’s is een eufemisme voor Onbeveiligde Overwegen.
Van Veldhoven speelt een spel, want haar VVD-baas laat haar (nog) geen geld uittrekken. Ook voor andere OV-zaken houdt ze de hand op de knip. Want de overwegen liggen NIET in de randstad waar de ambities van beide politica liggen.

ProRail heeft 2 type berichten: 1. Mooie plannen maken om meer geld/bevoegdheid/macht te krijgen 2. Show-case-n van goede prestaties, als middel tegen negatieve publiciteit als er dingen fout gaan. Dit is type 1

Frans Appel|11.10.18|10:03

Als ik langs de kade loop, kan ik in het water vallen. Kan Pier daar ook even rotsblokken laten plaatsen dan ? Oftewel: wat een kul !.

Arco Sierts|11.10.18|11:20

@Frans: onzinnige vergelijking. Bij een dodelijke aanrijding op t spoor is er wel wat meer aan de hand dan iemand die in t water valt. De meeste mensen kunnen zwemmen, d’r is geen dodelijk letsel & psychisch trauma voor de Mcn en het verkeer hoeft ook niet uren stilgelegd & verbust te worden.

Arco Sierts|11.10.18|11:35

@Pat: neehoor, dit is een type-3-bericht: ProRail geeft concreet uitvoering aan haar verantwoordelijkheid op veiligheidsgebied. En wat betreft die overweg in Lunteren: daar zijn op 15.5.2012 (!!) al Kamervragen over gesteld. Het is werkelijk on-ge-hoord schandalig dat dit nog steeds voortsleept.
Het er pal tegenover gelegen kinderdagverblijf ‘het boemeltje’ (!) is inmiddels wel opgeheven. Dat dan weer wel…

Arco Sierts|11.10.18|11:38

Uit het antwoord van de Minister dd 6.7.2012:


Vraag 7

Is er naar uw mening voldoende aandacht en gevoel van urgentie bij rechthebbenden, wegbeheerders en lokale overheden voor de (onbeveiligde) spoorwegovergangen en met name voor de onbeveiligde overwegen met een openbaar gebruikskarakter?

Antwoord 7

Ja.

Hoorde ik een haan driemaal kraaien ?

Arco Sierts|11.10.18|12:12

31 700 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009
nr. 59
MOTIE VAN HET LID VAN DER STAAIJ

Voorgesteld in het Notaoverleg van 15 december 2008

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat het spoor tussen Barneveld en Amersfoort zeer druk bereden wordt, terwijl er op dit traject verschillende onbeveiligde overwegen zijn zonder waarschuwingslichten of spoorbomen en deze overwegen frequent door omwonenden worden benut;

Arco Sierts|11.10.18|12:13

overwegende, dat op drukbereden spoortrajecten onbeveiligde overwegen zonder waarschuwingslichten of spoorbomen niet acceptabel zijn, zeker niet indien deze frequent moeten worden benut door omwonenden;

Arco Sierts|11.10.18|12:47

verzoekt de regering te bevorderen dat op het drukbereden traject tussen Barneveld en Amersfoort zo snel mogelijk een einde wordt gemaakt aan de bestaande situatie van onbeveiligde spoorwegovergangen zonder spoorbomen of waarschuwingslichten en tevens te bevorderen dat ook op andere plaatsen dergelijke situaties zo spoedig mogelijk worden beëindigd,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van der Staaij

Pat Rick|12.10.18|11:42

@arco sierts: nee, als ProRail echt verantwoordelijkheid had willen nemen, dan hadden met iets slimmers moeten komen dan iets wat door iedereen wordt afgeschoten. En als je de politiek had begrepen, dan zie je de vraagstelling subjectief is (er wordt gevraagd naar een mening naar voldoende urgentie). Dit kan men altijd beamen

Wat men had moeten vragen: is er voldoende geld (concreet x miljoen) gereserveerd om dit probleem voor 2015 aan te pakken. En zijn procedures hiervoor opgestart. SMART dus

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Van Veldhoven wijst Eringa’s ‘plannetje’ voor plaatsen betonblokken af | SpoorPro.nl

Van Veldhoven wijst Eringa’s ‘plannetje’ voor plaatsen betonblokken af

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wijst het idee van ProRail-topman Pier Eringa om onbewaakte spoorwegovergangen te sluiten met betonblokken af. “Het is inmiddels traditie dat de heer Eringa in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met allemaal plannetjes in de media verschijnt,” zegt Van Veldhoven. Ze laat daarbij weten dat haar deur openstaat voor iedereen met een ‘serieus plan’.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

9 reacties op “Van Veldhoven wijst Eringa’s ‘plannetje’ voor plaatsen betonblokken af”

Pat Rick|10.10.18|17:06

NABO’s is een eufemisme voor Onbeveiligde Overwegen.
Van Veldhoven speelt een spel, want haar VVD-baas laat haar (nog) geen geld uittrekken. Ook voor andere OV-zaken houdt ze de hand op de knip. Want de overwegen liggen NIET in de randstad waar de ambities van beide politica liggen.

ProRail heeft 2 type berichten: 1. Mooie plannen maken om meer geld/bevoegdheid/macht te krijgen 2. Show-case-n van goede prestaties, als middel tegen negatieve publiciteit als er dingen fout gaan. Dit is type 1

Frans Appel|11.10.18|10:03

Als ik langs de kade loop, kan ik in het water vallen. Kan Pier daar ook even rotsblokken laten plaatsen dan ? Oftewel: wat een kul !.

Arco Sierts|11.10.18|11:20

@Frans: onzinnige vergelijking. Bij een dodelijke aanrijding op t spoor is er wel wat meer aan de hand dan iemand die in t water valt. De meeste mensen kunnen zwemmen, d’r is geen dodelijk letsel & psychisch trauma voor de Mcn en het verkeer hoeft ook niet uren stilgelegd & verbust te worden.

Arco Sierts|11.10.18|11:35

@Pat: neehoor, dit is een type-3-bericht: ProRail geeft concreet uitvoering aan haar verantwoordelijkheid op veiligheidsgebied. En wat betreft die overweg in Lunteren: daar zijn op 15.5.2012 (!!) al Kamervragen over gesteld. Het is werkelijk on-ge-hoord schandalig dat dit nog steeds voortsleept.
Het er pal tegenover gelegen kinderdagverblijf ‘het boemeltje’ (!) is inmiddels wel opgeheven. Dat dan weer wel…

Arco Sierts|11.10.18|11:38

Uit het antwoord van de Minister dd 6.7.2012:


Vraag 7

Is er naar uw mening voldoende aandacht en gevoel van urgentie bij rechthebbenden, wegbeheerders en lokale overheden voor de (onbeveiligde) spoorwegovergangen en met name voor de onbeveiligde overwegen met een openbaar gebruikskarakter?

Antwoord 7

Ja.

Hoorde ik een haan driemaal kraaien ?

Arco Sierts|11.10.18|12:12

31 700 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009
nr. 59
MOTIE VAN HET LID VAN DER STAAIJ

Voorgesteld in het Notaoverleg van 15 december 2008

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat het spoor tussen Barneveld en Amersfoort zeer druk bereden wordt, terwijl er op dit traject verschillende onbeveiligde overwegen zijn zonder waarschuwingslichten of spoorbomen en deze overwegen frequent door omwonenden worden benut;

Arco Sierts|11.10.18|12:13

overwegende, dat op drukbereden spoortrajecten onbeveiligde overwegen zonder waarschuwingslichten of spoorbomen niet acceptabel zijn, zeker niet indien deze frequent moeten worden benut door omwonenden;

Arco Sierts|11.10.18|12:47

verzoekt de regering te bevorderen dat op het drukbereden traject tussen Barneveld en Amersfoort zo snel mogelijk een einde wordt gemaakt aan de bestaande situatie van onbeveiligde spoorwegovergangen zonder spoorbomen of waarschuwingslichten en tevens te bevorderen dat ook op andere plaatsen dergelijke situaties zo spoedig mogelijk worden beëindigd,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van der Staaij

Pat Rick|12.10.18|11:42

@arco sierts: nee, als ProRail echt verantwoordelijkheid had willen nemen, dan hadden met iets slimmers moeten komen dan iets wat door iedereen wordt afgeschoten. En als je de politiek had begrepen, dan zie je de vraagstelling subjectief is (er wordt gevraagd naar een mening naar voldoende urgentie). Dit kan men altijd beamen

Wat men had moeten vragen: is er voldoende geld (concreet x miljoen) gereserveerd om dit probleem voor 2015 aan te pakken. En zijn procedures hiervoor opgestart. SMART dus

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.