ProRail-directeur Pier Eringa en staatssecretaris Stientje van Veldhoven, foto: Afdeling Beeld/Maaike Poelen

Van Veldhoven wijst Eringa’s ‘plannetje’ voor plaatsen betonblokken af

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wijst het idee van ProRail-topman Pier Eringa om onbewaakte spoorwegovergangen te sluiten met betonblokken af. “Het is inmiddels traditie dat de heer Eringa in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met allemaal plannetjes in de media verschijnt,” zegt Van Veldhoven. Ze laat daarbij weten dat haar deur openstaat voor iedereen met een ‘serieus plan’.

“We zijn heel kritisch over de opmerkingen van Eringa,” zegt een woordvoerder van de staatssecretaris. “Hij komt weer met een wild plan, vlak voor een debat.” Donderdag vindt er een algemeen overleg over het spoor plaats in het parlement.

“Wij vinden de overwegen heel erg belangrijk en we zijn er elke dag mee bezig,” vervolgt de woordvoerder. Ze benadrukt dat Van Veldhoven deze zomer nog 50 miljoen euro extra heeft uitgetrokken voor de sluiting van de overwegen.

NABO’s

Eringa noemt de opmerkingen van Van Veldhoven ‘flauw’ in een interview op NPO Radio 1. Op woensdagochtend was de topman van ProRail te gast bij het programma Spraakmakers om te praten over zijn plan om Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) af te sluiten met betonblokken. “Ik ben al drieënhalf jaar bij ProRail, en ook al drieënhalf jaar zeg ik dat we af moeten van die gelijkvloerse kruisingen op spoorwegovergangen, dus dit is niet een ‘plannetje’ van nu.”

Toch toont hij begrip voor haar reactie. “Ik begrijp dat er wat irritatie kan ontstaan in Den Haag omdat ‘hij maar een beetje blijft drammen over de overwegen’.” Desalniettemin is Eringa vastbesloten om zijn bericht helder te maken bij de Haagse politiek. “Dat zal ik ook blijven doen.”

Betonblokken

Tijdens het interview bevestigde Eringa de plannen om een aantal onbewaakte overwegen in ieder geval tijdelijk te sluiten met betonblokken. “Er zijn de afgelopen jaren veel overwegen gesloten en dat is goed, maar we zijn nu in de fase beland waarin te maken hebben met lastige overwegen. De makkelijke hebben we al gehad.”

De overwegen zouden lastig zijn vanwege het inspraakproces, wat te lang zou duren. Bovendien is het kostbaar. “Als je alle overwegen in recordtempo wil sluiten, kost dat veel geld. Waar halen we dat geld vandaan? Waar is de medewerking van de gemeente?”

De topman benadrukt dat het vooral van belang is dat mensen het spoor niet meer hoeven te kruisen om aan de andere kant van het spoor te komen.  “Een tunnel of brug mag wat ons betreft ook, maar dan is de vraag weer: wie gaat dat betalen? Een tunnel kost al snel één miljoen.”

De eerste betonblokken worden eind oktober neergelegd in overleg met de gemeente.

Fietsers en wandelaars

Ook de ANWB reageert op de uitspraken van Eringa, omdat wandelaars en fietsers mogelijk lastiger hun weg kunnen vervolgen dankzij de betonblokken. “Als een overweg dicht gaat, ontstaan er doodlopende wegen en paden.” Daar hebben 6,6 miljoen wandelaars en 8,5 miljoen recreatieve fietsers last van, volgens de organisatie.

ANWB benadrukt dat er een overeenkomst ligt met ProRail. “Daarin staat dat er niet zomaar een overweg mag worden gesloten als die veel wordt gebruikt door wandelaars en fietsers.”

Ongelukken

Eringa zegt dat gelijkvloerse NABO’s niet meer van deze tijd zijn. De meeste hiervan liggen in het noordoosten van Nederland, waar vroeger het spoor weinig werd gebruikt. Ondertussen rijden er meer treinen op hogere snelheden en is het materieel stiller geworden. Daarom is het volgens ProRail van levensbelang om deze zo snel mogelijk te sluiten.

Dit jaar gebeurde er meerdere ongelukken op NABO’s. In Aalten werd een spoorwegovergang versneld beveiligd nadat in april een 19-jarige jongen om het leven kwam doordat hij werd gegrepen door een trein toen hij een onbewaakte overgang wilde kruisen met zijn auto. In augustus overleed een automobilist in Scheemda door een aanrijding met een Arriva-trein. In juli botsten een trein en een tractor in Limburg op een NABO. Hierbij raakte niemand gewond.

ProRail is in 2017 gestart met een programma om alle NABO’s op te heffen. In dat jaar zijn tien onbewaakte overwegen gesloten of beveiligd. In 2028 moeten alle NABO’s weg zijn. In eerste instantie had het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 25 miljoen euro uitgetrokken voor dit programma, in juli kwam daar 50 miljoen euro bij.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

9 reacties op “Van Veldhoven wijst Eringa’s ‘plannetje’ voor plaatsen betonblokken af”

Pat Rick|10.10.18|17:06

NABO’s is een eufemisme voor Onbeveiligde Overwegen.
Van Veldhoven speelt een spel, want haar VVD-baas laat haar (nog) geen geld uittrekken. Ook voor andere OV-zaken houdt ze de hand op de knip. Want de overwegen liggen NIET in de randstad waar de ambities van beide politica liggen.

ProRail heeft 2 type berichten: 1. Mooie plannen maken om meer geld/bevoegdheid/macht te krijgen 2. Show-case-n van goede prestaties, als middel tegen negatieve publiciteit als er dingen fout gaan. Dit is type 1

Frans Appel|11.10.18|10:03

Als ik langs de kade loop, kan ik in het water vallen. Kan Pier daar ook even rotsblokken laten plaatsen dan ? Oftewel: wat een kul !.

Arco Sierts|11.10.18|11:20

@Frans: onzinnige vergelijking. Bij een dodelijke aanrijding op t spoor is er wel wat meer aan de hand dan iemand die in t water valt. De meeste mensen kunnen zwemmen, d’r is geen dodelijk letsel & psychisch trauma voor de Mcn en het verkeer hoeft ook niet uren stilgelegd & verbust te worden.

Arco Sierts|11.10.18|11:35

@Pat: neehoor, dit is een type-3-bericht: ProRail geeft concreet uitvoering aan haar verantwoordelijkheid op veiligheidsgebied. En wat betreft die overweg in Lunteren: daar zijn op 15.5.2012 (!!) al Kamervragen over gesteld. Het is werkelijk on-ge-hoord schandalig dat dit nog steeds voortsleept.
Het er pal tegenover gelegen kinderdagverblijf ‘het boemeltje’ (!) is inmiddels wel opgeheven. Dat dan weer wel…

Arco Sierts|11.10.18|11:38

Uit het antwoord van de Minister dd 6.7.2012:


Vraag 7

Is er naar uw mening voldoende aandacht en gevoel van urgentie bij rechthebbenden, wegbeheerders en lokale overheden voor de (onbeveiligde) spoorwegovergangen en met name voor de onbeveiligde overwegen met een openbaar gebruikskarakter?

Antwoord 7

Ja.

Hoorde ik een haan driemaal kraaien ?

Arco Sierts|11.10.18|12:12

31 700 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009
nr. 59
MOTIE VAN HET LID VAN DER STAAIJ

Voorgesteld in het Notaoverleg van 15 december 2008

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat het spoor tussen Barneveld en Amersfoort zeer druk bereden wordt, terwijl er op dit traject verschillende onbeveiligde overwegen zijn zonder waarschuwingslichten of spoorbomen en deze overwegen frequent door omwonenden worden benut;

Arco Sierts|11.10.18|12:13

overwegende, dat op drukbereden spoortrajecten onbeveiligde overwegen zonder waarschuwingslichten of spoorbomen niet acceptabel zijn, zeker niet indien deze frequent moeten worden benut door omwonenden;

Arco Sierts|11.10.18|12:47

verzoekt de regering te bevorderen dat op het drukbereden traject tussen Barneveld en Amersfoort zo snel mogelijk een einde wordt gemaakt aan de bestaande situatie van onbeveiligde spoorwegovergangen zonder spoorbomen of waarschuwingslichten en tevens te bevorderen dat ook op andere plaatsen dergelijke situaties zo spoedig mogelijk worden beëindigd,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van der Staaij

Pat Rick|12.10.18|11:42

@arco sierts: nee, als ProRail echt verantwoordelijkheid had willen nemen, dan hadden met iets slimmers moeten komen dan iets wat door iedereen wordt afgeschoten. En als je de politiek had begrepen, dan zie je de vraagstelling subjectief is (er wordt gevraagd naar een mening naar voldoende urgentie). Dit kan men altijd beamen

Wat men had moeten vragen: is er voldoende geld (concreet x miljoen) gereserveerd om dit probleem voor 2015 aan te pakken. En zijn procedures hiervoor opgestart. SMART dus

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.