Een sprinter op station Breda

‘Overname Verebus opent nieuwe deuren voor Royal HaskoningDHV’

De overname van de railunit van Verebus opent extra deuren voor Royal HaskoningDHV, want het ingenieursbureau kan daardoor voor het eerst meedingen naar integrale spoorprojecten. Dat zegt directeur Anton van der Sanden van Royal HanskoningDHV Nederland. “Het is voor het eerst dat we mee kunnen tenderen bij aanbestedingen van integrale spoorprojecten en we zijn er trots op dat dat de overname gelukt is.”

Royal HaskoningDHV nam op 1 augustus alle 42 medewerkers en projecten van de railafdeling van Verebus over dat op dat moment nog onderdeel uitmaakte van het Duitse bedrijf TÜV NORD. Daardoor beschikt Royal HaskoningDHV naast de erkenningen ‘Energievoorziening’, ‘Bovenleiding’ en ‘Draagconstructies en Spoorwerk’  nu ook over de erkenning ‘Treinbeveiliging’. Voorheen beschikten alleen ingenieursbureaus Sweco, Movares en Arcadis over alle vier de erkenningen.

Wennen

Voor de 42 voormalig Verebus-medewerkers zal het wel even wennen zijn, verwacht Van der Sanden. “De overname is voor hen best wennen. Bij Verebus ging het om een kleine club van tachtig personen, verdeeld over twee afdelingen. En dan worden ze ineens onderdeel van een bedrijf van zesduizend mensen wereldwijd.”

Joost Sanders, directeur van de adviesgroep Rail bij Royal HaskoningDHV begeleidt de medewerkers op hun nieuwe werkplek. Hij gaat in gesprek met de nieuwe collega’s, geeft uitleg over de manier van werken en bespreekt de arbeidsvoorwaarden. Ze hebben nieuwe standplaatsen gekregen in Den Haag, Utrecht en Amersfoort. Sanders: “We hebben daarbij rekening gehouden met de locatie waar ze daarvoor zaten, maar het is toch weer een andere omgeving met nieuwe collega’s. De procedure is ook net weer wat anders met een pasje waarmee ze binnenkomen. Het zijn maar details, maar het is belangrijk dat dit goed wordt geregeld.”

Het uitgebreide railteam gaat zich in eerste instantie richten op de Nederlandse markt. Het is later ook de bedoeling dat ze zich met projecten in het buitenland gaan bezighouden. Van der Sanden: “Nu is het eerst belangrijk dat ze goed landen, zich op hun plek voelen en dat er één geïntegreerd railteam ontstaat, waarbij de teamleden van elkaar leren. Daarvoor gaan we zorgvuldig met hen het gesprek aan om te kijken waar ze het best passen.”

Terugdringen CO2-footprint

Royal HaskoningDHV’s railteam zal zich de komende jaren in de nieuwe samenstelling in Nederland op drie speerpunten richten, die aansluiten bij de doelstellingen van ProRail en die van het bedrijf zelf. Een daarvan is het terugdringen van de CO2-footprint. Van der Sanden: “De Nederlandse spoorsector staat voor de uitdaging om het spoor verder te verduurzamen en energieneutraler te maken. Wij zijn als bedrijf continu bezig om duurzame oplossingen te bedenken.”

Het hoofdkantoor van Royal HaskoningDHV in Amersfoort, waar het interview plaatsvindt, is in 2016 onderscheiden als één van de duurzaamste kantoren van Nederland. Bij de renovatie van het gebouw werd het energielabel van G naar A teruggebracht met onder andere intelligente en energiezuinige klimaatinstallaties en toepassing van  hergebruikte en milieuvriendelijke materialen. “We stimuleren onze medewerkers om duurzaam te reizen. Het is de bedoeling dat ons wagenpark in 2021 100 procent elektrisch is”, voegt Van der Sanden toe.

Renovation kantoor Royal HaskoningDHV, foto: René de WitHet hoofdkantoor van Royal HaskoningDHV in Amersfoort is een van de duurzaamste gebouwen in Nederland.

Spoorveiligheid en assetmanagement

Het tweede speerpunt waar het team zich op zal richten is spoorveiligheid. Van der Sanden: “ProRail werkt er hard aan om het spoor veiliger te maken. We kunnen nu bijvoorbeeld digitaal integrale en multidisciplinaire ontwerpen maken voor spooronderdoorgangen. Met behulp van parameters die samen met ProRail worden vastgesteld en met behulp van algoritmen worden die ontwerpen, mooi, snel en efficiënt in 3D gevisualiseerd. Wanneer bijvoorbeeld honderd onderdoorgangen min of meer identiek zijn dan is deze methode uiterst effectief, omdat alles geautomatiseerd is. Je verandert de parameters en daarmee je visualisatie.”

Het laatste belangrijke thema waar de onderneming zich mee bezig gaat houden is assetmanagement. “Bijvoorbeeld met een ‘digitale twin’ kunnen we ProRail helpen om de assets in het spoor beter te beheren. We hebben hier al ervaringen mee opgedaan bij Chemelot en andere grote industriële complexen.”

Digitalisering

Het bedrijf heeft een groot digitaliseringsprogramma, waarmee het inspeelt op de technologische mogelijkheden en de veranderende klantvraag in de diverse markten waarin het actief is. “Dit programma maakt het mogelijk om een ‘digitale twin’ van het Nederlandse spoor te maken, waarin alle relevante informatie over spooronderdelen is opgenomen. Dat gaat van wijzigingen in de spoorbaan tot informatie over het gepleegde onderhoud. Als we alle assets in een digitaal model hebben staan dan kunnen we deze samen met ProRail beter beheren.”

De komende periode zet Royal HaskoningDHV zich in om de voormalig Verebus-medewerkers goed te laten landen. Sanders: “Ze kenden elkaar al wel en werkten als wel samen, maar nu ligt de focus op integratie en synergie. Wij hopen verder dat de verbreding van trein met lightrail, tram en metro en het werken voor andere opdrachtgevers het voor de nieuwe medewerkers ook interessant zal maken. We richten er ons nu op om de overgenomen projecten naadloos en goed op te leveren. En daarna gaat de deur open naar de grote integrale projecten.”

Lees ook:

Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten Verebus over

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.