Nieuwe intercityverbinding Keolis Zwolle-Enschede

Keolis begint met intercitydienst tussen Zwolle en Enschede

Keolis is maandag met een nieuwe intercitydienst tussen Zwolle en Enschede begonnen. Dankzij deze nieuwe verbinding is de reistijd tussen Zwolle en Enschede met 14 minuten verkort en bedraagt die nog maar 50 minuten. ProRail heeft een tijdelijke maatregel genomen bij Raalte om problemen met de stroomvoorziening op te lossen.

Aannemer Strukton heeft de afgelopen maanden gewerkt om de spoorlijn tussen Enschede en Raalte door te trekken tot aan Zwolle. Het station was begin juli zestien dagen buiten dienst zodat Strukton de sporen en wissels kon aanpassen. Toen is perron 4 uitgebouwd om ruimte te maken voor de intercity tussen Zwolle en Enschede, die onderdeel uitmaakt van Keolis Blauwnet.

Stroomvoorziening

De stroomvoorziening is met een tijdelijke maatregel aangepast bij Raalte. Volgens ProRail was er sprake van dat er een ander treintype zou gaan rijden dan de Flirt 3. De Flirt 3 zou meer stroom nodig hebben dan dat type en daar was de infrastructuur nog niet op ingesteld.

In een interview met SpoorPro zei directeur Rail en Ondersteuning Emile Broersma van Keolis juist dat allang bekend was dat hier Flirt 3-treinen zouden gaan rijden, net als op de Kamperlijn. “ProRail vroeg rond de aftrap van de elektrificatie voor de eerste maal de specificaties van de treinen op, maar daar is kennelijk een jaar niets mee gedaan”, aldus Broersma.

Volgens ProRail zijn de problemen opgelost met de tijdelijke maatregel. Die is de afgelopen weken getest door Keolis, die op het traject heeft proefgereden. Om de stroomvoorziening definitief aan te passen, laat ProRail volgend jaar een nieuw onderstation bouwen in Raalte.

Tussenstations

Reizigers kunnen nu drie keer per uur rechtstreeks van en naar Zwolle gaan met treinen. De intercity rijdt doordeweeks één keer per uur en doet 50 minuten over de rit. De trein stopt onderweg op de tussenstations in Hengelo, Almelo, Nijverdal en Raalte. Ook rijdt er twee keer per uur een stoptrein, met een reistijd van een uur en drie minuten.

De nieuwe intercitydienst van Keolis is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland om de noordelijke provincies van Nederland beter en sneller bereikbaar te maken.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.