NS-trein op station Zwolle

‘Geen plannen voor extra spoor tussen Randstad en het noorden van Nederland’

De provincie Groningen heeft voorlopig geen plannen om een extra spoorverbinding naar de Randstad aam te leggen. Dat meldt een woordvoerder in reactie op een discussie die hierover oplaaide na een langdurige storing op het spoor zondag tussen Meppel en Zwolle. Verstoringen op dit traject zorgen ervoor dat de provincies Groningen, Drenthe en Friesland onbereikbaar zijn.

Politici zoals Tweede Kamerlid-Cem Laçin (SP) vragen zich af of het niet tijd is voor een extra spoorlijn. Ook de Zuiderzeelijn wordt weer genoemd, die tussen de Randstad en Groningen zou worden gelegd. “Deze discussie laait iedere keer weer op,” zegt een woordvoerder van provincie Groningen, “maar je kunt niet zomaar ergens een stuk spoor aanleggen.

“De treinen die daar zouden gaan rijden, moeten ook maar in de complexe dienstregeling passen. Dus het is veel ingewikkelder dan alleen maar een nieuwe stuk rails neerleggen.” Bovendien speelt geld ook een rol. “We hebben te maken met begrotingen en programma’s. En dit zit niet in het programma van het huidige College.”

Verbeteren bestaande infrastructuur

Maar dat wil niet zeggen dat de provincie het thema helemaal links laat liggen. “Natuurlijk is ook dit onderwerp van gesprek. De verbinding tussen Meppel en Zwolle is kwetsbaar en we willen de verbinding naar de Randstad graag versnellen. Maar bij het spoor gaat het altijd om de lange adem. Nu zetten wij ons in, samen met onze partners bij het spoor, om de bestaande infrastructuur te verbeteren.”

Groningen heeft bijvoorbeeld in het noorden van de provincie het spoor uitgebreid. Eerder dit jaar werd de nieuwe spoorlijn tussen Roodeschool en Eemshaven officieel geopend door koning Willem-Alexander. “Daardoor is de verbinding naar het Duitse Borkem verbeterd.”

Zuiderzeelijn

Ook ProRail zegt dat er voorlopig geen plannen zijn om het spoor tussen Meppel en Zwolle te verdubbelen óf om een extra spoorlijn aan te leggen. “Een dwarsstraat zou wel helpen, maar dit is een zeer kostbare aangelegenheid. Dan gaat het niet om een paar tientjes, maar om een miljard euro,” zegt ProRail-woordvoerder René Vegter. Hij zegt dat de hoge kosten ook de reden is dat de Zuiderzeelijn nooit is aangelegd.

De Zuiderzeelijn had een extra verbinding naar de noordelijke provincies van Nederland moeten opleveren. Deze spoorverbinding had van Amsterdam of Schiphol via Lelystad en Heerenveen naar Groningen moeten lopen, dwars door de Flevopolder. De plannen ging al sinds de jaren 80 rond. In 2006 bleek dat de kosten van de lijn in de goedkoopste variant al tot 4 miljard euro opliepen. Het rijk zette in 2007 definitief een streep door de plannen.

Daarom blijft het nu bij aanpassingen aan de bestaande infrastructuur om het noorden van het land bereikbaar te houden per spoor binnen Spoorplan Noord-Nederland. Hier wordt flink geld ingestoken: in totaal gaat het om 1 miljard euro. Dat geld wordt onder andere gebruikt om stations aan te pakken, zoals een grote verbouwing van station Zwolle. Station Groningen is nu nog een kopstation, maar wordt een doorgangsstation. Bij Emmen-Zuid wordt het spoor verdubbeld. In totaal gaat het om twintig spoorprojecten.

Storing

Reizigers konden zondagmiddag hun reis niet vervolgen. De bovenleiding van het spoor tussen Meppel en Zwolle was over een lengte van 500 meter kapot getrokken door een trein. Honderden forenzen waren de dupe van de kapotte bovenleiding, want dat weekend vonden meerdere grote evenementen plaats in de drie noordelijke provincies, waaronder het Reuzen-festival in Leeuwarden en Gamma Racing Day in Assen. Rond half zeven ’s avonds kon één van de sporen weer worden gebruikt. De rest van de herstelwerkzaamheden duurden tot half vijf ’s ochtends. Daardoor kon maandagochtend het treinverkeer weer worden opgestart.

Het 25 kilometer lange tracé tussen Meppel en Zwolle is de enige route om met de trein vanuit de Randstad het noorden van Nederland te bereiken, en vice versa. Vegter. “Dit stuk spoor is de aorta naar het noorden. Als er iets gebeurd, zoals afgelopen zondag, wordt het noorden afgesloten van de rest van Nederland. Er is geen omreismogelijkheid en daarom is dit tracé kwetsbaar.” Daardoor waren de provincies Friesland, Drenthe en Groningen per spoor even afgesloten van de rest van Nederland tijdens de storing.

Waarom de bovenleiding kapot ging, is nog onduidelijk. “Het kan zijn dat de stroomafnemer mogelijk defect is. Deze drukt met een koolstoflaag tegen de bovenleiding aan. Als daar onregelmatigheden in zitten, kan het de bovenleiding meetrekken. Het kan ook zo zijn dat er sowieso al een zwakke plek in de bovenleiding zat, of een combinatie van deze opties.”

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Geen plannen voor extra spoor tussen Randstad en het noorden van Nederland’”

Arco Sierts|23.08.18|12:18

Het is opmerkelijk dat het Noorden en ProRail zich druk maken over overwegen op de regiolijnen. Op zich begrijpelijk, vanwege enkele dodelijke incidenten, maar in termen van kosten & baten zou het rationeler zijn als Zwolle-Meppel in 2025 nagenoeg overwegvrij is, en van nieuwe, redundant uitgevoerde beveiliging & besturing is voorzien. En een innovatief betrouwbaar bovenleidingssysteem.

Peter Janssen|23.08.18|17:03

Spoorlijn Zwolle-Emmen doortrekken naar Groningen is maar 18 km nieuw spoor voor nodig naar Stadskanaal.

Pat Rick|23.08.18|17:20

Groningen maakt zich druk om het veilig stellen van het geld uit Den Haag nav de gaswinning. En ProRail kondigde eind mei aan om 20 miljard te investeren, maar dan vooral rond A’dam. Dan is 1 miljard een schijntje. ProRail richt zich liever op de randstad, maar de concentratie van geld zorgt voor een aanzuigende werking van mensen/economische activiteiten (waardoor de infrakosten nog hoger worden). Zuiderzeelijn zou helpen groei van reizigers elders te realiseren en het Noorden snel te verbinden

Pat Rick|23.08.18|17:37

@Peter Janssen: je noemt een heel mooi project wat een impuls kan geven aan het Noorden, en relatief weinig geld kost. En de afstand zal mogelijk zelfs korter zijn, want het emplacement loopt bijna tot de Wolfsbergenwerg in Emmen. Als men de treinen autonoom laat rijden, kunnen de exploitatiekosten ook lager zijn

kees boer|23.08.18|20:51

Eerst maar proberen om de snelbuslijn Lelystad – groningen op te peppen;de overstap in Emmeloord moet so wie so vervallen met in Joure een vleugelbus naar Leeuwarden,we weten allemaal dat de Flixbus in opkomst is;als op die manier de reizigersaantallen rechtvaardigd kan nog altijd de Zuiderzeelijn ter discussie worden gesteld zo omstreeks 2025

Pat Rick|24.08.18|10:44

@ keees boer: de Zuiderzeelijn zal onmiddellijk grote reizigersaantallen (meer dan een paar bussen) hebben omdat dit dan de snelste route wordt tussen de raandstad en Groningen. In februari kondigde ProRail aan dat ze werken aan halvering van de reistijd tijdens de spits. Dit kan eigenlijk alleen maar goed als er nieuw spoor komt dat geschikt is voor 200 km/u, want volgens ProRail is het huidige spoor vol. Het oude spoor is voor het grootste deel geschikt tot 140 km/u en vergt dus dure ombouw

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.