NS-trein op station Zwolle

‘Geen plannen voor extra spoor tussen Randstad en het noorden van Nederland’

Foto: Marieke

De provincie Groningen heeft voorlopig geen plannen om een extra spoorverbinding naar de Randstad aam te leggen. Dat meldt een woordvoerder in reactie op een discussie die hierover oplaaide na een langdurige storing op het spoor zondag tussen Meppel en Zwolle. Verstoringen op dit traject zorgen ervoor dat de provincies Groningen, Drenthe en Friesland onbereikbaar zijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Geen plannen voor extra spoor tussen Randstad en het noorden van Nederland’”

Arco Sierts|23.08.18|12:18

Het is opmerkelijk dat het Noorden en ProRail zich druk maken over overwegen op de regiolijnen. Op zich begrijpelijk, vanwege enkele dodelijke incidenten, maar in termen van kosten & baten zou het rationeler zijn als Zwolle-Meppel in 2025 nagenoeg overwegvrij is, en van nieuwe, redundant uitgevoerde beveiliging & besturing is voorzien. En een innovatief betrouwbaar bovenleidingssysteem.

Peter Janssen|23.08.18|17:03

Spoorlijn Zwolle-Emmen doortrekken naar Groningen is maar 18 km nieuw spoor voor nodig naar Stadskanaal.

Pat Rick|23.08.18|17:20

Groningen maakt zich druk om het veilig stellen van het geld uit Den Haag nav de gaswinning. En ProRail kondigde eind mei aan om 20 miljard te investeren, maar dan vooral rond A’dam. Dan is 1 miljard een schijntje. ProRail richt zich liever op de randstad, maar de concentratie van geld zorgt voor een aanzuigende werking van mensen/economische activiteiten (waardoor de infrakosten nog hoger worden). Zuiderzeelijn zou helpen groei van reizigers elders te realiseren en het Noorden snel te verbinden

Pat Rick|23.08.18|17:37

@Peter Janssen: je noemt een heel mooi project wat een impuls kan geven aan het Noorden, en relatief weinig geld kost. En de afstand zal mogelijk zelfs korter zijn, want het emplacement loopt bijna tot de Wolfsbergenwerg in Emmen. Als men de treinen autonoom laat rijden, kunnen de exploitatiekosten ook lager zijn

kees boer|23.08.18|20:51

Eerst maar proberen om de snelbuslijn Lelystad – groningen op te peppen;de overstap in Emmeloord moet so wie so vervallen met in Joure een vleugelbus naar Leeuwarden,we weten allemaal dat de Flixbus in opkomst is;als op die manier de reizigersaantallen rechtvaardigd kan nog altijd de Zuiderzeelijn ter discussie worden gesteld zo omstreeks 2025

Pat Rick|24.08.18|10:44

@ keees boer: de Zuiderzeelijn zal onmiddellijk grote reizigersaantallen (meer dan een paar bussen) hebben omdat dit dan de snelste route wordt tussen de raandstad en Groningen. In februari kondigde ProRail aan dat ze werken aan halvering van de reistijd tijdens de spits. Dit kan eigenlijk alleen maar goed als er nieuw spoor komt dat geschikt is voor 200 km/u, want volgens ProRail is het huidige spoor vol. Het oude spoor is voor het grootste deel geschikt tot 140 km/u en vergt dus dure ombouw

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Geen plannen voor extra spoor tussen Randstad en het noorden van Nederland’ | SpoorPro.nl
NS-trein op station Zwolle

‘Geen plannen voor extra spoor tussen Randstad en het noorden van Nederland’

Foto: Marieke

De provincie Groningen heeft voorlopig geen plannen om een extra spoorverbinding naar de Randstad aam te leggen. Dat meldt een woordvoerder in reactie op een discussie die hierover oplaaide na een langdurige storing op het spoor zondag tussen Meppel en Zwolle. Verstoringen op dit traject zorgen ervoor dat de provincies Groningen, Drenthe en Friesland onbereikbaar zijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Geen plannen voor extra spoor tussen Randstad en het noorden van Nederland’”

Arco Sierts|23.08.18|12:18

Het is opmerkelijk dat het Noorden en ProRail zich druk maken over overwegen op de regiolijnen. Op zich begrijpelijk, vanwege enkele dodelijke incidenten, maar in termen van kosten & baten zou het rationeler zijn als Zwolle-Meppel in 2025 nagenoeg overwegvrij is, en van nieuwe, redundant uitgevoerde beveiliging & besturing is voorzien. En een innovatief betrouwbaar bovenleidingssysteem.

Peter Janssen|23.08.18|17:03

Spoorlijn Zwolle-Emmen doortrekken naar Groningen is maar 18 km nieuw spoor voor nodig naar Stadskanaal.

Pat Rick|23.08.18|17:20

Groningen maakt zich druk om het veilig stellen van het geld uit Den Haag nav de gaswinning. En ProRail kondigde eind mei aan om 20 miljard te investeren, maar dan vooral rond A’dam. Dan is 1 miljard een schijntje. ProRail richt zich liever op de randstad, maar de concentratie van geld zorgt voor een aanzuigende werking van mensen/economische activiteiten (waardoor de infrakosten nog hoger worden). Zuiderzeelijn zou helpen groei van reizigers elders te realiseren en het Noorden snel te verbinden

Pat Rick|23.08.18|17:37

@Peter Janssen: je noemt een heel mooi project wat een impuls kan geven aan het Noorden, en relatief weinig geld kost. En de afstand zal mogelijk zelfs korter zijn, want het emplacement loopt bijna tot de Wolfsbergenwerg in Emmen. Als men de treinen autonoom laat rijden, kunnen de exploitatiekosten ook lager zijn

kees boer|23.08.18|20:51

Eerst maar proberen om de snelbuslijn Lelystad – groningen op te peppen;de overstap in Emmeloord moet so wie so vervallen met in Joure een vleugelbus naar Leeuwarden,we weten allemaal dat de Flixbus in opkomst is;als op die manier de reizigersaantallen rechtvaardigd kan nog altijd de Zuiderzeelijn ter discussie worden gesteld zo omstreeks 2025

Pat Rick|24.08.18|10:44

@ keees boer: de Zuiderzeelijn zal onmiddellijk grote reizigersaantallen (meer dan een paar bussen) hebben omdat dit dan de snelste route wordt tussen de raandstad en Groningen. In februari kondigde ProRail aan dat ze werken aan halvering van de reistijd tijdens de spits. Dit kan eigenlijk alleen maar goed als er nieuw spoor komt dat geschikt is voor 200 km/u, want volgens ProRail is het huidige spoor vol. Het oude spoor is voor het grootste deel geschikt tot 140 km/u en vergt dus dure ombouw

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.