Duits Lijntje tussen Schijndel en Veghel

Gemeente Meierijstad koopt Duits Lijntje

De gemeente Meierijstad heeft het Duits Lijntje gekocht van ProRail. De bijna 150 jaar oude spoorlijn wordt al lang niet meer gebruikt. De gemeente wil op deze plek meer mogelijkheden voor recreatie en fietsverkeer creëren.

De spoorlijn werd in 1873 geopend door de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorwegmaatschappij (NBDS). Hierdoor ontstond er een rechtstreekse verbinding tussen de zeehavens van Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam en het Duitse achterland. Sinds 1950 rijden er geen passagierstreinen meer op dit tracé en in 2004 werd ook het goederenverkeer stopgezet.

De provincie Noord-Brabant heeft wel onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de spoorlijn weer in gebruik te nemen, maar er bleek geen vraag meer naar te zijn. ProRail is eigenaar van het lijntje en heeft het te koop aangeboden aan voor een symbolisch bedrag.

Toerisme en recreatie

Omdat er al jaren geen treinen meer rijden, heeft het groen op en rondom het spoor de kans gekregen om te groeien. Daardoor trekt het ook meer dieren aan. Om dit verder te stimuleren, wil de gemeente door middel van de grond waar de spoorlijn nu ligt verschillende landschappen aan elkaar te koppelen.

Dit creëert kansen voor toerisme en recreatie, want door de aankoop van het land kunnen er nieuwe fiets- en wandelroutes langs en rondom het spoor worden gemaakt. Het doel is om een fietsverbinding tussen de natuurgebieden De Maashorst en Het Groene Woud te maken.

De spoorlijn wordt al gebruikt voor recreatie, maar ook voor woon-werkverkeer per fiets. De lijn verbindt nu al diverse woon- en werkgebieden in de regio en binnen Meierijstad. Daarnaast maakt deze aankoop straks de aansluiting op de snelfietsroute tussen Veghel en Uden mogelijk.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Gemeente Meierijstad koopt Duits Lijntje”

Pat Rick|06.07.18|15:57

Vroeger was dit een belangrijke international lijn: London (via Vlissingen) Berlijn Sint-Petersburg. Het was de snelste verbinding en werd daarom gebruikt door tsaren, keizers, koningen en diplomaten. En was dit tot de jaren 90 de enige overweg op de A2/N2 tussen Amsterdam en Eindhoven. Nog even werd er gedacht om de containerterminal van Veghel via dit spoor aan te sluiten op het spoor. Ook had dit een manier kunnen zijn om Uden en Veghel via light rail een spoorverbinding te geven (ipv bus)

Arie Verheij|12.07.18|12:19

Het saneren van rails is tot op heden steeds een minder goede beslissing geweest.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.