Lineas Fumigate in de haven van Antwerpen

Railport Antwerpen wil spoorvervoer in de haven verdubbelen

Railport Antwerpen gaat het treinverkeer in de haven van Antwerpen coördineren. Het doel is om het relatief lage aandeel van het spoorvervoer van en naar de haven te verdubbelen. Momenteel beslaat dat maar 7 procent van al het havenverkeer. Railport hoopt hiermee een duurzame groei van de haven te garanderen. Railport is een gezamenlijk initiatief van Havenbedrijf Antwerpen, Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) en overkoepelende organisaties Essenscia Vlaanderen en VOKA-Alfaport.

Momenteel wordt het spoorbeheer binnen de haven uitgevoerd door de Belgische nationale infrastructuurbeheerder Infrabel. Er is echter kritiek op de prestaties van het bedrijf. “De haven van Antwerpen kan zijn volledige modal shift-potentieel niet benutten vanwege het gebrek aan modern spoorbeheer,” zei Guy Janssens van Havenbedrijf Antwerpen vorige week op de Rijn-Alpen Corridor Conferentie 2018. Zustersite RailFreight.com was hierbij aanwezig.

“Het aandeel van het spoorvervoer in de haven bedraagt ​​momenteel amper 7 procent. Om duurzame groei te garanderen, moet dit dringend veranderen. We hebben daarom samen met onze partners besloten om Railport naar een hoger niveau te tillen,” aldus Havenbedrijf Antwerpen-directeur Jacques Vandermeiren. Tot nu toe was Railport vooral betrokken bij onderzoeksactiviteiten en testprojecten.

Railport zal actief betrokken worden bij het beheer van het spoorvervoer binnen de haven, inclusief intermodaal containervervoer. De belangrijkste taak wordt de coördinatie van de verschillende spoorwegactiviteiten, zegt Havenbedrijf Antwerpen. Railport zal fungeren als een brug tussen spoorwegondernemingen, havenbedrijven, verladers, terminals en infrastructuurbeheerders.

Infrabel

Wat de nieuwe rol van Infrabel zal worden, is onduidelijk. Het Havenbedrijf spreekt van een ‘verdieping van de samenwerking’ met de infrastructuurbeheerder. “We willen immers samen met hen een nieuw beheermodel ontwikkelen voor het spoor in de haven,” aldus Vandermeiren.

Infrabel beheert het volledige spoorwegnetwerk in België. Dit in tegenstelling tot de buurlanden, waar het beheer van de spoorwegen in havens meestal in handen is van de havenautoriteiten. Dit is bijvoorbeeld het geval in Hamburg en Rotterdam, de belangrijkste concurrenten voor de haven van Antwerpen.

Railport heeft als onderdeel van dit proces Nico van Vliet aangesteld als directeur. Hij werkte eerder voor de Belgische spoorwegmaatschappij Crossrail Benelux. “Ik ben er zeker van dat we spoorvervoer als een modaliteit de push kunnen geven die nodig is, en ik ben blij hier binnenkort aan bij te dragen,” zei hij.

IJzeren Rijn

Er moeten meer stappen worden gezet om het spoorvervoer van en naar de haven te verbeteren. Janssens liet in Brussel zien dat, naast het slechte management, de verbinding van de haven met de regio Noordrijn-Westfalen in Duitsland moet worden verbeterd. Knelpunten moeten worden weggenomen, en ook het 3RX-project moet worden voortgezet. Het 3RX-tracé (Rhein-Ruhr Rail Connection) is een nieuwe versie van de IJzeren Rijn.

De IJzeren Rijn verbindt de haven van Antwerpen met Duitsland via de Nederlandse provincie Limburg. De spoorlijn is sinds 1991 gesloten. Na meerdere beloften voor de heropening, hebben de Vlamingen nu de 3RX-versie voorgesteld. Deze versie nadert de Duitse grens via Venlo, in plaats van via Roermond. De realisatie van deze lijn gaat 770 miljoen euro kosten. Dat is de helft van het budget van het oorspronkelijke plan. “Dit is veruit het belangrijkste grensoverschrijdende project met een eminente Europese meerwaarde,” aldus Janssens.

Lees ook:

Studie: IJzeren Rijn via Venlo goedkoopste oplossing

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.