Thermietlas-systemen spoorleverancier Alom

Presentatie nieuwe thermietlas-systemen tijdens relatiedag Alom

Alom en VDM Rail presenteren op donderdag 24 mei twee nieuwe thermietlas-systemen aan de Nederlandse spoormarkt. Dat doen zij tijdens de jaarlijkse klantendag van Alom. 



Alom gaat de thermietlas-systemen van producent Pandrol aan de Nederlandse markt leveren en spooraannemer VDM gaat deze techniek toepassen. “De laspakketten van Pandrol worden decennia lang toegepast in het spoor, alleen nog niet eerder in Nederland”, zegt directeur Joost van der Meijden van VDM Rail die de presentatie samen met een vertegenwoordiger van Pandrol zal verzorgen.

Spoortechniek

Thermietlassen is een techniek waarbij spoorstaven met een temperatuur van ruim 2500 graden voegloos aan elkaar worden gelast. Dit gebeurt middels een emmer met daarin thermiet, een mengsel van ijzer en aluminiumpoeder. In de emmer gaat een ontsteker die een chemische reactie start waardoor de spoorstaven met elkaar worden verbonden. Thermietlassen wordt toegepast bij het lassen van alle type spoorstaven inclusief groefrails en kraanrails.

Voordeel van thermietlassen is dat het proces automatisch gaat en de lasser efficiënt kan werken in vergelijking met reguliere laswerkzaamheden. “Voordelen van de techniek van Pandrol-laspakketten is dat het lassen snel en op een milieuvriendelijke manier gebeurt”, licht directeur Mark van den Rijen van Alom toe.

Presentatie

Het eerste thermietlas-systeem dat tijdens de klantendag wordt gepresenteerd zit in een stalen emmer met een speciaal filterdeksel. Van den Rijen: “De thermiet wordt in de emmer verbrand, waarbij veel rookvorming ontstaat. Dankzij het filter wordt deze rook opgesloten en geabsorbeerd, waardoor veilig gewerkt kan worden. Dit is beter voor de gezondheid van spoorwerkers, maar biedt bijvoorbeeld ook voordelen bij het uitvoeren van werkzaamheden in tunnels.”

Doordat dat de zandmal los in de emmer zit, is het restafval makkelijk te scheiden en kan de stalen emmer gewoon bij het oud ijzer.” Hij wijst erop dat er ook thermietlas-systemen bestaan waarbij het materiaal achteraf los gehakt moet worden van de emmer. Dat kost extra tijd of heeft tot gevolg dat alles bij het restafval wordt gegooid, wat slecht is voor het milieu.

Het tweede thermietlas-systeem dat op 24 mei wordt gedemonstreerd, zit in een kartonnen emmer. “Het voordeel van dit systeem is dat nagenoeg al het materiaal, inclusief de emmer, verbrandt. Daardoor heb je bijna geen restmateriaal om af te voeren, waarmee veel tijd kan worden bespaard. Doordat de emmer van karton is, is het systeem daarnaast ook nog voordeliger dan systemen met een ijzeren emmer.”

Geautomatiseerd proces

“Thermietlassen is een nagenoeg geautomatiseerd proces, waardoor het minder foutgevoelig is. De kwaliteit van de las is gestandaardiseerd. Met de ontwikkelingen die we presenteren op onze klantendag, willen we een nieuwe stap maken naar een veiligere en duurzamere spoormarkt.”

Aanvang van de klantendag bij het bedrijfspand van Alom aan Kolk 1 in Arkel is 15.00 uur. Meld je aan voor de klantendag door een mail te sturen aan marjolijn@alom.eu.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.