Esaver-installatie naast het spoor bij Den Dolder. Foto: Bredenoord

Strukton plaatst duurzame aggregaten bij wisselverwarming

Bij de vervanging van wisselverwarminginstallaties vorig jaar bleek de netbeheerder niet overal op tijd netaansluitingen te kunnen leveren. Om de wisselverwarmingen toch van stroom te voorzien, plaatste Strukton Systems medio oktober bij Den Dolder duurzame aggregaten van Bredenoord. De zogenaamde Esaver-installaties, die bestaan uit een accu, technische besturing en een aggregaat, zijn zuinig en stil.

Voor de installatie in Den Dolder is ervoor gekozen om de accu’s van ESavers deels op te laden met zonnepanelen. Deze elektriciteit wordt gebruikt voor de camera’s die aangesloten zijn op de aggregaten, zodat de aggregaten niet constant aan hoeven te staan. De camera’s hebben namelijk 24 uur per dag voeding nodig. Dit bespaart brandstof en veel lawaai. Het voorkomt daarom onnodige milieuvervuiling.

Projectmanager André Geuze van Strukton Systems zegt dat het bedrijf graag wil bijdragen aan een duurzamer klimaat: “Zowel Strukton als ProRail zijn altijd op zoek naar innovatieve, duurzame oplossingen. We letten ook op onze eigen CO2-footprint met onder meer mobiliteitsmaatregelen, een schoon wagenpark en duurzame innovaties.”

Duurzaamheid

Strukton wil daarom graag duurzame installaties aanbieden. Geuze: “In dit geval kozen we voor de zonnepanelen in Den Dolder omdat daar de netaansluiting het langst op zich zou laten wachten. Het mooie van dit project is dat we vijf vergelijkbare opstellingen hadden. We kunnen daardoor goed zichtbaar maken dat we door de Solar Plant een aanzienlijke brandstofbesparing hebben. Het is dus zeker een optie die we bij toekomstige projecten opnieuw zullen overwegen.”

In opdracht van ProRail verzorgt Strukton Systems de vervanging van wisselverwarmingen die na 15 tot 20 jaar aan het einde van hun levensduur zijn. “De oude wisselverwarming werkte op gas. Dat vervangen we nu door een verbeterde, robuuste techniek met een elektrische aansluiting,” vertelt Geuze. “Die werkzaamheden vinden natuurlijk plaats voor het winterseizoen. Maar helaas bleek de netbeheerder niet overal op tijd netaansluitingen te kunnen leveren. Toen moest er snel een plan B komen: aggregaten langs het spoor.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.