NS-trein beklad met graffiti, foto: NS

Vertraging door vandalisme op het spoor toegenomen in 2017

NS en ProRail luiden de alarmklok: in 2017 steeg het aantal incidenten dat tot vertraging leidde naar 648. Een jaar eerder waren dat er 608. Het kost de spoorbedrijven jaarlijks miljoenen.

Graffiti schoonmaken van treinen kost al vier miljoen per jaar. Maar het gevaar zit vooral in de objecten die op het spoor worden gegooid, zoals fietsen, winkelwagens, verkeersborden, stenen, balken, lantaarnpalen of zelfs surfplanken. Niet alleen kan de trein hierdoor ontsporen, jaarlijks raken honderden treinen hierdoor vertraagd.

Zo reed een Arriva-trein vorig jaar augustus over een winkelwagentje heen. Het karretje kwam klem te zitten onder de trein, waardoor het treinverkeer op het traject tussen Groningen en Zuidbroek lange tijd werd geblokkeerd. Het wagentje moest door incidentenbestrijding van ProRail onder de trein uit gezaagd.

Treinsurfen

Bij vandalisme gaat het niet alleen om materiële maar ook om financiële schade, als een trein stil komt te staan bijvoorbeeld. Maandag werd een vlogger landelijke nieuws doordat hij een filmpje van zichzelf maakte terwijl hij op een trein surfde. Dezelfde jongen had al eerder een video van zichzelf gemaakt terwijl hij bovenop een trein zat die 130 kilometer per uur reed en dit weekend was het weer raak. In de video is te zien dat hij aan de zijkant van de trein hangt. ProRail meldt dat de jongen achteraf contact heeft gezocht met een van de incidentenbestrijders van de spoorbeheerder met de boodschap ‘doe maar lekker weer aangifte!’.

YouTube heeft de betreffende video ondertussen verwijderd, maar de spoorbeheerder wil graag dat de videosite dit soort video’s sneller verwijderd om kopieergedrag te voorkomen. ProRail laat weten dat er altijd aangifte wordt gedaan en dat ook in dit geval de politie is ingeschakeld. Er staat een boete van 140 euro op treinsurfen.

Preventie

ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom is verbaasd over de stijging in vandalisme, omdat er extra preventieve maatregelen zijn genomen. Zo worden er vaker boa’s gestuurd naar ‘hot spots’: plaatsen waar vandalisme regelmatig plaatsvindt. ProRail heeft ook zo’n 3500 camera’s op middelgrote en grote stations en langs het spoor.

Eind 2017 is de spoorbeheerder gestart met het gebruik van mobiele camera’s, om bepaalde stukken spoor 24 uur per dag in te gaten te kunnen houden. Deze mobiele camera’s zijn uitgerust met slimme software, die afwijkende, gevaarlijke en ongebruikelijke situaties snel waar kan nemen, als er bijvoorbeeld iets op het spoor ligt of er een persoon loopt die naar niet thuishoort. Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd.

Zevenduizend kilometer

Ook heeft ProRail de afgelopen jaren extra geïnvesteerd in de afsluiting van de omgeving rondom het spoor, bijvoorbeeld door middel van extra hekwerk, sloten of bebossing. Totale afsluiting is niet mogelijk: hulpdiensten en monteurs moeten snel toegang kunnen krijgen.

Bovendien is het, ondanks de inzet van alle preventieve middelen, onmogelijk om alle zevenduizend kilometer aan spoor 24 uur per dag in de gaten te houden, zegt Eikelboom. ProRail is vooral bezorgd over vandalen die overwegbomen en seinpalen saboteren omdat dit voor levensgevaarlijke situaties zorgt. ProRail roept daarom omwonenden op om oplettend te zijn en in gevallen van vandalisme dit zo snel mogelijk te melden bij de politie en ProRail.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Vertraging door vandalisme op het spoor toegenomen in 2017”

John van Rooij|26.01.18|12:22

Waarom worden dit soort personen op het filmpje geblurt. gewoon met gezicht er op zetten. dan komt het recht van zelf. Dit doet men in aziatische en zuidamerikaanse landen ook en het effect is dat het vandalisme daar zeer snel afneemt. Maar hier zal men wel weer politiek korrect moeten zijn, en zoete koekjes bakken .i.p.v harde aanpak. Blijkbaar hebben de jonge beleidsmakers nooit van het spreekwoord: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. gehoord.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.