Metroproject Hoekse Lijn

Gemeenteraad Rotterdam start eigen onderzoek naar Hoekse Lijn

De gemeenteraad van Rotterdam start een eigen onderzoek naar de vertraging en kostenoverschrijdingen in het metroproject Hoekse Lijn. Een motie die daartoe was ingediend door VVD-fractievoorzitter Jan-Willem Verheij is medeondertekend door de hele raad. Het onderzoek richt zich op de vertragingen, kostenoverschrijdingen, de projectbesturing en het bestuurlijk handelen bij ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding. De uitkomsten hiervan worden in de gemeenteraad van 22 februari 2018 besproken, nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. De gemeenteraad hoopt lering te trekken uit de onderzoeksresultaten.

Wethouder Pex Langenberg van Mobiliteit (D66) moest zich donderdag in de gemeenteraad verantwoorden voor vertragingen en enorme kostenoverschrijdingen. Het project gaat mogelijk negentig miljoen meer kosten dan eerder was begroot. De kosten werden eerder op vierhonderd miljoen euro geraamd. Door meerdere problemen in het metroproject zal de oplevering pas eind 2018 plaatsvinden. Aanvankelijk zouden metro’s al vanaf 1 september 2017 over de nieuwe verbinding gaan rijden.

Langenberg werd donderdag in de raad flink bekritiseerd om zijn rol als bestuurder. Volgens onder meer de VVD en leefbaar Rotterdam zijn er in de uitvoering van het project zaken misgegaan in de sturing en regie. De wethouder zou er te veel vanuit zijn gegaan dat de projectleiding de zaakjes op orde had en te weinig controle hierover hebben uitgevoerd. Donderdag werd ook duidelijk dat een directeur en een projectleider vanwege de problemen van het project zijn gehaald.

Spoorverlenging naar het strand

Vanwege het geldtekort wordt ook kritisch naar de verlenging van de metrolijn naar het strand van Hoek van Holland gekeken. “We sluiten onze ogen er niet voor dat we nu gesprekken over de financiële consequenties voeren. Een van de scenario’s die wordt onderzocht is dat we niet overgaan tot verlenging van de metrolijn”, Langenberg. Toch benadrukt de wethouder dat ‘de lijn pas af is als ook de verlenging klaar is’. “Dat zijn de belangen dat is nog steeds het beleidsuitgangspunt.”

Als de metrolijn niet wordt verlengd dan zou dit volgens Langenberg een besparing van vijftig miljoen euro opleveren. Tegelijkertijd maakt de verlenging de metrolijn aantrekkelijker voor badgasten die voor extra reizigersinkomsten zorgen. Dit moet zorgvuldig tegenover elkaar worden afgewogen, stelt de wethouder.

De VVD, PvdA en het CDA in de Rotterdamse gemeenteraad hebben een motie ingediend waarin ze verzoeken dat de wethouder alles op alles zet om deze aansluiting er toch te laten komen. Volgens hen is het doortrekken van de metrolijn nodig voor ‘het overleven van Hoek van Holland’. Ze willen dat de wethouder bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aanklopt voor financiële dekking hiervan.

Vervangend busvervoer

De gemeenteraad wil verder dat het vervangend busvervoer punctueler, sneller en comfortabeler wordt voor de reizigers. De MRDH maakte donderdag bekend extra geld beschikbaar gesteld aan de RET om maatregelen te treffen die het ongemak voor de reizigers verkleinen. Daarbij wordt de dienstregeling zodanig aangepast dat reizigers minder vaak in te volle bussen moeten reizen of hun aansluiting missen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.