Zweedse ballastzuiger Railvac

Alom haalt Zweedse ballastzuiger naar Nederland

Alom gaat samenwerken met de Zweedse Railcare Group. De ontwerper en leverancier van spoormaterialen gaat fungeren als het Nederlandse agentschap voor onder meer de Railvac, een onderhoudsmachine van Railcare om ballast op een snelle manier te verwijderen. Met het nieuwe partnerschap wil Alom haar dienstverlening verder uitbreiden en versterken.

Nauw samenwerken met innovatieve partners, past bij de rol die Alom kiest, legt directeur en oprichter Edwin Aerts uit. “Wij zijn geen standaard groothandel, dan doe je ons tekort. Onze rol bestaat niet alleen uit supply, maar ook uit engineering. We denken mee over hoe je producten efficiënt kan toepassen en hoe je aannemers kunt ontzorgen met de juiste machines.”

Meedenken

Een mooi voorbeeld is de levering van 40.000 opleggingen voor de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. “Twee jaar tevoren zijn we al met de aannemer aan tafel gegaan om mee te denken over wat soort systeem het moest worden om het werk efficiënter te maken.” Dat traject resulteerde in een bijzonder spoorstaaf-bevestigingssysteem, dat maar twee ankers bevat in plaats van de gebruikelijke vier. Die oplossing scheelde de aannemer veel werk bij het bevestigen en later in het onderhoud. De oplegging is lichter en kleiner, maar heeft volgens Aerts wel dezelfde kwaliteit als een traditionele spoorbevestiging.

De recente samenwerking met Railcare geeft Alom de mogelijkheid om haar productassortiment uit te breiden en daardoor nieuwe oplossingen te bieden. Zo gaat Alom voor Railcare optreden als vertegenwoordiger als het gaat om het verhuren of verkopen van onderhoudsmachines. Een van die machines is de Railvac, die doet denken aan een immense stofzuiger. De Railvac wordt bij spooronderhoud ingezet bij het verwijderen van vervuilde ballast. De machine zuigt het spoorgrind in hoog tempo op en slaat het materiaal op om afgevoerd te worden. In aanvulling daarop heeft Railcare ook een lopende-bandachtige machine, de Ballast Feeder, ontwikkeld om schone ballast aan te voeren.

Filterdoek

Niet alleen bij regulier onderhoud, maar ook bij het aanbrengen van Tracktex, het filterdoek dat Alom levert om spoorballast langdurig te beschermen tegen vervuiling vanuit de bodem, kan de ballastzuiger zijn dienst bewijzen, verwacht Aerts. Daarvoor is het immers nodig om eerst de ballastlaag te verwijderen. Dat kan met de Railvac sneller en makkelijker verlopen dan op de conventionele wijze, waardoor het spoor minder vaak en minder lang buiten dienst gesteld hoeft te worden.

Tracktex wordt gemaakt door de Britse fabrikant Geofabrics, een van Aloms andere partners. Het is speciaal lichtgewicht doorlaatbaar filter dat tussen twee geotextielen is geperst. Het membraan houdt regenwater tegen. Dat vloeit weg langs de zijkant van het spoor. Tegelijkertijd wordt het membraan geopend onder druk van een passerende trein, waardoor water uit de bodem naar boven wordt gepompt en afgevoerd naar de zijkant. Modder en klei kunnen niet door het filter heen. Dat zorgt voor een droge, harde en daardoor stabiele onderlaag.

(Tekst loopt door onder afbeelding)TracktexTracktex beschermt spoorballast langdurig tegen vervuiling vanuit de bodem.

‘Wet spots’

Het zijn niet altijd complete spoorlijnen die uitgerust hoeven worden met Tracktex, legt Aerts uit. “Het gaat vooral om ‘wet spots’, waar het water in de ondergrond onvoldoende afgevoerd kan worden. Nederland is een laag land, dus we hebben best van die plekken. Dat is een groot probleem.” Nu worden die ‘wet spots’ veelvuldig aangepakt door stopmachines in te zetten om nieuwe ballast onder de dwarsliggers te stoppen, zodat het spoor weer in een strakke lijn komt te liggen. Geen duurzame oplossing, meent Aerts. “Het blijft pleisters plakken.” Het installeren van Tracktex scheelt veel onderhoud, waardoor er minder overlast is voor reizigers en vervoerders op het spoor. Bovendien is Tracktex een alternatief voor het aanbrengen van extra zandlagen ter bescherming onder het spoor.

In Zweden en het Verenigd Koninkrijk wordt de Railvac al veelvuldig gebruikt. In Nederland moet de toelatingsprocedure voor gebruik op het spoor nog doorlopen worden. Hoe lang dat gaat duren is volgens Aerts lastig in te schatten. Dat deze trajecten vaak een lange adem vergen, is voor Aerts geen belemmering om een nieuw partnerschap aan te gaan. “We kiezen voor de lange termijn: bedrijven die het beste willen en hoogwaardige producten. We verbinden er immers onze naam aan.”

Pilot

Ook Tracktex is nog niet vrijgegeven voor gebruik op het Nederlandse spoor. Het filterdoek wordt inmiddels toegepast in onder meer Engeland, Australië en de Verenigde Staten. Samen met spoorbeheerder ProRail voert Alom een pilot uit in Nederland. Het doek ligt inmiddels op een aantal plekken in het spoor en gemonitord wordt hoe het product zich houdt in de praktijk.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Alom haalt Zweedse ballastzuiger naar Nederland”

Bill GC Verheul|23.11.17|11:18

Ik ken een firma uit hendrik Ido ambacht ..( Amphitec )die heeft volgens mij dezelfde zuiginstallattie.. waarom Zweden??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.