Opklapbare hekken zorgen voor veilig werken op nevenspoor in Vught

In de omgeving van Boxtel worden op dit moment opklapbare veiligheidshekwerken tussen de sporen geplaatst. Dit zijn hekken die vanaf de grond omhoog worden getrokken om snel een veilige werkplek te creëren voor korte of langdurige werkzaamheden aan het spoor. Daardoor kunnen de treinen op één spoor blijven rijden, terwijl op het naastgelegen spoor baanwerkers veilig aan de slag kunnen gaan.

Volgens ProRail is het hek “een eenvoudig maar doeltreffend middel” dat helpt “om steeds meer treinen te laten rijden”. Op dit moment voeren ProRail en NS proeven uit waarbij op woensdagen zes in plaats van vier Intercity’s  tussen Amsterdam en Eindhoven rijden. Deze treindiensten worden in december van dit jaar in de reguliere dienstregeling opgenomen. Om die reden onderzoekt de spoorbeheerder hoe de capaciteit op het spoor kan worden verhoogd. De inzet van veiligheidshekwerken is een maatregel die hiertoe bijdraagt.

Proef

Meestal worden beide sporen buitendienst genomen als aan één van deze sporen wordt gewerkt. Vanuit ProRail bestond al langer de wens om hiervoor een alternatief te vinden. In Breda werd eerder al een succesvolle proef met dit type hekwerken uitgevoerd.

Bekijk hier de demonstratievideo van het veiligheidshek:

Lees ook:

Pleidooi om met trein via nevenspoor te rijden bij werkzaamheden

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opklapbare hekken zorgen voor veilig werken op nevenspoor in Vught | SpoorPro.nl