Lege passagierstrein vliegt in brand na breuk bovenleiding
Tussen Meppel en Hoogeveen is woensdagochtend rond acht uur een deel van de bovenleiding op het dak van een lege passagierstrein terechtgekomen. Daardoor is er een brand in de trein ontstaan. De brandweer heeft de brand geblust. De werkzaamheden aan de bovenleiding zijn woensdagmiddag rond 16.00 uur afgerond, waarna het treinverkeer is hervat.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Wat ik me dan altijd weer opnieuw afvraag: waarom komt een bovenleiding zomaar naar beneden? Is er wel een kwaliteitscircel, waarbij op basis van gedegen onderzoek vastgesteld wordt waarom het is gebeurd, waarom dit incident niet tijdig voorkomen is, en wat er gedaan kan worden om dit in de toekomst wel te voorkomen? Want het lijkt me toch evident dat dit soort incidenten zeer negatief en kostbaar zijn. Wie kan daar iets over vertellen?
Die kwaliteitscirkel is er zeker: Alle bovenleidingbreuken worden onderzocht. Nooit komt hij ‘zomaar’ naar beneden. De titel suggereert dat de breuk de oorzaak is van de brand, maar laten we eerst het onderzoek afwachten want het is ook goed mogelijk dat kortsluiting in de trein ten grondslag ligt aan de breuk in de bovenleiding.