Brand in passagierstrein NS na breuk bovenleiding, foto: ProRail

Lege passagierstrein vliegt in brand na breuk bovenleiding

Gepubliceerd op 20-09-2017 om 09:48

Tussen Meppel en Hoogeveen is woensdagochtend rond acht uur een deel van de bovenleiding op het dak van een lege passagierstrein terechtgekomen. Daardoor is er een brand in de trein ontstaan. De brandweer heeft de brand geblust. De werkzaamheden aan de bovenleiding zijn woensdagmiddag rond 16.00 uur afgerond, waarna het treinverkeer is hervat.

Omdat er in eerste instantie nog spanning op de bovenleiding stond, kon de brandweer niet meteen beginnen met het blussen. Spoormonteurs van Asset Rail zijn ter plaatse gegaan voor het aarden van de bovenleiding. Daarna konden de bluswerkzaamheden starten.

Vervangend busvervoer

Toen het vuur eenmaal was gedoofd, werd de trein door een andere locomotief weggesleept. Daarna kon er met de herstelwerkzaamheden van de bovenleiding worden gestart. Vanwege het voorval konden er tot 16.00 uur geen treinen rijden tussen Meppel en Beilen. NS heeft vervangend bussen ingezet.

Update: 16.20 uur

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Lege passagierstrein vliegt in brand na breuk bovenleiding”

Arco Sierts|20.09.17|22:38

Wat ik me dan altijd weer opnieuw afvraag: waarom komt een bovenleiding zomaar naar beneden? Is er wel een kwaliteitscircel, waarbij op basis van gedegen onderzoek vastgesteld wordt waarom het is gebeurd, waarom dit incident niet tijdig voorkomen is, en wat er gedaan kan worden om dit in de toekomst wel te voorkomen? Want het lijkt me toch evident dat dit soort incidenten zeer negatief en kostbaar zijn. Wie kan daar iets over vertellen?

Rob de Jeu|21.09.17|10:03

Die kwaliteitscirkel is er zeker: Alle bovenleidingbreuken worden onderzocht. Nooit komt hij ‘zomaar’ naar beneden. De titel suggereert dat de breuk de oorzaak is van de brand, maar laten we eerst het onderzoek afwachten want het is ook goed mogelijk dat kortsluiting in de trein ten grondslag ligt aan de breuk in de bovenleiding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.