Meldkamer Spoor ProRail

ProRail monitort camerabeelden voor goed verloop hoogfrequent rijden

Gepubliceerd op 06-09-2017 om 09:40

Op het spoortraject tussen Eindhoven en Amsterdam is woensdagochtend vroeg de eerste test gestart waarbij zes Intercity’s per uur gaan rijden, als onderdeel van het programma Beter en Meer. Tijdens de testdagen houden de medewerkers van de Meldkamer Spoor van ProRail aan de hand van camerabeelden iedereen op en rond het spoor in de gaten, zodat zij zo nodig kunnen ingrijpen. SpoorPro bezocht de Meldkamer Spoor om te zien hoe dit eraan toe gaat.

ProRail meldt na afloop van de eerste testdag dat deze goed is verlopen. Wel werden er meerdere boetes uitgeschreven en waarschuwingen gegeven aan weggebruikers bij overwegen.

Hoogfrequent spoor

Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling van 2018 is iedere woensdag testdag voor het Programma Hoogfrequent Spoor op de A2-corridor. De spoorverbinding tussen Eindhoven en Amsterdam is de eerste verbinding waarop hoogfrequent wordt gereden. Uiteindelijk zal er ook op een aantal andere spoortrajecten met zes Intercity’s per uur worden gereden, waar dat er nu nog vier zijn.

Om ervoor te zorgen dat treinen ongestoord kunnen rijden, monitoren medewerkers van de 
Meldkamer Spoor wat er zich op het spoor afspeelt. De Meldkamer Spoor maakt onderdeel uit van het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht. Medewerkers van de meldkamer nemen samen met verkeersleidingsposten besluiten over de dienstregeling of het inschakelen van storingsploegen of hulpdiensten.

Proeven

Willem Loonen, manager van de Meldkamer Spoor van ProRail: “De meeste problemen zullen met name ontstaan bij de overwegen die langer dicht liggen. Daar gaan de meeste mensen last van hebben. Dat hebben we ook gemerkt tijdens de proeven met hoogfrequent rijden in 2009 en 2010 bij het project Etmet.”

De meeste klachten kwamen woensdag uit Boxtel en Vught, waar de spoorbomen bij de normale dienstregeling al vaak dicht gaan. De spoorwegovergang bij de Loonsebaan in Vught zijn normaal gesproken al 36 minuten per uur dicht. Door het nieuwe rooster komen daar nog drie tot vijf minuten bij.

In 2009 en 2010 voerden NS en ProRail proeven tussen Amsterdam en Eindhoven uit met elke tien minuten een trein (Etmet). De informatie die deze proeven hebben opgeleverd wordt nu gebruikt bij de tests die deze maand starten. “Bij de proeven in 2009 en 2010 werd er veel geklaagd over overwegen die te lang dicht lagen. We gaan dit nu monitoren. Als blijkt dat overwegen langer dicht liggen dan normaal, dan nemen we maatregelen. Het kan zijn dat we bijvoorbeeld extra gaan surveilleren of dat we de dichtligtijden aanpassen.”

Spoorlopers

Ook spoorlopers kunnen een goed verloop van het hoogfrequent rijden belemmeren, vertelt Loonen. Spoorlopers zijn mensen die zich onbevoegd op en rond het spoor bevinden, waaronder fietsers, wandelaars, maar ook mensen die suïcide proberen te plegen. Om dit te voorkomen heeft ProRail het aantal camera’s op hotspots uitgebreid. Hotspots zijn plekken op en rond het spoor in Nederland waar vaker overtredingen gebeuren.

“Op basis van de camerabeelden proberen we vast te stellen wie de spoorloper is. Is het bijvoorbeeld een man die iedere ochtend om zes uur zijn hond uitlaat of is het een verwarde vrouw in haar badjas? In het laatste geval geeft de verkeersleiding aan de machinist door dat ze langzamer en alleen op zicht moeten rijden. Op de man met zijn hond sturen we op een later moment een BOA af, die hem uitlegt dat het niet is toegestaan om naast het spoor te wandelen.”

Hotspots

Diverse schermen in de Meldkamer Spoor in Utrecht tonen de camerabeelden van de hotspots van het Nederlandse spoor. Deze worden 24 uur per dag in de gaten gehouden. ProRail staat in nauw contact met verkeersregelaars, BOA’s en hulpdiensten die zo nodig direct kunnen worden ingeschakeld. “Op de Meldkamer hebben we dit jaar al 28 mensenlevens gered”, vertelt een van de medewerkers die de camerabeelden van de hotspots in de gaten houdt.

Een andere maatregel die we nemen om het hoogfrequent rijden goed laten verlopen is de inzet van verkeersregelaars, vertelt Loonen. “Zij worden vanuit de Meldkamer gecoördineerd en kunnen op basis van de camerabeelden van de hotspots ook naar een andere locatie worden gestuurd. 

Zij grijpen bijvoorbeeld in als mensen een overweg dreigen over te steken als er een trein aan komt. Maar zijn kunnen bijvoorbeeld bij een storing van een spoorwegovergang ook het verkeer in goede banen leiden zodat de treinen blijven rijden.”

Veiligheid rondom overwegen

“Verder hebben we wegsleeplocs klaar staan mocht in het ergste geval een trein stranden. Storingsploegen staan standby om spoedreparaties aan het spoor direct te kunnen uitvoeren.” Na iedere test dag is er een evaluatie, legt de Loonen uit. “We maken na afloop van iedere testdag een inventarisatie van alle pijnpunten. We proberen alle pijnpunten weg te nemen voor de testdag die de daarop volgende woensdag plaatsvindt.”

ProRail heeft een brief naar 250 scholen gestuurd om leerlingen te waarschuwen onveilige situaties te vermijden op spoorwegovergangen. Verder heeft de spoorbeheerder een speciaal lespakket beschikbaar gesteld aan scholen over veiligheid op en rondom overwegen. Ook kunnen zij gastlessen aanvragen die door ProRail-medewerkers worden verzorgd.

Nieuwe dienstregeling

De proeven zijn als voorbereiding op de invoering van de hoogfrequente treindienst in de nieuwe dienstregeling van 2018. Vanaf 10 december 2017 gaat er iedere tien minuten een trein rijden op de A2-corridor. 

Tijdens het testrijden, neemt de capaciteit op deze spoorverbinding met vijftien procent toe.

Reizigers zullen elke woensdag een andere dienstregeling treffen dan normaal, ook buiten het testgebied. Reizigersorganisatie Rover waarschuwt dat gebruikers van Sprinters, Intercity’s en de ICE er mee moeten houden dat hun trein op woensdag eerder of later kan vertrekken en dat sommige aansluitingen mogelijk vervallen.

Lees ook:

Jeroen Fukken: zes intercity’s per uur is topsport

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.