Noord/Zuidlijn testen met metro, foto: Gé Dubbelman

Kruiswissels Noord/Zuidlijn aangepast en opnieuw in testfase

Gepubliceerd op 09-08-2017 om 16:33

GVB voert op dit moment tests uit op de Noord/Zuidlijn door met de metro’s M5 en M6 op volledige baanvaksnelheid te rijden. Tijdens het testen deden zich enkele maanden geleden problemen voor met een aantal kruiswissels. Daardoor gebeurde het dat bij de kruisende beweging delen van het kruiswissel werden aangereden of geschampt in plaats van dat er vloeiend in werd gereden. Om de wissels beter berijdbaar te maken zijn de desbetreffende wissels onder andere met behulp van slijpapparatuur wat afgeschaafd. Dit wordt op dit moment beproefd.

De problemen deden zich voor de kruiswisselcomplexen bij Europaplein en Vijzelgracht. Maatschappij Voor Beter OV stelde naar aanleiding van de proefritten dat de wissels ongeschikt zijn voor de nieuwe metro’s van de GVB. Volgens het Mireille Muller van het GVB is dat niet het geval: “Het testen en soms slijpen aan de wissels om kruisend te kunnen rijden, is een heel normale gang van zaken. Wij hebben geen redenen om aan te nemen dat dit proces tot vertraging gaat leiden en dat geplande ingebruikname van de Noord/Zuidlijn op 22 juli 2018 in gevaar is.”

Naast het testen van de kruiswissels reden de nieuwe metro’s tijdens het testen ook in carrousels en gesplitste carrousels. Dit laatste houdt in dat bij een storing op bijvoorbeeld station Rokin, de Noord/Zuidlijn wordt gesplitst in twee verkorte trajecten: één tussen station Zuid en Vijzelgracht en één tussen CS en station Noord. Dit wordt gedaan om de doorstroom van reizigers zo veel mogelijk in stand te houden.

Kruiswissel

Jan Swanepoel van de gemeente Amsterdam gaf eerder op de website van de Noord/Zuidlijn een toelichting. “Technisch gezien ligt het probleem niet zozeer bij wissels, alswel bij de kruisen. Het zogeheten kruiswisselcomplex bestaat op de Noord/Zuidlijn uit vier wissels en één kruis/kruising. Het gaat dan specifiek om de kruiswisselcomplexen bij Europaplein en Vijzelgracht.” Tijdens het testen kwam het GVB erachter dat er bij de afbuigende richting wat problemen ontstonden.

Volgens Christiaan Verhoeven van Alstom komt dit onder andere door de iets afwijkende vorm, omdat de ruimte in de tunnel erg beperkt hebben. Daardoor hebben de wissels een ‘gedrongen’ ontwerp, met een relatief krappe boogstraal. Daarnaast liggen de kruiswissels, omdat de tunnels vlakbij het wisselcomplex alweer naar beneden gaan en dit ook nog eens met een bocht, onder helling (schuin aflopend) en verkanting (dwarshelling om te voorkomen dat de metro uit de bocht vliegt). “Hoewel er bij onze opdrachtnemer en bij GVB veel ervaring is met wissels, zijn deze kruiswissels wel redelijk uniek, in ieder geval binnen het Amsterdamse metronetwerk. De maatvoering luistert dus zeer nauw.”

Beveiligingssysteem

Het GVB, de wisselbouwer en onafhankelijke specialisten zijn om tafel gegaan om de kruisen veilig bereidbaar te maken. Hierbij is onder andere gekeken naar details in de spoorwijdte en de ‘geleiderail’ die de wielen van de metro netjes over het wissel moet geleiden. Op dit moment worden de genomen aanpassingen aan de kruisen beproefd.

Op de Noord/Zuidlijn wordt nu het nieuwe beveiligingssysteem CBCT geïmplementeerd, zodat deze nieuwe metrolijn op 22 juli in gebruik kan worden genomen. Het was in eerste instantie de bedoeling om dit systeem eerst op het bestaande metronet te installeren en vervolgens op de Noord/Zuidlijn. Het lukte leverancier Alstom echter niet om het beveiligingssysteem tijdig voor het bestaande metronet te leveren. “Om de start van de Noord/Zuidlijn op 22 juli 2018 niet in gevaar te brengen, hebben gemeente Amsterdam, GVB en de Vervoerregio gezamenlijk besloten om het nieuwe systeem eerst op de Noord/Zuidlijn te introduceren”, aldus Muller.

Lees ook:

Ook Noord/Zuidlijn kampt met late oplevering beveiligingssoftware

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.