Houten mock-up biedt inkijk in nieuwe trams Amstelveenlijn

Met behulp van een houten ‘mock-up’ laat de Amsterdamse stadsvervoerder GVB de komende tijd het rijdend personeel en reizigers het design van de nieuwe 15G trams van CAF evalueren. Deze mock-up werd dinsdag aan de eerste geïnteresseerden gepresenteerd in de tramremise van GVB aan de Lekstraat. Zij mochten meteen hun oordeel vellen over de stoelen, de hoogte van de stangen en de zichtbaarheid van de prioriteitsplekken en de informatieschermen. 

Deze mock-up blijft voorlopig te bezichtigen bij de tramremise op de Lekstraat en kan bezocht worden door zowel reizigers als bestuurders. Er worden 20 sessies georganiseerd voor het rijdend personeel, zodat zij kunnen meestemmen over hun nieuwe werkplek.

Aanpassingen

Deze mock-up is een model op ware grootte van de uiteindelijke tram, maar dan van hout. Op die manier kunnen toekomstige trambestuurders de bestuurderscabine uittesten. “We laten in ieder geval een ergonomisch rapport opstellen, want we hebben trambestuurders van 1.50 en 2.10”, vertelt Maarten Louwerse, Programmamanager 15G bij GVB. Om die reden is de voetplaat ook in hoogte verstelbaar.

Bestuurders mogen zich verder onder andere uitspreken over de zichtlijnen vanuit de cabine en de bereikbaarheid van alle knoppen. De nieuwe CAF-trams zijn bovendien uitgerust met camera’s voor de zijkanten. Louwerse: “Nu hebben onze trams nog spiegels, maar helaas worden die er toch nog wel eens afgereden in de krappe straten.”

CAF

GVB besloot in september vorig jaar om het contract voor de levering van de nieuwe trams te gunnen aan de Spaanse fabrikant CAF. Het gaat in eerste instantie om 63 trams, waarvan de eerste halverwege 2019 ingezet zullen worden. De verwachting is dat eind 2021 alle trams zullen zijn geleverd. Een paar voertuigen zullen ook gewoon in de binnenstad gaan rijden, maar het is nog niet duidelijk hoeveel.

CAF won de aanbesteding, omdat deze fabrikant de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit bood. Bovendien bood de fabrikant enkele aanvullingen die aantrekkelijk waren voor GVB. Het gros van de trams krijgt weliswaar de rood-grijze R-netkleuren, maar CAF biedt toch een ‘echte Amsterdamse voorkant’, legt Louwerse uit. De oude lijnkleuren worden namelijk getoond op de voorkant van tram. Bovendien scoorde de fabrikant goed op duurzaamheid en dat was een belangrijk punt voor GVB in de aanbesteding.

Plaatsen

Deze trams rijden in twee richtingen en zijn daarom uitgerust met deuren aan beide kanten. De voertuigen hebben 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. Reizigers mogen nog meestemmen over het ontwerp van de stoelen. Ze kunnen kiezen voor stoeltjes van plastic of stoelen van stof. In de huidige GVB-trams zijn de stoelen gestoffeerd, terwijl de vervoerder plastic stoelen heeft in de metro’s.

Bovendien is er ruimte voor twee rolstoelen, wat gevolgen heeft voor de manier waarop de stoelen zijn geplaatst. “Voor 2 rolstoelen hebben we een grotere draaicirkel nodig”, legt Louwerse uit. “Dat kost zitplaatsen, maar we merken dat er meer scootmobielen en kinderwagens komen.”

GVB heeft al sneltrams en metro’s van CAF. Die sneltrams verschillen echter flink, omdat die niet gemaakt zijn om deel te nemen aan het normale stadsverkeer. De nieuwe 15G-trams zijn dat wel Louwerse: “Dit zijn lagevloerstrams, zodat de voertuigen voor iedereen goed toegankelijk zijn.” Tevens zijn de voertuigen iets smaller en de techniek komt hier het voertuig in. Bij de sneltrams bevindt de techniek zich onder het voertuig.

Amstelveenlijn

Over de 10 kilometer lange Amstelveenlijn moeten straks circa 10 tot 12 trams per uur gaan rijden. Daarmee wordt voorlopig voldaan aan de verwachte reizigerscapaciteit op die lijn. Wel is in het contract een optie opgenomen voor nog 60 trams.

Reizigers kunnen de tram bezoeken op 26 juli, 11, 12 of 16 augustus. Daarvoor moeten ze zich wel eerst online aanmelden via www.gvb.nl/nieuwetram.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

1 reactie op “Houten mock-up biedt inkijk in nieuwe trams Amstelveenlijn”

Yozu Bruinsma|19.07.17|23:57

Net als in Utrecht heeft deze toekomstige CAF-tram 5 bakken en 4 deuren. De Amsterdamse uitvoering lijkt mij beter , vooral voor de bestuurder. De praktijk zal over enkele jaren laten zien welke van de twee uitvoeringen de beste is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.