Treinongeluk Saint-Georges-sur-Meuse België, foto: ANP

Beveligingssysteem ontbreekt op spoorlijn dodelijk treinongeval België

Het sein op de plaats van het dodelijke treinongeval in het Belgische Saint-Georges-sur-Meuse afgelopen weekend, was niet voorzien van het beveiligingssysteem TBL1+. Als dat systeem er wel was geweest, dan had het ingegrepen en was een botsing waarschijnlijk voorkomen. De Belgische partij CD&V wil dat Infrabel-topman Luc Lallemand zich zo snel mogelijk komt verantwoorden in de Kamer.

TBL1+ zorgt ervoor, net zoals het Nederlandse ATBVv-systeem, dat een trein automatisch tot stilstand wordt gebracht als een machinist een rood sein negeert. Infrabel had na een dodelijk treinongeval in Buizingen in 2010 beloofd om het beveiligingssysteem verder uit te rollen over het Belgische spoor en volgens het CD&V is dat niet naar tevredenheid gebeurd, meldt dagblad De Standaard.

Treinbotsing

Een passagierstrein, die ongeveer veertig personen vervoerde, is zondagavond op een stilstaande goederentrein gereden. Daarbij zijn drie personen omgekomen, waaronder de machinist, en meerdere mensen zwaargewond geraakt.

De botsing gebeurde op de spoorverbinding 125 tussen Namen en Luik. Beide treinen reden op hetzelfde spoor. Door de botsing ontspoorden twee van de zes rijtuigen van de passagierstrein.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Beveligingssysteem ontbreekt op spoorlijn dodelijk treinongeval België”

Fred van Assendelft|09.06.16|15:59

Wat mij nog steeds niet duidelijk is: reed de machinist v.d. personentrein door een rood sein, of funcitionneerde dit sein niet?

Bas Penris|10.06.16|23:15

Is niet geheel relevant. Een gedoofd sein betekent dat het het meest beperkende moet zijn voor dat sein. Dat is dus dubbel geel (40) of rood (stoppen). De trein reed harder dan 40.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.