
Aanbesteding vernieuwing Amstelveenlijn van start
Het vernieuwen van de sneltramverbinding Amstelveenlijn is een stap dichterbij gekomen met de start van de aanbesteding voor de ombouw vorige week. De vernieuwing van de Amstelveenlijn (tramlijn 51) moet ervoor zorgen dat de verbinding veiliger, sneller, betrouwbaarder en comfortabeler wordt. Tramlijn 51 loopt tussen Amsterdam CS en Amstelveen Westwijk.
De opdracht wordt vastgelegd in een Design and Construct-contract voor het tracédeel tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Onderdeel van de werkzaamheden is het aanleggen van drie ongelijkvloerse kruispunten en een nieuw opstelterrein.
Aanbesteding
De Stadsregio Amsterdam is de opdrachtgever voor de aanbesteding en de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam begeleidt de aanbestedings- en uitvoeringsfase. Het doel van de aanbesteding is om de marktpartij te selecteren met de beste prijs/kwaliteitverhouding. Daarbij wordt onder meer gekeken welke meerwaarde een partij kan leveren ten opzichte van de gestelde minimumeisen bij de uitvoering van het project.
Dat zou volgens de gemeente Amsterdam bijvoorbeeld kunnen door de ombouw op een “zo beheerst mogelijke en tijdige wijze uit te voeren”, waarbij de “hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer zoveel mogelijk wordt beperkt”. De aanbestedingsprocedure bestaat uit vier fases: de selectiefase, de dialoogfase, de inschrijvingsfase en de gunningsfase. Vorige week is de selectiefase met de publicatie op TenderNed gestart. Geïnteresseerde marktpartijen kunnen zich tot 10 maart 2016 aanmelden.
Inschrijving
In de tweede fase van de aanbesteding, die in het tweede kwartaal van 2016 start, krijgen de geselecteerde marktpartijen de inhoudelijke documenten. Daarna kunnen zij hun definitieve inschrijving kunnen doen, waarna de winnende inschrijver wordt aangewezen. Deze bekendmaking is naar verwachting in het voorjaar van 2017.
Lijn 51 wordt maar gedeeltelijk vernieuwd en voor een deel opgeheven.
Hij gaat lopen tussen Westwijk en StationZuid, alwaar overgestapt moet worden om naar CS te komen. Nu loopt de tram nog tussen Westwijk en CS.
Voorts worden er ook nog haltes opgeheven.
Een behoorlijke verslechtering dus.
Het “vernieuwen” bestaat voornamelijk uit de bouw van enkele onderdoorgangen.
Dit is een plan van cijfermanagers met geen verstand van spoor en vervoerstechniek.Het is belachelijk dat bij Amstelveen Westwijk drie haltes achter elkaar worden geschrapt.Dat de reizigers moeten overstappen bij station zuid is te danken dat de tunnel onder de A10 moet verdwijnen voor een plan om verlaging van de A10 te kunnen bewerkstelligen.Het is doordrammerij van de (VVD) politiek om die weg te verlagen zodat de “nieuwe”lijn 51 niet meer via de Noord-zuidlijn naar het centraal station kan.