Afteller, station, perron, NS-trein, conducteur

Afteller op station leidt tot snellere doorstroming treinverkeer

ProRail en NS zijn van plan om 105 treinstations in Nederland uit te rusten met een afteller die terugtelt tot het vertrek van de trein, zodat treinen stipter kunnen vertrekken. Uit een proef van ProRail en NS op stations Hilversum en Hilversum Sportpark blijkt dat het vertrekproces beter verloopt door de aftellers. Ook gaat de veiligheid op de overwegen achter de stations omhoog. Daarom zijn ProRail en NS voornemens om het systeem op meerdere stations met een overweg kort ervoor of erna te installeren.

De afteller helpt een conducteur om 15 seconden voordat het vertreklicht gaat, te starten met het vertrekproces op stations met een overweg erachter. Daardoor vertrekt de trein sneller en ontstaat er minder spreiding in de dienstregeling. Ook gaat de veiligheid omhoog, omdat de dichtligtijd van overwegen omlaag gaat. Daardoor hoeven mensen minder lang te wachten op een overweg.

“Vanuit het LVO (Landelijk Verbeterprogramma Overwegen, red.) ben ik met ProRail en NS in gesprek om nadere afspraken te maken over de daadwerkelijke uitvoering van de Afteller voor vertrek. Daarbij ben ik bereid vanuit het LVO-belang een substantiële financiële bijdrage te leveren”, aldus staatssecretaris Sharon Dijksma van IenM.

Aftellers

Bij de evaluatie van de proef met de aftellers eerder dit jaar, bleek dat het merendeel van de hoofdconducteurs positief was over het systeem. Ze gaven aan de afteller zichtbaar en herkenbaar te vinden. Ook vinden de spoormedewerkers het een mooie aanvulling op het vertreklicht en de stationsklok.

Woordvoerder Lucas Stassen van ProRail: “In totaal zijn er tweehonderd stations met een overweg nabij. We zijn voornemens op 105 daarvan de afteller installeren. Dit systeem wordt dan op deze plekken geïnstalleerd op verzoek van NS, Connexxion en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.”

Verbeterprogramma

De aftellers op stations maakt onderdeel uit van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Dit programma heeft als doel om het aantal ongelukken op overwegen terug te brengen. De meeste spoorwegongevallen gebeuren op overwegen. In 2014 kwamen 9 personen om het leven op een spoorwegovergang en raakten er 4 zwaargewond, zo blijkt uit het Jaarverslag Spoorveiligheid 2014 van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

“De oorzaak van het hoge aantal is mede te wijten aan risicovol gedrag van overweggebruikers, zoals het oversteken bij een naderende trein of het ‘slalommen’ langs gesloten slagbomen”, zo concludeerde de Inspectie in haar rapport.

Installatie

“We starten waarschijnlijk in de tweede helft van 2016 met de installatie van de aftellers op de corridor Utrecht-Eindhoven. We zullen daar ongeveer een jaar mee bezig zijn. Mogelijk komen er in de tussentijd nog nieuwe verzoeken binnen voor andere stations.” Naast NS en Connexxion heeft ook Arriva interesse getoond in het systeem.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Jaarverslag Spoorveiligheid: meeste ongevallen op overwegen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Afteller op station leidt tot snellere doorstroming treinverkeer”

Arco Sierts|18.01.16|10:16

De vervroegde vertrekprocedure was onderdeel van mijn inzending voor de ProRail Prijsvraag 2006-2007. Op enkelspoor levert dit namelijk de allergrootste baten op. Helaas pastte het niet in het lightraildogma van ProRail, congresorganisatoren en besmette ambtenaren. Zodoende won het bizarre vertrammingsproject Zwolle-Kampen. Dat mislukte uiteraard en wordt nu alsnog aangepakt mbv gratis advies van ondergetekende aan statenleden. Ook de Afteller is het resultaat van onbetaalde politieke lobby.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.