Noorderlijn, tramlijn, Antwerpen

BAM werkt mee aan tramlijn Antwerpen

Spooraannemer BAM gaat in samenwerking met pensioenuitvoerder PGGM en Cofely Fabricom de nieuwe tramlijn Noorderlijn in Antwerpen aanleggen. Met de opdracht is een bedrag gemoeid van ongeveer 200 miljoen euro.

Met de komst van de Noorderlijn wordt ook het noorden van Antwerpen bereikbaar met de tram. De bezoekers van het Museum aan de Stroom (MAS) en het Red Star Line Museum kunnen over een paar jaar per tram naar het noordelijk gebied Eilandje in de Belgische stad reizen. Daarnaast is het straks mogelijk voor reizigers om op het knooppunt A12 – Noorderlaan over te stappen op de tram.

Contracten

BAM, PGGM en Cofely Fabricom hebben voor de aanleg van de Noorderlijn, ook wel Brabo 2 genoemd, het consortium TramContractors gevormd. Het project Noorderlijn wordt uitgevoerd in drie deelcontracten. Eén contract betreft een Design Build, Finance and Maintain-contract (DBFM) in opdracht van De Lijn voor de traminfrastructuur.

Verder is er een DBFM-contract van de Vlaamse overheid voor de wegen en overige infrastructuur. Het derde contract betreft een Design, Build and Finance-contract (DFM) in opdracht van de stad Antwerpen voor een korte tunnel, het vernieuwen van een ophaalbrug, een ondergrondse parkeergarage en de aanleg van twee keer tien kilometer rails.

De bouwwerkzaamheden worden uitgevoerd door BAM-bedrijven uit België en Nederland. Cofely Fabricom zorgt voor de technische installaties. De werkzaamheden starten in maart  2016. Na de ingebruikname van de nieuwe traminfrastructuur is de combinatie gedurende 28 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de infrastructurele werken en beschikbaarheid van het tramsysteem.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.