ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

EU: jarenlange vertraging van ERTMS-project

De installatie van ERTMS op het Europese spoor is met enkele jaren tot tien jaar vertraagd. De EU heeft vastgesteld dat het niet haalbaar is om de TEN-T goederencorridors voor de gestelde deadline met het beveiligingssysteem uit te rusten. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage ERTMS die door het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar de Tweede Kamer is gestuurd.

De Europese lidstaten hebben in 2009 afgesproken dat de TEN-T corridors in 2020, de belangrijkste spoorgoederencorridors van Europa, met het Europese beveiligingssysteem zou moeten zijn uitgerust. Daar is voor gekozen omdat deze verbindingen met name voor het grensoverschrijdende goederenvervoer gebruikt worden. Op deze manier kunnen alle goederentreinen onder hetzelfde beveiligingssysteem rijden.

TEN-T corridor

Voor Nederland geldt dat de TEN-T corridor Amsterdam Westhaven – Betuweroute, naar ERTMS Level 2 only per 2020 niet haalbaar is. Dit heeft met name te maken de combinatie van personen- en goederntreinen op deze lijn. Ook gaat het niet lukken om in 2020 voldoende NS-treinen te hebben voorzien van ERTMS. Daarnaast gooien ingrijpende veranderingen op station Amsterdam Centraal voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) roet in het eten. De combinatie van werkzaamheden aan zowel ERTMS als PHS brengen grote risico’s met zich mee, zo wordt gevreesd.

Nederland heeft gekozen om het systeem uit te rollen op de Trans Europese Netwerk-corridors, oftewel de TEN-T corridors en de PHS-corridors. De TEN-T hadden daarbij voorrang, vanwege het belang van een Europees systeem voor het grensoverschrijdend goederenvervoer. Het is nog onbekend wat deze vertraging betekent voor de uitrol van het systeem op de PHS-corridors.

Tegenvaller

Dit is een fikse tegenvaller voor het ERTMS-programma, omdat de voorbereidingen voor de uitrol al in volle gang zijn. Het ministerie heeft 2,57 miljard euro vrijgemaakt voor de uitrol van ERTMS. In een aantal Europese lidstaten, zoals België en Denemarken, is een deel van het spoor al uitgerust met ERTMS.

Het was al bekend dat het ERTMS-programma vertraging heeft opgelopen, onder meer omdat de bemensing van het programmateam langer duurde dan gepland. Ook door het uitstel van de publicatie van de Fyra-enquête van voor de zomer naar daarna, is er meer tijd nodig.

Planning

Voor nu wordt er rekening gehouden met een algehele vertraging van de planuitwerkingsfase van het programma van vier tot zes maanden. Dit zou oktober 2016 respectievelijk april 2017 betekenen voor de projectbeslissingen Materieel en Infrastructuur. Op dit moment is nog niet duidelijk of dit de planning voor het programma tot en met 2028 beïnvloedt.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “EU: jarenlange vertraging van ERTMS-project”

Theo Daar|01.10.15|13:55

In een aantal Europese lidstaten, zoals België en Denemarken, is het spoor zelfs al uitgerust met ERTMS.

Dit klopt voor Belgie ZEKER NIET.

Groet,

Theo

Arco Sierts|06.10.15|11:41

@ Theo: er staat “een deel van”, en dat klopt zeker wel. In Belgie zijn de hogesnelheidslijnen, de lijnen Brussel – Leuven en Schaarbeek – Mechelen (via Diabolo) en de Diabolospoorverbinding van ERTMS voorzien.

Het conventionele Belgische spoor is voorzien van TBL1+/EuroTBL, dat werkt mbv ERTMS-componenten. ERTMS-componenten is weliswaar nog geen ‘volwaardig’ ERTMS, maar het is wel een goede stap in die richting.

Arco Sierts|06.10.15|11:43

Terug naar het hoofdonderwerp: de EU zou haar doelen mbt ERTMS-invoering een stuk sneller en goedkoper kunnen realiseren met meer pragmatische tussenoplossingen. ‘All-Levels’-Limited Supervision als interoperabele overlay over bestaande systemen zou m.i. de beste tussenoplossing zijn. Het zou treinrampen als bij Santiago de Compostella en Wetteren voorkomen hebben.

Arco Sierts|06.10.15|23:30

Nog iets: de bovenstaande bewering “Voor Nederland geldt dat de TEN-T corridor Amsterdam Westhaven – Betuweroute, naar ERTMS Level 2 only per 2020 niet haalbaar is” is een halve waarheid. De EU schrijft immers geen ‘Level 2 Only’ voor. Een duale oplossing is prima haalbaar voor 2020. De NS54-seinen, ES-lassen, spoorstroomloop en ATB-coderelais zijn er toch al, dus de meerkosten van (tijdelijk) duaal vallen ook wel mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.