ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

EU: jarenlange vertraging van ERTMS-project

De installatie van ERTMS op het Europese spoor is met enkele jaren tot tien jaar vertraagd. De EU heeft vastgesteld dat het niet haalbaar is om de TEN-T goederencorridors voor de gestelde deadline met het beveiligingssysteem uit te rusten. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage ERTMS die door het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “EU: jarenlange vertraging van ERTMS-project”

Theo Daar|01.10.15|13:55

In een aantal Europese lidstaten, zoals België en Denemarken, is het spoor zelfs al uitgerust met ERTMS.

Dit klopt voor Belgie ZEKER NIET.

Groet,

Theo

Arco Sierts|06.10.15|11:41

@ Theo: er staat “een deel van”, en dat klopt zeker wel. In Belgie zijn de hogesnelheidslijnen, de lijnen Brussel – Leuven en Schaarbeek – Mechelen (via Diabolo) en de Diabolospoorverbinding van ERTMS voorzien.

Het conventionele Belgische spoor is voorzien van TBL1+/EuroTBL, dat werkt mbv ERTMS-componenten. ERTMS-componenten is weliswaar nog geen ‘volwaardig’ ERTMS, maar het is wel een goede stap in die richting.

Arco Sierts|06.10.15|11:43

Terug naar het hoofdonderwerp: de EU zou haar doelen mbt ERTMS-invoering een stuk sneller en goedkoper kunnen realiseren met meer pragmatische tussenoplossingen. ‘All-Levels’-Limited Supervision als interoperabele overlay over bestaande systemen zou m.i. de beste tussenoplossing zijn. Het zou treinrampen als bij Santiago de Compostella en Wetteren voorkomen hebben.

Arco Sierts|06.10.15|23:30

Nog iets: de bovenstaande bewering “Voor Nederland geldt dat de TEN-T corridor Amsterdam Westhaven – Betuweroute, naar ERTMS Level 2 only per 2020 niet haalbaar is” is een halve waarheid. De EU schrijft immers geen ‘Level 2 Only’ voor. Een duale oplossing is prima haalbaar voor 2020. De NS54-seinen, ES-lassen, spoorstroomloop en ATB-coderelais zijn er toch al, dus de meerkosten van (tijdelijk) duaal vallen ook wel mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU: jarenlange vertraging van ERTMS-project | SpoorPro.nl
ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

EU: jarenlange vertraging van ERTMS-project

De installatie van ERTMS op het Europese spoor is met enkele jaren tot tien jaar vertraagd. De EU heeft vastgesteld dat het niet haalbaar is om de TEN-T goederencorridors voor de gestelde deadline met het beveiligingssysteem uit te rusten. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage ERTMS die door het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “EU: jarenlange vertraging van ERTMS-project”

Theo Daar|01.10.15|13:55

In een aantal Europese lidstaten, zoals België en Denemarken, is het spoor zelfs al uitgerust met ERTMS.

Dit klopt voor Belgie ZEKER NIET.

Groet,

Theo

Arco Sierts|06.10.15|11:41

@ Theo: er staat “een deel van”, en dat klopt zeker wel. In Belgie zijn de hogesnelheidslijnen, de lijnen Brussel – Leuven en Schaarbeek – Mechelen (via Diabolo) en de Diabolospoorverbinding van ERTMS voorzien.

Het conventionele Belgische spoor is voorzien van TBL1+/EuroTBL, dat werkt mbv ERTMS-componenten. ERTMS-componenten is weliswaar nog geen ‘volwaardig’ ERTMS, maar het is wel een goede stap in die richting.

Arco Sierts|06.10.15|11:43

Terug naar het hoofdonderwerp: de EU zou haar doelen mbt ERTMS-invoering een stuk sneller en goedkoper kunnen realiseren met meer pragmatische tussenoplossingen. ‘All-Levels’-Limited Supervision als interoperabele overlay over bestaande systemen zou m.i. de beste tussenoplossing zijn. Het zou treinrampen als bij Santiago de Compostella en Wetteren voorkomen hebben.

Arco Sierts|06.10.15|23:30

Nog iets: de bovenstaande bewering “Voor Nederland geldt dat de TEN-T corridor Amsterdam Westhaven – Betuweroute, naar ERTMS Level 2 only per 2020 niet haalbaar is” is een halve waarheid. De EU schrijft immers geen ‘Level 2 Only’ voor. Een duale oplossing is prima haalbaar voor 2020. De NS54-seinen, ES-lassen, spoorstroomloop en ATB-coderelais zijn er toch al, dus de meerkosten van (tijdelijk) duaal vallen ook wel mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.