‘Bij ProRail wijst men elkaar niet op tekortkomingen in financiën’

Bij ProRail heerst geen cultuur waarbij men elkaar op tekortkomingen wijst in de financiën en het beheer van de projecten. Daarnaast vergroot de afwezigheid van regels voor ‘contract ownership’ in combinatie met gebrekkige monitoring en onvoldoende functiescheiding het risico op fraude bij raamcontracten. Dat staat in interne rapportages over de boekhouding van ProRail die De Telegraaf heeft gepubliceerd.

De timing van het publiceren van de rapportages is geen toeval, want staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu staat vandaag een pittig Kamerdebat te wachten over steeds nieuwe financiële tekorten die opduiken bij spoorprojecten van ProRail en de gebrekkige communicatie met het ministerie hierover. Tweede Kamerleden eisten inzag in de documenten die al langer in handen waren van De Telegraaf, maar Mansveld en ProRail meldden maandag dat ze niet dit aan dit verzoek wilden voldoen. De krant heeft ze nu alsnog gepubliceerd.

Financiële risico’s

“Hoewel de afgelopen maanden serieuze risico’s zichtbaar zijn gemaakt, moet nog steeds worden betwijfeld of overzicht, kennis, acceptatie en sense of urgency op alle noodzakelijke niveaus binnen de ProRail-organisatie in voldoende mate aanwezig is”, valt in het rapport te lezen.

In de rapportage wordt gesproken van ‘structurele tekortkomingen’ waardoor er een ‘historische gegroeide stapeling’ van omvangrijke procedures, nieuwe richtlijnen en uitgebreide instructies is ontstaan. Deze drukken op een beperkte groep medewerkers. “Dit heeft inmiddels geleid tot en tijdverslindende en kostbare cyclus van weinig zinvolle voortgangsrapportages die met lange lijsten van items aan het audit committee moeten worden geleverd.”

Aansturing organisatie

Een relatief lange periode van ‘instabiel management’ heeft geleid tot een ‘rommelige aansturing’ van de organisatie. Sinds de zomer lijkt hierin enige rust te zijn ontstaan, staat in een van de rapportages. “Toch kan binnen de organisatie niet worden gesproken van een hersteld vertrouwen in de top van de organisatie. Dat geldt ook voor de rol van de raad van commissarissen.”

President-commissaris Hans Alders schrijft in een brief aan staatssecretaris Mansveld dat de publiciteit “volkomen overtrokken is en een onjuist beeld” geeft van de huidige situatie bij ProRail. Dit beeld schaadt volgens hem zowel het ministerie als ProRail. “ProRail is zich welbewust van het feit dat verbeteringen in de financiële administratie niet alleen nodig zijn, maar dat er ook succesvol aan wordt gewerkt. De omschrijving een onvoorstelbare puinhoop is in dit verband buiten iedere proportie.”

Debat Tweede Kamer

Mansveld zal dinsdagmiddag in een debat met de Tweede Kamer opnieuw uitleg moeten geven over de problemen bij ProRail. Mogelijk wordt er een motie van wantrouwen tegen haar ingediend, maar het is de vraag of een Kamermeerderheid deze zal steunen.

Bekijk hier de interne rapportages:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.