Spoorproject Assen uitgesteld wegens gebrek aan monteurs

De vernieuwing van de sporen met aanleg van een keervoorziening voor treinen bij station Assen is met zeker een jaar vertraagd. Dat komt volgens spoorbeheerder ProRail vanwege het vele werk aan het spoor dat voor 2016 al elders is ingepland. Daardoor zijn er niet genoeg vakmensen -met name bovenleidingmonteurs- beschikbaar om de werkzaamheden in Assen uit te voeren. Waarschijnlijk wordt het werk uitgesteld tot 2017.

De planning was om de werkzaamheden rond station Assen in augustus 2016 uit te voeren. Het zou dan precies tussen de spoorvernieuwing voor project DSSU (sporen in Utrecht) en het project OV SAAL (sporen bij Schiphol, Amsterdam-Zuid, Almere en Lelystad) plaatsvinden. Alle drie vragen deze projecten echter meer capaciteit van de spooraannemers dan oorspronkelijk gedacht, onder andere voor specifieke spoortechnici.

Er zijn niet genoeg mensen om al dit werk tegelijkertijd te doen. Het zou ook nog alle eventuele buffers opeisen die belangrijk zijn om eventuele tegenvallers in het werk bij Utrecht of het traject SAAL op te vangen. Buitenlandse vakmensen aannemen is geen optie vanwege de specifieke situatie van het Nederlandse spoor. Personeel opleiden voor één klus is te kostbaar.

Werkzaamheden

De projecten DSSU en OV SAAL zijn al aanbesteed en daarom heeft ProRail besloten het project Sporen in Assen later uit te voeren. ProRail, NS, de gemeente Assen en provincies Drenthe, Groningen en Friesland bekijken nu de mogelijkheid om de werkzaamheden uiterlijk in de zomer van 2017 te verrichten. Voor de afweging van de alternatieven is er nauwe samenwerking met het projectteam Groningen Bereikbaar en de FlorijnAs in Assen.

De fractie van de ChristenUnie (CU) in de Tweede Kamer wil uitleg van staatssecretaris Mansveld over het besluit van ProRail om de werkzaamheden bij Assen uit te stellen. De partij vraagt zich af of ProRail wel eenzijdig zo’n beslissing kan nemen. Harmke Vlieg, wethouder en CU-partijlid in Assen, vreest dat de beslissing haar gemeente miljoenen gaat kosten.

Nieuw stationsgebouw en tunnels

Project Sporen in Assen betreft een nieuw stationsgebouw voor de Drentse hoofdstad, een spoortunnel voor voetgangers, een verkeerstunnel en vernieuwde sporen. De vertraging van het spoorwerk heeft tot gevolg dat ook de aanleg van de perrontunnel is vertraagd. Het is namelijk het meest praktisch om die tegelijk aan te leggen met de spooraanpassing. Dit levert tevens de minste hinder op voor reizigers.

De bouw van het nieuwe stationsgebouw in Assen en ook een nieuwe fietsenkelder kunnen gewoon doorgaan, aldus ProRail. “Er zijn wel aanpassingen in de bouwfasering noodzakelijk doordat de perrontunnel later gereed zal zijn. Hierover wordt nu met het programmateam van de FlorijnAs gesproken”, aldus de spoorbeheerder.

Programma Noord-Nederland

De werkzaamheden in Assen maken behalve van de FlorijnAs-plannen van de gemeente ook deel uit van het Programma Noord-Nederland van de Noordelijke provincies. Het spoor wordt zodanig aangepast dat goederentreinen beter kunnen passeren. Daardoor komt spoorcapaciteit vrij op het traject Zwolle-Assen-Groningen. De dienstregeling bij Assen gaat in 2017 uit van zes treinen in de spits. Tegen die tijd gaat de zuidelijke ringweg van Groningen wegens werkzaamheden dicht en kiezen veel forenzen voor het openbaar vervoer, is de verwachting.

Ook komt er een keervoorziening voor treinen, waardoor er extra treinen tussen Assen en Groningen kunnen gaan rijden in een gunstige dienstregeling voor overstappen. Met deze spoorprojecten in Assen is circa 85 miljoen euro gemoeid.

Grootste spoorvernieuwing

ProRail en de aannemers werken naar eigen zeggen momenteel aan de grootste spoorvernieuwing sinds het ontstaan van de spoorwegen. “Het spoor wordt in het hele land uitgebreid, slimmer ingericht en voorzien van de nieuwste materialen zodat het treinverkeer beter wordt”, zegt het bedrijf.

Een volledige, interactieve kaart met daarop alle werkzaamheden aangegeven is overigens hier te vinden. Het soort spoorwerkzaamheden dat het treinverkeer hindert, wordt zo veel mogelijk in vakantieperioden uitgevoerd omdat er dan minder reizigers zijn.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.