Metroverbinding Noord/Zuidlijn, werkzaamheden

Dochter VolkerWessels neemt taken Imtech bij Noord/Zuidlijn over

Dochterbedrijf Visser en Smit Bouw van VolkerWessels neemt de werkzaamheden van Imtech bij de bouw van de metroverbinding Noord/Zuidlijn over als het bouwbedrijf failliet gaat. Dat bevestigt een woordvoerder van VolkerWessels woensdag. Imtech vroeg dinsdag uitstel van betaling aan en is technisch failliet. De onderneming werkt aan diverse grote projecten in Nederland, waaronder de Noord/Zuidlijn.

“Contractueel zijn Visser en Smit Bouw en Imtech beide hoofdelijk aansprakelijk voor het project. Als een van de ondernemingen failliet gaat, dan neemt de andere in de combinatie de contractuele verplichtingen over”, aldus woordvoerder Gjalt Rameijer van VolkerWessels. De bedrijven hebben voor de Noord/Zuidlijn het consortium VIA opgericht. Daarin werken zij samen werken aan de afbouw van de Noord/Zuidlijn.

Metrolijn

Het is nog onduidelijk hoe Visser en Smit Bouw het eventuele wegvallen van de deskundige Imtech-medewerkers gaat opvangen. “We gaan in het belang van het project bekijken wat de mogelijkheden zijn en hoe we het gaan organiseren. Dit is nog afhankelijk van de situatie bij Imtech.”

Wethouder Pieter Litjens van Verkeer en Vervoer liet eerder weten te hopen op een doorstart van Imtech. Op basis daarvan wil de gemeente bekijken wat de gevolgen zijn voor de Noord/Zuidlijn. Dienst Metro Amsterdam zegt in een reactie dat ze de ontwikkelingen scherp in de gaten zal houden. “We zullen als gemeente uiteraard wel alles doen om te helpen bij voortzetting van het werk.”

Werkzaamheden

Bouwcombinatie VIA is sinds 19 september 2011 betrokken bij het Noord/Zuidlijn-project en in oktober 2012 begonnen met de eerste uitvoerende werkzaamheden. Het consortium zorgt voor het afbouwen van alle metrostations en de realisatie van het spoorsysteem met alle daarbij behorende voorzieningen, zoals roltrappen en liften, verlichting en diverse andere installaties.

De afbouw betreft tien kilometer spoor en zeven metrostations. De verbinding heeft twee sporen, waarvan zo’n zeven kilometer ondergronds is. De aanleg van de Noord/Zuidlijn is al meerdere malen vertraagd en ook de kosten zijn hoger uitgevallen dan eerder was berekend. De oplevering van de metroverbinding staat gepland voor oktober 2017. Het is nog onbekend of een faillissement van Imtech invloed heeft op de planning van het grote spoorproject.

M5-metro’s

De Noord/Zuidlijn gaat in 2017 Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid verbinden. Door de komst van de metrolijn zal de reistijd van 31 minuten naar 16 minuten worden verkort. Naast de snellerer reistijd is de metroverbinding ook nodig om de volle trams en bussen in het centrum van Amsterdam te ontlasten. In de binnenstad is er ook geen ruimte voor meer trams en bussen, vandaar dat er voor een ondergrondse verbinding is gekozen.

Op de nieuwe lijn gaan 28 nieuwe M5 Metropolis-metro’s rijden. Deze metro’s zijn 120 meter lang en hebben een capaciteit van bijna duizend reizigers. De metro’s hebben op verzoek van de gemeente Amsterdam een hoogte van 2,30 meter gekregen, dat is uniek in de wereld. De M5 vervangt onder andere de oudste metro’s de ‘Zilvermeeuw’.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.