Spoorwegovergang, Waddinxveen

Kostenbesparing door standaardisatie beveiligingssystemen spoor

Door delen van beveiligingssystemen te standaardiseren kan de spoorsector een efficiencyslag maken en kosten besparen. Dat kan de uitgaven met veertig procent terugdringen, afhankelijk van de grootte van de applicatie. De spoorbranche kan hierin meeliften op het succes van de ontwikkelingen in de industrie. Dat verwacht Jan van der Heide van Pilz. 



Een nieuwe ontwikkeling is volgens Van de Heide standaardisatie van beveiligingssystemen in blokken. De industrie heeft hier al volop ervaring mee op gedaan. ”Een van die blokken bestaat uit de software. Voor vrijwel ieder systeem dient ongeveer dezelfde software te worden geschreven.”

Veiligheidseisen

”Als je bijvoorbeeld een stuk software schrijft dat aan de veiligheidseisen voor het spoor voldoet, dan kun je dit hergebruiken voor meerdere systemen. Dat kan bijvoorbeeld voor de aansturing van een wissel, een overweg en een sein. Of bijvoorbeeld voor de communicatie tussen het ene en het ander systeem”, legt hij uit.

”Uiteindelijk dienen de systemen in het spoor allemaal aan dezelfde eis voldoen”, stelt Van der Heide. ”Het is daarom onnodig en inefficiënt om voor ieder systeem een apart stukje software te schrijven. PLC-systemen maken deze standaardisatie mogelijk, omdat het om open systemen gaat.”

Diagnose

Ook de rol van diagnosticeren en monitoren zal in de toekomst alleen maar groter worden, verwacht de expert rail van Pilz. ”Met diagnose kun je de informatie uit het veld analyseren. De huidige systemen in het spoor, zoals bijvoorbeeld de B-relais, geven weinig informatie. De B-relais stuurt de wissel aan, er gaan een motor aan om het wissel om te schakelen. Maar een terugkoppeling vanuit het wissel naar de B-relais is er niet.”

”Wanneer je een wissel door PLC laat aansturen, krijg je van het wissel een signaal terug dat het is gebeurt. Een veiligheid-PLC controleert continu de uit- en ingangen, waardoor diagnose mogelijk is. Het systeem geeft aan of er een kortsluiting is, een component kapot is of dat er intern iets niet goed zit”, geeft hij aan.

Monitoring

Van der Heide: ”Baanwerkers weten daardoor vaak op voorhand al wat er aan de hand is of waar het probleem zich ongeveer bevindt. Zij hebben het op afstand al kunnen monitoren. Wat houdt een storing precies in? Welke componenten neem ik mee om te vervangen? Of welke gereedschappen heb ik nodig om iets te repareren?”

PLC staat voor Programmable Logic Controller. Deze systemen worden in de industrie veel gebruikt voor veiligheidsfuncties gebruikt zoals bij boorplatformen, in kerncentrales, bruggen, sluizen en in de auto-industrie. PLC’s zijn open systemen die het mogelijk maken voor meerdere bedrijven om het systeem te ontwerpen en te bouwen. Ook kunnen zij het systeem wijzigen en onderhouden. PLC monitort het spoor constant, waardoor je de informatie wordt opgevangen en daar analyses op kunt loslaten.

Black box

”PLC is een open en onafhankelijk automatiseringssysteem. Het is een standaard oplossing voor veiligheidsfuncties dat bestaat uit gestandaardiseerde bouwstenen. Daardoor is snelle, eenvoudige herprogrammering mogelijk. De huidige systemen zijn voor de gebruikers een black box. Er wordt door producenten veel geld gevraagd om daar aanpassingen in te maken. Bij het gebruik van PLC kan de gebruiker zelf aanpassingen maken, waarmee kosten worden bespaard.”.

Marieke van Gompel

Lees ook:

PLC, Pilz

Het PLC-systeem van Pilz

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.