Tata Steel, fabriek, Port Talbot

Tata Steel maakt rails voor hogesnelheidslijn naar Mekka

Staalfabrikant Tata Steel heeft een opdracht binnengehaald om 60.000 ton staal te leveren voor een nieuwe hogesnelheidslijn tussen Mekka en Medina in Saoedi-Arabië. Via de hogesnelheidsverbinding van 444 kilometer worden met name pelgrims tussen de twee heilige steden vervoerd. Behalve in Mekka en Medina stoppen de hogesnelheidstreinen straks ook in de havenstad Jeddah en in de nog in aanbouw zijnde plaats Koning Abdullahstad. Op de hogesnelheidslijn kan met maximaal 320 kilometer per uur worden gereden.

De nieuwe lijn zal dagelijks ongeveer 160.000 mensen vervoeren en tijdens pelgrimstochten zelfs meer. Dan worden de pelgrims vervoerd door een vloot van 35 nieuwe hogesnelheidstreinen. De productie start aan het einde van dit jaar. De nieuwe spoorlijn wordt naar verwachting eind 2014 of begin 2015 in gebruik genomen.

Extreme omstandigheden

De spoorlijn gaat door de woestijn en is bestand tegen temperaturen van 50 graden boven celsius, maar ook tegen zandstormen, plotselinge overstromingen en verschuivende duinen. Het project is in 2009 gestart en kost in totaal 12 miljard euro.

Het staal voor de rails wordt geproduceerd in de fabriek in het Britse Scunthorpe. Daarna wordt dat in stukken van 25 meter rail gewalst in de fabriek in het Franse Hayange. Het staal van Tata Steel is al gebruikt voor spoorprojecten onder vergelijkbare, uitdagende (weers)omstandigheden in Brazilië en Mauritanië.

Productie

De Saoedische spoorwegmaatschappij heeft vorig jaar het contract voor de laatste fase van de afronding, de ingebruikname en het onderhoud van het railproject aan een groep van Spaanse infrastructuur-, constructie-, en technologiebedrijven gegund. De Spaanse spooraannemers Copasa, Imathia en OHL zijn verantwoordelijk voor de aanleg van het spoor.

In Saudi-Arabië wordt momenteel veel in infrastructuur geïnvesteerd. Onlangs meldde Strukton mee te gaan bouwen aan drie volledig geautomatiseerde en onbemande metrolijnen in de hoofdstad Riyadh. Royal HaskoningDHV haalde onlangs een opdracht binnen voor het ontwerpen van het eerste OV-systeem in het oostelijk gelegen Dammam.

Lees ook:

Strukton bouwt mee aan langste metronetwerk ter wereld

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.