Ad Broeders, projectmanager, Spoorzone Delft, ProRail

‘Coördinatie aannemers grootste uitdaging bij Spoorzone Delft’

VIDEO – In Delft wordt er op dit moment hard gewerkt aan de herontwikkeling van het stationsgebied. De grootste uitdaging van het project Spoorzone Delft is volgens projectmanager Ad Broeders van ProRail om de verschillende aannemers die aan dit project werken samen te brengen. Het gaat om een omvangrijk project waarbij er over een lengte van 2,3 kilometer een spoortunnel wordt aangelegd. Ook komt er een ondergrond station, een nieuw stadskantoor met een inpandige stationshal, een ondergrondse parkeergarage, woningen en kantoren. 

De werkzaamheden moeten Delft klaarmaken voor een toename van het aantal treinreizigers. 

De aanleg van de tunnel onder het stationsgebied in Delft is het grootste spoortunnel-project dat ProRail op het moment in Nederland uitvoert. Al in 1999 werd met de voorbereidingen gestart. Broeders: “De spoortunnel wordt een viersporige tunnel, met twee perrons. We werken nu aan de eerste tunnelbuis, die naar verwachting in 2015 gereed is. Daarna kan de trein ondergronds gaan en kunnen we het bestaande spoor slopen. Op die locatie kunnen we dan de tweede tunnelbuis bouwen.”

Bekijk hier het interview met projectmanager Ad Broeders:

Aansluiting spoortunnel

ProRail is op dit moment bezig met de voorbereidingen van aansluiting van de tunnel op het bestaande spoor in 2015. Dit wordt volgens de projectmanager een gigantische operatie. “Er rijden hier 350 treinen per dag over het spoor. We schatten dat we zo’n 5 à zes dagen nodig hebben om de fysieke aansluiting te maken en testen uit te voeren.”

Om de buitendienststelling tot een minimum te beperken, zijn de tunneltechnische installaties al uitgebreid getest. Broeders: “Wij hebben de volledige configuratie opgebouwd in een testopstelling in Zoetermeer. Daar hebben wij zowel de techniek getest maar ook de procedures en processen. Dus de calamiteitenafhandeling met alle functionarissen in de keten zoals ProRail, de aannemers en hulpdiensten.”

Risicobeheersing

“De systemen worden in Zoetermeer ontmanteld en hier opnieuw opgebouwd. We doen dat als risicobeheersingsmaatregel om risico’s te beheersen en tijd te boeken”, legt de projectmanager uit.

“De afronding van de tweede tunnelbuis staat gepland voor 2017. De financiering daarvan staat in de planning en we hopen dat dit verder bekrachtigd wordt met de Lange Termijn Spooragenda aan het einde van dit jaar. Maar gezien de enorme investeringen die hier al zijn gedaan door het rijk en de regio verwacht ik dat het door zal gaan.”

Programma Hoogfrequent Spoor

De aanleg van de vier sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid staat in de planning voor 2017. “Als we die aansluitingen in 2017 gaan bouwen, dan zal die capaciteitsuitbreiding in 2020 gerealiseerd zijn.”

De uitbreidingen van de spoorzone vanaf 2017 zijn afhankelijk van de invulling van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). PHS maakt onderdeel uit van de Lange Termijn Spooragenda en moet het Nederlandse spoor voorbereiden voor een toename van het reizigers- en spoorgoederenvervoer. In februari van dit jaar werd bekend dat het budget voor PHS wordt uitgesmeerd over de periode tot en met 2028, eerder was dit gepland voor 2020.

Aannemers

De grootste uitdaging van het project Spoorzone Delft is volgens Broeders om de de verschillende projecten waarop verschillende aannemers(combinaties) zijn gezet bij elkaar te brengen. 

In totaal wordt er 670 miljoen euro in het project geïnvesteerd. Het grootste contract is het civiele contract, ter waarde van van 330 miljoen euro. Dit wordt uitgevoerd door Dura Vermeer, Mobilis en CFE.

Aannemer BAM is vorige week gestart met de bouw van een nieuw stadskantoor in de spoorzone. Daarin komt een inpandige stationshal. De bouw hiervan is naar verwachting in 2015 klaar. Het bestaande station krijgt straks een horecabestemming.

Strukton Rail heeft opdracht voor het zogenaamde ‘bovenbouwcontract’. De aannemer legt het nieuwe spoor in de tunnel aan, de ballast, de dwarliggers, bovenleiding, kabels en leidingen. Het beveiligingssysteem in de nieuwe spoortunnel wordt door Arcadis en Siemens geïnstalleerd. Broeders: “Daarnaast gaat er nog een testcontract in het derde kwartaal van dit jaar de markt op.”

Stationsproject

De opstartfase van het stationsproject verliep niet geheel vlekkeloos. De voorbereidingen hebben meer tijd gekost dan vooraf was ingeschat. Ook het verleggen van kabels en leidingen heeft langer geduurd. In juni 2010 was het project ruim een jaar vertraagd. Aan het einde van dat jaar werd bekendgemaakt dat de treinen in 2015 ondergronds gaan rijden.

De stationshal en de eerste fase van het stadskantoor komen direct boven de spoortunnel. De planning is dat in 2015 de stationshal en het grootste gedeelte van het stadskantoor klaar is. 

Nadat het huidige spoor is afgebroken, begint aan die zijde de bouw van de publiekshal en de overige kantoren. Dit is naar verwachting in 2016 gereed.
 In 2017 kan er dan met de aanleg van de vier sporen worden gestart om capaciteitsuitbreiding mogelijk te maken.

Rondleiding

Broeders gaf een rondleiding bij Spoorzone Delft tijdens het congres Nederlandse Tunnelbouw 2013. Dit congres werd georganiseerd door Management Producties.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.