www.m55.nl

Metro of trein verbinding Amsterdam-Almere onrendabel

Een nieuwe openbaar vervoer verbinding (metro of trein) tussen Almere en Amsterdam is zelfs in het meest zonnige scenario onrendabel. Alleen het dooortrekken van de Hogesnelheidslijn en het inzetten van extra bussen is winstgevend. Dat blijkt uit een onderzoek van DHV en Ecorys dat in opdracht van Almere en het Rijk is gehouden en maandag is gepresenteerd.

In 2009 heeft het Kabinet een besluit genomen over een aantal grote projecten in de Noordelijke Randstad. Het Rijk-regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer (RRAAM) maakt hiervan deel uit. Hierin is bepaald dat er 60.000 nieuwe woningen in Almere worden gebouwd, om in de regionale woningvraag op de lange termijn te kunnen voorzien. Die bouw zou in 2030 moeten zijn gerealiseerd.

Ontsluiten

In eerste termijn zou er een IJmeertrein komen, maar deze plannen verdwenen vanwege de hoge kosten ( 4,5 miljard) in de koelkast. Daarna werd de optie van een metrolijn bekeken (2,2 miljard) maar nu blijkt na onderzoek dat deze variant te duur is en te weinig opbrengt. De enige variant om toch een ov-verbinding tussen Amsterdam en Almere te realiseren die geld oplevert in plaats van geld kost, is het doortrekken van de hogesnelheidslijn over de Hollandse Brug en het inzetten van extra bussen. Dit kost 223 miljoen euro en levert 100 miljoen euro op.

Bij de Hollandse Brug loopt de huidige spoorlijn naast de snelweg A6. Meteen na de brug, buigt deze lijn af naar Almere-Poort. De nieuwe HSL zou verder gaan naast de snelweg – eerst aan de noordzijde. Het tracé verlaat de snelweg, ter hoogte van afrit 4.

Domper

Hierbij is wel rekening gehouden met met de daadwerkelijke bouw van 60.000 woningen voor 2030. Mocht dit aantal niet worden gehaald , dan zullen de inkomsten van de verbinding navenant dalen. De uitkomst van het onderzoek is een domper voor Almere. De stad wil de komende twintig jaar fors groeien: van 193.000 naar 350.000 inwoners. Dat is ruim een kwart van de geschatte woningbehoefte in de noordelijke randstad tot 2030.

HSL bypass van Almere en regionale spoorlijn door Almere-Hout

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.