‘Internationale samenwerking de grootste uitdaging in Europees treinverkeer’

Afbeelding: Thalys

Internationale treinreizen kunnen beter, vindt PA Consulting (PA). Er is nog veel verbeterpotentieel in de internationale afstemming. Treinvakanties zouden eigenlijk de norm moeten zijn en vliegvakanties de uitzondering. Voordat het zo ver is, is heel wat verandering nodig in onze “traditionele” treinsector. Innovatiespecialisten Simon Whalley en Martijn Wagner van PA doen hun verhaal.

Van oudsher is de inrichting van het treinverkeer en de inbedding in de infrastructuur veelal een nationale aangelegenheid, waarbij de focus binnen de grenzen van het eigen land liggen. Hoewel op nationaal niveau er van alles wordt gedaan om treindiensten te verbeteren, loopt internationaal nog lang niet alles op rolletjes.

Nationale treinen soepel en zonder problemen laten rijden op internationaal spoor is niet altijd mogelijk. Dit vindt veelal zijn oorzaak in zaken van technische aard of regelgeving. “De treinen rijden internationaal bijvoorbeeld op verschillende spanningen en daardoor kunnen niet alle treinen internationaal ingezet worden. Je hebt speciale treinen nodig die daarvoor geschikt zijn”, vertelt Whalley. “Daarnaast verschilt het spoor ook tussen de verschillende landen. Het spoor heeft bijvoorbeeld niet overal dezelfde breedte.”

Ook de regelgeving tussen verschillende landen is anders. “Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheidseisen en taal. Overheden hanteren verschillende standaarden die door sommige nationale systemen niet worden ondersteund. De Duitse overheid heeft bijvoorbeeld als eis gesteld dat alle treinmachinisten die over het Duitse spoor reizen allemaal de Duitse taal machtig moeten zijn. Een bottleneck voor het internationale treinverkeer”, zegt Wagner.

Financieel mist ook een centrale regie. Zowel in het reserveren van tickets als het betalen voor het gebruik van het spoor door een internationale vervoerder. “De vergoeding die een internationale railvervoerder nu moet betalen om van bepaalde infrastructuur in een land gebruik te maken is soms extreem hoog. Dat komt omdat nationale overheden de binnenlandse vervoerders willen beschermen. Dit stimuleert het internationale treinverkeer zeker niet.”

Internationale samenwerking

Met betere internationale samenwerking kan dit soort ongenoegen worden weggenomen. Een recent succesverhaal van internationale samenwerking is de samenwerking tussen ProRail en Network Rail voor het toepassen van glasvezel voor de detectie van verstorende gebeurtenissen op het spoor.

Met deze technologie kun je heel veel informatie verkrijgen. “Zo kun je de locatie van een trein bepalen. Een betere plaatsbepaling levert minder vertraging op en je kunt reizigers beter informeren. Ook schade aan rails of treinen kun je hierdoor eerder herkennen. Daarnaast kun je ook illegaal overstekende passagiers detecteren die veiligheidsproblemen en vertraging kunnen opleveren”, zegt Wagner.

Ook PA is nauw betrokken geweest bij deze samenwerking. “Wat deze casus uniek maakt is dat het de typische barrières in de railindustrie overwonnen worden. Beide partijen staan open voor innovaties. Door deze samenwerking is de technologie veel kansrijker en makkelijker toepasbaar in het internationale treinnetwerk.”
PA is een internationaal opererend innovatie, technologie en consulting bureau. Zij ondersteunt klanten binnen overheden en in verschillende industrieën, waaronder de transportsector en de railsector. PA helpt partijen in het internationale treinverkeer om slagvaardiger te opereren en innoveren.

Dit verhaal, in ingekorte vorm, is afkomstig van zusterpublicatie OVPro. Voor het volledige artikel, klik hier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.