Europa-brede inzet app vergelijkbaar met Routelint kwestie van tijd

Het principe van Routelint, een app die machinisten helpt om energiezuiniger en punctueler te rijden, kan op termijn ook door vervoerders buiten de landsgrenzen gebruikt worden. Dat vertelden Sustainable Rail Innovator Michiel Deerenberg van ProRail en Senior Business Consultant Tjard Brons van InTraffic woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Achter de schermen wordt gewerkt om de verschillende protocollen gelijk te trekken en compatible te maken. Daar zouden veel machinisten mee geholpen kunnen zijn, omdat de reactie op de onlangs doorgevoerde verbeteringen aan Routelint de handen op elkaar kreeg van machinisten. De spoorprofessionals hadden feedback gegeven en op basis daarvan is de applicatie doorontwikkeld en zijn er functionaliteiten toegevoegd.

Volgens Deerenberg is hetgeen machinisten te zien krijgen vooral rustiger en duidelijker. “We kregen te horen dat een afleidende user experience, ook wel ux genoemd, averechts werkt. Ook de toevoeging van de dienstregeling is uitstekend ontvangen.”

Deerenberg stipt aan dat veel machinisten nog met een statische dienstregeling op pad gaan, soms zelfs een op papier. Daardoor krijgen ze updates van de verkeersleiding niet direct door.” Via de app krijg je meteen de nieuwe informatie voorgeschoteld, tot vertragingen aan toe. Dat scheelt bovendien een hoop telefoontjes naar de verkeersleiding, want als die mutaties aanbrengt, dan ziet de machinist dat meteen. De communicatie is directer.”

Zuiniger en veiliger op pad

In de basis zorgt Routelint voor energiebesparing, zegt Brons. “Als je weet wat er voor je op het spoor gebeurt, dan hoef je bijvoorbeeld niet volledig tot stilstand te komen maar kun je langzaam doorrollen. Optrekken kost namelijk heel veel energie. Met name voor goederentreinen biedt het een voordeel. Bij reizigerstreinen roept het doorrollen minder vragen op dan een trein die in de polder volledig tot stilstand komt.”

Routelint-gebruiker DB Cargo heeft becijferd dat het met de app in 2019 een energiebesparing van 2 procent heeft gerealiseerd, wat gelijk staat aan 1.172 ton CO2. NS gebruikt groene stroom, waardoor uitstoot geen rol speelt, “maar alles wat NS niet gebruikt komt anderen ten goede’, aldus Brons.

Daarnaast is er het veiligheidsaspect. Brons trekt de vergelijking met veiligheidssystemen van moderne auto’s, waarschuwingen van het navigatiesysteem of botspreventie. Dat Routelint bepaalde voordelen heeft, betekent overigens nog niet dat alle machinisten het ook gebruiken. “Daar ligt nog wel een uitdaging”, geeft Brons toe. “De focus gaat nu ook naar naamsbekendheid.”

Bekijk hier het interview met Deerenberg en Brons (vanaf minuut 13.20) 

Treinbotsing Amsterdam Westerpak blaast idee voor app nieuw leven in

Dat de app niet gratis is, kan een drempel zijn voor spoorvervoerders. Maar juist als meer machinisten de app gaan gebruiken, kunnen de kosten ervan omlaag, legt Deerenberg uit. “We proberen hen met de functionaliteiten en het gebruiksgemak te verleiden.” De kosten van het gebruik van Routelint zijn 0,00325 euro per geprognosticeerde kilometer.

Al in 2006 werd begonnen met de ontwikkeling van Routelint maar het idee in zijn oorspronkelijke vorm haalde de eindstreep niet. Pas na de frontale botsing tussen een Sprinter en een Intercity bij Amsterdam Westerpark, waarbij een machinist om het leven kwam en ruim honderd gewonden vielen, werd besloten opnieuw met de data te gaan werken.

Over of het ongeluk het Routelint in zijn huidige vorm had kunnen voorkomen, doet Deerenberg geen uitspraken. Wel is duidelijk de de machinist van de Intercity de sprinter op het pad had kunnen zien. Op 29 november is er een productiedemonstratie van het vernieuwde Routelint.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europa-brede inzet app vergelijkbaar met Routelint kwestie van tijd | SpoorPro.nl

Europa-brede inzet app vergelijkbaar met Routelint kwestie van tijd

Het principe van Routelint, een app die machinisten helpt om energiezuiniger en punctueler te rijden, kan op termijn ook door vervoerders buiten de landsgrenzen gebruikt worden. Dat vertelden Sustainable Rail Innovator Michiel Deerenberg van ProRail en Senior Business Consultant Tjard Brons van InTraffic woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Achter de schermen wordt gewerkt om de verschillende protocollen gelijk te trekken en compatible te maken. Daar zouden veel machinisten mee geholpen kunnen zijn, omdat de reactie op de onlangs doorgevoerde verbeteringen aan Routelint de handen op elkaar kreeg van machinisten. De spoorprofessionals hadden feedback gegeven en op basis daarvan is de applicatie doorontwikkeld en zijn er functionaliteiten toegevoegd.

Volgens Deerenberg is hetgeen machinisten te zien krijgen vooral rustiger en duidelijker. “We kregen te horen dat een afleidende user experience, ook wel ux genoemd, averechts werkt. Ook de toevoeging van de dienstregeling is uitstekend ontvangen.”

Deerenberg stipt aan dat veel machinisten nog met een statische dienstregeling op pad gaan, soms zelfs een op papier. Daardoor krijgen ze updates van de verkeersleiding niet direct door.” Via de app krijg je meteen de nieuwe informatie voorgeschoteld, tot vertragingen aan toe. Dat scheelt bovendien een hoop telefoontjes naar de verkeersleiding, want als die mutaties aanbrengt, dan ziet de machinist dat meteen. De communicatie is directer.”

Zuiniger en veiliger op pad

In de basis zorgt Routelint voor energiebesparing, zegt Brons. “Als je weet wat er voor je op het spoor gebeurt, dan hoef je bijvoorbeeld niet volledig tot stilstand te komen maar kun je langzaam doorrollen. Optrekken kost namelijk heel veel energie. Met name voor goederentreinen biedt het een voordeel. Bij reizigerstreinen roept het doorrollen minder vragen op dan een trein die in de polder volledig tot stilstand komt.”

Routelint-gebruiker DB Cargo heeft becijferd dat het met de app in 2019 een energiebesparing van 2 procent heeft gerealiseerd, wat gelijk staat aan 1.172 ton CO2. NS gebruikt groene stroom, waardoor uitstoot geen rol speelt, “maar alles wat NS niet gebruikt komt anderen ten goede’, aldus Brons.

Daarnaast is er het veiligheidsaspect. Brons trekt de vergelijking met veiligheidssystemen van moderne auto’s, waarschuwingen van het navigatiesysteem of botspreventie. Dat Routelint bepaalde voordelen heeft, betekent overigens nog niet dat alle machinisten het ook gebruiken. “Daar ligt nog wel een uitdaging”, geeft Brons toe. “De focus gaat nu ook naar naamsbekendheid.”

Bekijk hier het interview met Deerenberg en Brons (vanaf minuut 13.20) 

Treinbotsing Amsterdam Westerpak blaast idee voor app nieuw leven in

Dat de app niet gratis is, kan een drempel zijn voor spoorvervoerders. Maar juist als meer machinisten de app gaan gebruiken, kunnen de kosten ervan omlaag, legt Deerenberg uit. “We proberen hen met de functionaliteiten en het gebruiksgemak te verleiden.” De kosten van het gebruik van Routelint zijn 0,00325 euro per geprognosticeerde kilometer.

Al in 2006 werd begonnen met de ontwikkeling van Routelint maar het idee in zijn oorspronkelijke vorm haalde de eindstreep niet. Pas na de frontale botsing tussen een Sprinter en een Intercity bij Amsterdam Westerpark, waarbij een machinist om het leven kwam en ruim honderd gewonden vielen, werd besloten opnieuw met de data te gaan werken.

Over of het ongeluk het Routelint in zijn huidige vorm had kunnen voorkomen, doet Deerenberg geen uitspraken. Wel is duidelijk de de machinist van de Intercity de sprinter op het pad had kunnen zien. Op 29 november is er een productiedemonstratie van het vernieuwde Routelint.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.