Volop interesse vanuit Zwitserland voor Dwarsligger Faunapassage van Movares

De zogeheten Dwarsligger Faunapassage (DFP) van Movares wordt bij wijze van proef mogelijk ook in Zwitserland geïnstalleerd. Dat zegt Jelte Bos, Senior Consultant Infrastructuur en Spoorwegtechiek bij Movares, woensdag in de uitzending van SpoorProTV. In het Alpenland zijn ongeveer vijftig locaties geïdentificeerd waar de DFP effectief zou kunnen zijn. Ondertussen werkt Movares aan een verbeterde versie van de passage.

Bos zegt dat de gesprekken inmiddels lopen met de geïnteresseerde Zwitserse partij, zij het via de producent van de dwarsliggers. Movares is echter wel bij de gesprekken betrokken. In 2019 introduceerde het ingenieursbureau in samenwerking met de provincie Noord-Holland, ProRail en Natuurmonumenten de DFP.

Spoor vormt voor dieren een barrière

De passage bestaat uit holle dwarsliggers op de plek van de reguliere betonnen exemplaren. “Deze dwarsliggers zijn afgeleid van exemplaren waar kabels doorheen getrokken worden”, zegt Bos. Door het gebruik van dwarsliggers is de passage universeel inpasbaar en kan deze zonder al te veel aanpassingen op het spoor geïnstalleerd worden.

De DFP is in eerste instantie bedacht voor kleine zoogdieren, amfibieën en reptielen. “Het spoor vormt voor deze dieren een onneembare barrière”, zegt Bos. Dit probleem kwam een aantal jaren geleden uit onderzoek naar voren, toen het oversteken van padden bestudeerd werd. Vervolgens is er aan een oplossing gewerkt, waarna de provincie Noord-Holland zich geïnteresseerd toonde door middel van pilot-locaties in natuurgebied Naardermeer, waar de spoorlijn Hilversum-Weesp doorheen loopt. “Dat blijkt nadelig voor veel soorten dien voor de voortplanting afhankelijk zijn van beide gebieden aan weerszijde van het spoor.”

In het natuurgebied zijn vervolgens zeven reguliere passages geplaatst en twee experimentele passages, de DFP’s. Die kwamen daar bovendien goed van pas vanwege de hoge grondwaterstand. “Dit maakt traditionele passages zoals duikers ongeschikt. Die zouden vol met water stromen”, legt Bos uit.

Boommarter
Ook boommarters maken gebruik van de Dwarsligger Faunapassage.

Das zet Movares aan het denken

De afgelopen twee jaar zijn de passages bij wijze van onderzoek in de gaten gehouden door middel van camera’s. Daaruit bleek dat een veel grotere verscheidenheid aan diersoorten de passage weten te vinden, tot boommarters, wezels en zelfs een das aan toe. “De DFP is boven verwachting effectief gebleken”, geeft Bos toe. “Het is bovendien een relatief voordelige oplossing ten opzichte van duikers.”

Dat een das ook gebruik heeft gemaakt van de DFP, ondanks dat deze daar eigenlijk niet voor ontworpen is, heeft de ontwikkelaars bij Movares aan het denken gezet.

“De das is een beschermde diersoort, maar de populaties zie je steeds vaker in de buurt van het spoor. Die dieren steken ook nog wel eens over. Daarnaast vormen de burchten die ze graven een risico voor het spoor, omdat de dassen deze ook kunnen ondergraven, met mogelijk instabiliteit als gevolg. Om die reden worden nu vaak hekken geplaatst. Die worden overigens ook ingegraven, anders gaan de dassen er onderdoor. We werken daarom aan aanpassingen van de DFP, zodat ook dassen en andere dieren er gebruik van kunnen maken”, zo legt Bos uit.

Hij verwacht dat de aangepaste DFP het komende jaar zijn debuut kan maken. Ook ziet Bos nog voldoende kansen voor de bestaande DFP in Nederland, vooral op plekken met een hoge grondwaterstand.

Bekijk hier het interview met Jelte Bos:

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Volop interesse vanuit Zwitserland voor Dwarsligger Faunapassage van Movares | SpoorPro.nl

Volop interesse vanuit Zwitserland voor Dwarsligger Faunapassage van Movares

De zogeheten Dwarsligger Faunapassage (DFP) van Movares wordt bij wijze van proef mogelijk ook in Zwitserland geïnstalleerd. Dat zegt Jelte Bos, Senior Consultant Infrastructuur en Spoorwegtechiek bij Movares, woensdag in de uitzending van SpoorProTV. In het Alpenland zijn ongeveer vijftig locaties geïdentificeerd waar de DFP effectief zou kunnen zijn. Ondertussen werkt Movares aan een verbeterde versie van de passage.

Bos zegt dat de gesprekken inmiddels lopen met de geïnteresseerde Zwitserse partij, zij het via de producent van de dwarsliggers. Movares is echter wel bij de gesprekken betrokken. In 2019 introduceerde het ingenieursbureau in samenwerking met de provincie Noord-Holland, ProRail en Natuurmonumenten de DFP.

Spoor vormt voor dieren een barrière

De passage bestaat uit holle dwarsliggers op de plek van de reguliere betonnen exemplaren. “Deze dwarsliggers zijn afgeleid van exemplaren waar kabels doorheen getrokken worden”, zegt Bos. Door het gebruik van dwarsliggers is de passage universeel inpasbaar en kan deze zonder al te veel aanpassingen op het spoor geïnstalleerd worden.

De DFP is in eerste instantie bedacht voor kleine zoogdieren, amfibieën en reptielen. “Het spoor vormt voor deze dieren een onneembare barrière”, zegt Bos. Dit probleem kwam een aantal jaren geleden uit onderzoek naar voren, toen het oversteken van padden bestudeerd werd. Vervolgens is er aan een oplossing gewerkt, waarna de provincie Noord-Holland zich geïnteresseerd toonde door middel van pilot-locaties in natuurgebied Naardermeer, waar de spoorlijn Hilversum-Weesp doorheen loopt. “Dat blijkt nadelig voor veel soorten dien voor de voortplanting afhankelijk zijn van beide gebieden aan weerszijde van het spoor.”

In het natuurgebied zijn vervolgens zeven reguliere passages geplaatst en twee experimentele passages, de DFP’s. Die kwamen daar bovendien goed van pas vanwege de hoge grondwaterstand. “Dit maakt traditionele passages zoals duikers ongeschikt. Die zouden vol met water stromen”, legt Bos uit.

Boommarter
Ook boommarters maken gebruik van de Dwarsligger Faunapassage.

Das zet Movares aan het denken

De afgelopen twee jaar zijn de passages bij wijze van onderzoek in de gaten gehouden door middel van camera’s. Daaruit bleek dat een veel grotere verscheidenheid aan diersoorten de passage weten te vinden, tot boommarters, wezels en zelfs een das aan toe. “De DFP is boven verwachting effectief gebleken”, geeft Bos toe. “Het is bovendien een relatief voordelige oplossing ten opzichte van duikers.”

Dat een das ook gebruik heeft gemaakt van de DFP, ondanks dat deze daar eigenlijk niet voor ontworpen is, heeft de ontwikkelaars bij Movares aan het denken gezet.

“De das is een beschermde diersoort, maar de populaties zie je steeds vaker in de buurt van het spoor. Die dieren steken ook nog wel eens over. Daarnaast vormen de burchten die ze graven een risico voor het spoor, omdat de dassen deze ook kunnen ondergraven, met mogelijk instabiliteit als gevolg. Om die reden worden nu vaak hekken geplaatst. Die worden overigens ook ingegraven, anders gaan de dassen er onderdoor. We werken daarom aan aanpassingen van de DFP, zodat ook dassen en andere dieren er gebruik van kunnen maken”, zo legt Bos uit.

Hij verwacht dat de aangepaste DFP het komende jaar zijn debuut kan maken. Ook ziet Bos nog voldoende kansen voor de bestaande DFP in Nederland, vooral op plekken met een hoge grondwaterstand.

Bekijk hier het interview met Jelte Bos:

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.