‘Geëlektrificeerde snelweg met bovenleiding ideaal voor haven Rotterdam’

Siemens eHighway. (Foto: Siemens Mobility)

Bovenleidingsportalen op de snelweg, waarbij vrachtwagens elektriciteit afnemen via een pantograaf. Als het aan Siemens Mobility ligt, gaat het vrachtverkeer die richting op via de zogeheten eHighway. Erik Koopman, Business Development Manager bij Siemens Mobility, lichtte woensdag in gesprek met SpoorProTV de voordelen toe.

De eHighway is geen toekomstmuziek. Sterker nog, de eerste trajecten zijn al aangelegd, te weten in Zweden en in Duitsland. Op de A5 net onder Frankfurt is een stuk van tien kilometer aan snelweg voorzien van een tweepolige bovenleiding. Daar worden samen de Technische Universiteit Darmstadt en het verkeersbureau van de deelstaat Hessen tot aan 2022 praktijktesten uitgevoerd met het systeem. Daarvoor worden speciaal geprepareerde hybride vrachtwagens van Scania ingezet.

“De eHighway is een jaar of tien geleden op de kaart gezet met de eerste tests ten noorden van Berlijn. Inmiddels zijn we op het punt aangekomen waarbij we met praktijktests bezig zijn”, zegt Koopman.

Vrachtwagen voor eHighway niet duurder dan dieseltruck

Het principe is relatief eenvoudig, stelt Koopman. “Zodra de vrachtwagen de aanwezigheid van de bovenleiding detecteert, treedt de stroomafnemer in werking. Daarmee wordt de elektromotor gevoed. De stroom kan echter ook gebruikt worden voor het bijladen van een accupakket.”

Het grote verschil met de vroege trolleybussen is dat de vrachtwagens van de eHighway af kunnen, bijvoorbeeld voor een inhaalactie of voor het verlaten van de snelweg. Afhankelijk van het type vrachtwagen gaat de rest van de reis op stroom of op een conventionele verbrandingsmotor.

Welk soort vrachtwagen wenselijk is, hangt geheel af van de klant. Vervoerders die veelvuldig van A naar B rijden over een relatief korte afstand, kunnen dan misschien prima uit te voeten met een volledig elektrisch aangedreven exemplaar. “Zo’n vrachtwagen hoeft niet duurder dan een dieseltruck te zijn, verzekeren fabrikanten ons”, zegt Koopman.

Bekijk hier het video-interview:

Voor aanleg geen buitendienststelling

Voor de aanleg van een eHighway hoeft niet de hele snelweg op de schop. Bovendien is er in tegenstelling tot op het spoor geen buitendienststelling nodig. “We kunnen het merendeel van de componenten naast de snelweg opbouwen. Op termijn moeten we wel de vluchtstroom en de rechter rijstrook afzetten, maar dat is het.”

Dat de bouw relatief eenvoudig is, betekent niet dat de aanleg van een eHighway een eenvoudige klus is. “Met name het voortraject van de aanleg duurt erg lang”.

Het grote voordeel van de eHighway, zo stelt Koopman, is dat je in potentie heel veel CO2-uitstoot kan wegnemen. “Met onze ervaring in Duitsland is gebleken dat als je 2 procent van alle Duitse wegen voorziet van een bovenleiding, dat is ongeveer 4.000 kilometer, dan haal je 60 procent van de totale transport gerelateerde emissies weg.”

eHighway kost 2,5 miljoen euro per kilometer

Het Duitse ministerie van Transport steekt veel geld in het project, dat bovendien met Europees geld gesubsidieerd wordt. De ervaringen van deelt het ministerie bovendien met andere ministeries, ook met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zegt Koopman.

“Er is erg veel interesse in andere landen. Op plekken zijn er al tests gedaan, terwijl er elders animo voor dergelijke tests met de eHighway is. We hopen daarom op termijn ook grensoverschrijdende eHighways te kunnen aanlengen, om zo landen te verbinden. In Nederland heeft onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau CE Delft al aangegeven dat ook het zware vrachtverkeer met een dergelijke oplossing bediend kant worden”.

Volgens Koopman zou de A15 tussen de Maasvlakte en Ridderkerk het aangewezen traject zijn om een eHighway aan te leggen. “Je ziet daar vrij veel verkeer heen en weer rijden. Het is geen extreem lang stuk, dus dat zou je prima af kunnen met een volledig elektrische vrachtwagen.”

Over de kosten is Koopman duidelijk. “Een bedrag van 2,5 miljoen euro per kilometer is weliswaar fors, maar als je het afzet tegen investeringen in bijvoorbeeld laadstations voor elektrische vrachtwagens of vulstations voor waterstoftrucks, dan is de eHighway de goedkoopste oplossing.”

Erik Koopman geeft op dinsdag 30 maart van 14.45 tot 15.15 uur een presentatie over de eHighway op de Tech Stage van RailTech Europe. Bezoek de website van het evenement om het programma te bekijken en je gratis te registeren.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

2 reacties op “‘Geëlektrificeerde snelweg met bovenleiding ideaal voor haven Rotterdam’”

Kees Bleeker|22.03.21|14:42

Mooi idee, maar we zijn er nog niet.
Voor het grensoverschrijdende verkeer is er al een “eHighway”.
Je moet alleen andere wielen onder het voertuig zetten, wat goedkoper is dan een nieuwe infrastructuur opzetten en dan gewoon op de rails rijden die er al ligt.

Peter Kleton|22.03.21|19:08

Het gaat hier over relatief korte trajecten met als voorbeeld verkeer in en rond het Roergebied,hoogstens 200 km schat ik . Is het dan wel lonend voor een expediteur om voor zo’n stukje snelweg zo’n vrachtwagen aan te schaffen? Het lange afstand vervoer zal dit voorlopig niet gebruiken .

Ik stel voor,net als mijn voorganger er andere wielen onder te zetten .
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Geëlektrificeerde snelweg met bovenleiding ideaal voor haven Rotterdam’ | SpoorPro.nl

‘Geëlektrificeerde snelweg met bovenleiding ideaal voor haven Rotterdam’

Siemens eHighway. (Foto: Siemens Mobility)

Bovenleidingsportalen op de snelweg, waarbij vrachtwagens elektriciteit afnemen via een pantograaf. Als het aan Siemens Mobility ligt, gaat het vrachtverkeer die richting op via de zogeheten eHighway. Erik Koopman, Business Development Manager bij Siemens Mobility, lichtte woensdag in gesprek met SpoorProTV de voordelen toe.

De eHighway is geen toekomstmuziek. Sterker nog, de eerste trajecten zijn al aangelegd, te weten in Zweden en in Duitsland. Op de A5 net onder Frankfurt is een stuk van tien kilometer aan snelweg voorzien van een tweepolige bovenleiding. Daar worden samen de Technische Universiteit Darmstadt en het verkeersbureau van de deelstaat Hessen tot aan 2022 praktijktesten uitgevoerd met het systeem. Daarvoor worden speciaal geprepareerde hybride vrachtwagens van Scania ingezet.

“De eHighway is een jaar of tien geleden op de kaart gezet met de eerste tests ten noorden van Berlijn. Inmiddels zijn we op het punt aangekomen waarbij we met praktijktests bezig zijn”, zegt Koopman.

Vrachtwagen voor eHighway niet duurder dan dieseltruck

Het principe is relatief eenvoudig, stelt Koopman. “Zodra de vrachtwagen de aanwezigheid van de bovenleiding detecteert, treedt de stroomafnemer in werking. Daarmee wordt de elektromotor gevoed. De stroom kan echter ook gebruikt worden voor het bijladen van een accupakket.”

Het grote verschil met de vroege trolleybussen is dat de vrachtwagens van de eHighway af kunnen, bijvoorbeeld voor een inhaalactie of voor het verlaten van de snelweg. Afhankelijk van het type vrachtwagen gaat de rest van de reis op stroom of op een conventionele verbrandingsmotor.

Welk soort vrachtwagen wenselijk is, hangt geheel af van de klant. Vervoerders die veelvuldig van A naar B rijden over een relatief korte afstand, kunnen dan misschien prima uit te voeten met een volledig elektrisch aangedreven exemplaar. “Zo’n vrachtwagen hoeft niet duurder dan een dieseltruck te zijn, verzekeren fabrikanten ons”, zegt Koopman.

Bekijk hier het video-interview:

Voor aanleg geen buitendienststelling

Voor de aanleg van een eHighway hoeft niet de hele snelweg op de schop. Bovendien is er in tegenstelling tot op het spoor geen buitendienststelling nodig. “We kunnen het merendeel van de componenten naast de snelweg opbouwen. Op termijn moeten we wel de vluchtstroom en de rechter rijstrook afzetten, maar dat is het.”

Dat de bouw relatief eenvoudig is, betekent niet dat de aanleg van een eHighway een eenvoudige klus is. “Met name het voortraject van de aanleg duurt erg lang”.

Het grote voordeel van de eHighway, zo stelt Koopman, is dat je in potentie heel veel CO2-uitstoot kan wegnemen. “Met onze ervaring in Duitsland is gebleken dat als je 2 procent van alle Duitse wegen voorziet van een bovenleiding, dat is ongeveer 4.000 kilometer, dan haal je 60 procent van de totale transport gerelateerde emissies weg.”

eHighway kost 2,5 miljoen euro per kilometer

Het Duitse ministerie van Transport steekt veel geld in het project, dat bovendien met Europees geld gesubsidieerd wordt. De ervaringen van deelt het ministerie bovendien met andere ministeries, ook met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zegt Koopman.

“Er is erg veel interesse in andere landen. Op plekken zijn er al tests gedaan, terwijl er elders animo voor dergelijke tests met de eHighway is. We hopen daarom op termijn ook grensoverschrijdende eHighways te kunnen aanlengen, om zo landen te verbinden. In Nederland heeft onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau CE Delft al aangegeven dat ook het zware vrachtverkeer met een dergelijke oplossing bediend kant worden”.

Volgens Koopman zou de A15 tussen de Maasvlakte en Ridderkerk het aangewezen traject zijn om een eHighway aan te leggen. “Je ziet daar vrij veel verkeer heen en weer rijden. Het is geen extreem lang stuk, dus dat zou je prima af kunnen met een volledig elektrische vrachtwagen.”

Over de kosten is Koopman duidelijk. “Een bedrag van 2,5 miljoen euro per kilometer is weliswaar fors, maar als je het afzet tegen investeringen in bijvoorbeeld laadstations voor elektrische vrachtwagens of vulstations voor waterstoftrucks, dan is de eHighway de goedkoopste oplossing.”

Erik Koopman geeft op dinsdag 30 maart van 14.45 tot 15.15 uur een presentatie over de eHighway op de Tech Stage van RailTech Europe. Bezoek de website van het evenement om het programma te bekijken en je gratis te registeren.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

2 reacties op “‘Geëlektrificeerde snelweg met bovenleiding ideaal voor haven Rotterdam’”

Kees Bleeker|22.03.21|14:42

Mooi idee, maar we zijn er nog niet.
Voor het grensoverschrijdende verkeer is er al een “eHighway”.
Je moet alleen andere wielen onder het voertuig zetten, wat goedkoper is dan een nieuwe infrastructuur opzetten en dan gewoon op de rails rijden die er al ligt.

Peter Kleton|22.03.21|19:08

Het gaat hier over relatief korte trajecten met als voorbeeld verkeer in en rond het Roergebied,hoogstens 200 km schat ik . Is het dan wel lonend voor een expediteur om voor zo’n stukje snelweg zo’n vrachtwagen aan te schaffen? Het lange afstand vervoer zal dit voorlopig niet gebruiken .

Ik stel voor,net als mijn voorganger er andere wielen onder te zetten .
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.