Vectron Dual Mode-locomotief

Vectron Dual Mode-locomotief goedgekeurd voor Duitse spoor

De Eisenbahn-Bundesamt heeft vorige week een vergunning verleend voor de inzet van de Vectron Dual Mode-locomotief op het Duitse spoor. Volgens treinenbouwer Siemens Mobility profiteert goederenvervoerder DB Cargo hier ook van die in september Dual Mode-locomotieven heeft besteld. Inmiddels zijn er al meer dan honderd van dit type locomotieven besteld.

In Duitsland hebben tot nu toe Railsystems RP, Mindener Kreisbahnen GmbH, Stern & Hafferl en DB Cargo de Vectron Dual Mode besteld. Het Siemens Mobility Test Center in Wegberg-Wildenrath heeft ook een locomotief besteld voor bezorgritten. In mei verkocht Siemens Mobility deze locomotief ook al aan de Deense Staatsspoorwegen (DSB).

Duurzaam vervoer

“De Vectron Dual Mode stelt onze klanten in staat om duurzaam en kosteneffectief goederenvervoer per spoor aan te bieden”, ”aldus directeur Rolling Stock Albrecht Neumann van Siemens Mobility. “Als alternatief voor conventionele diesellocomotieven biedt de Vectron Dual Mode het beste van twee werelden: hij werkt in elektrische modus op geëlektrificeerde spoorlijnen om brandstof te besparen en emissie- en onderhoudskosten te verminderen, en kan overschakelen naar diesel rijden op secties zonder bovenleiding, waardoor het niet meer nodig is om van locomotief te wisselen.”

Het Duitse spoorwegnet is momenteel voor ongeveer 60 procent geëlektrificeerd en de Siemens Mobility-locomotief kan deels bovenleidingloos rijden, zodat er geen locomotiefwissel meer nodig is. Tegelijkertijd worden metropolen en grote steden, die vaak een geëlektrificeerd netwerk hebben, emissies bespaard.

Vectron-platform

De Vectron Dual Mode-locomotief is gebaseerd op het beproefde Vectron-platform en -componenten. Hij heeft een spoorbreedte van 1.435 milimeter en weegt 90 ton. De locomotief is ontworpen voor een wisselspanningssysteem van 15 kV en is uitgerust met het Duitse nationale PZB-treinbeveiligingssysteem. De locomotief heeft een topsnelheid van 160 kilometer per uur.

De Vectron-locomotieven worden zowel voor goederen- als reizigersvervoer gebruikt. Ze worden geleverd als volledig elektrische versie die werkt op wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC), of als een multisysteem variant (MS).

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.